Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 3795 ggr
starhawk
2013-05-04 15:55

GB 63: Dragons Iron Man i skala 1:9

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick bara lust att sätta igång och limma på den här modellen

[Länk: GB #63 -- del 1, del 2//ElLobo]   

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
2013-05-04 15:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

När man limmat dom inre delarna så ställer man sig onekligen frågan "är det en robot jag bygger?" men det är bara frågan om ett par lådor som resten fästs på, och han som fräst formarna har unnat sig lite konstnärlig frihet med deras utformning

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2013-05-04 16:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Sen var det att lägga på plåtar i lager efter lager, en finurlig sak är att många skarvar döljs av att det sitter en plåt rakt över skarven! Marigast var huvet. Den här modellen visade sig vara multimedia mer än jag trott, förutom metallpinnen i foten så var händerna och en klump i huvudet av PE-plast. När jag placerat huvudet på plats så satt den som på en stjälk. Ska det va såhär funderade jag men så såg jag halsen nedanför och jämförde med bilderna. När inget annat hjälper använd våld 👍. Med ett stadigt tag i bröstkorgen och huvudet tryckte jag sakta ner huvudet ända till det plötsligt fick kontakt med halsen, och här är resultatet, det enda som fattas är glasbitarna på bröstet och handflatorna men dom kommer på efter prime-ningen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Proosen
2013-05-04 16:50
#3

Den där ser fin ut!

Extra skoj då vi precis i dagarna avverkat avengers på dvd.

En sån figur skulle till och med jag klara av att lackera, tror jag. Ska bli kul att se den färdig framöver!

Vore ju fränt att montera belysning i den precis som i filmerna.

/Niclas

starhawk
2013-05-05 19:45
#4

#3: Jo jag lekte med den idén också, men bestämde mig för att se till att måla ordentligt vitt i "lyktorna" istället och tur är väl det för utrymmet innanför är ingalunda tomt så man hade vart tvungen att fräsa ur en hel del för att få plats med ledarna och händerna och huvudet består ju av PE hur uppför sig det materialet vid fräsning?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2014-01-30 13:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Tyvärr så gjorde jag en miss här, glad i hågen primade jag honom i vitt, men den röda färgen som skulle på var ju Clear alltså genomskinlig och den på vitt blev ju inte alls bra! jag fick alltså leta fram någon lämplig röd kulör och lägga på dom röda delarna för att ha som "underfärg" Dragon hade tydligen tänkt att man inte skulle prima den här. Tyvärr var den färg jag valde inte så snabbtorkande precis, det tog tre dygn innan den blev torr

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2014-01-30 13:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Sen var det bara att köra på med den röda Clear blandad med 10 % silver här har två lager kommit på.

Nu återstår bara guld-silver blandningen och silver som skall på på valda delar och maskning så är den färdig

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
[Hayabusa]
2014-01-30 14:33
starhawk
2014-02-01 22:11
#8

Verkar som jag är förföljd av målningsproblem med den här Jag hade köpt exakt den färg som angivits och blandat den precis som angivits, men det hjälpte inte, 50% silver och 50% guld blev silver! både före och efter torkning. Lite desperat blandad jag då försiktigt ner Tamiya Chrome Silver i en Tamiya Gold Leaf tills jag fick en ljus guldkulör nu har jag målat på den och den ser hittills bra ut Silver följer imorgon och sen är den i så fall färdig

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2014-02-03 08:29
#9

Silver målat och avmskning genomförd så nu är den färdig, datorn har emellertid inte varit inkopplad så bilder följer senare

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Hylsan
2014-02-03 09:15
#10

#5

Kanske en dum fråga, men varför blandade du i silver i den röda clear-färgen?  för att få den metallic eller?

starhawk
2014-02-03 11:47
#11

Målningsinstruktionerna angav den blandningen, och jag tycker resultatet blev rätt snyggt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2014-02-03 19:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Här har vi då slutligen lite bilder på det färdiga projektet

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2014-02-03 19:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

En till

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
2014-02-03 19:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Och en till

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Dan016
2014-02-03 20:23
#15

Det där blev ju väldigt bra, gillar färgen och dynamiken i rörelsen!Tummen upp

/Dan

starhawk
2014-02-04 07:36
#16

Men som vanligt ljuger kameran den har en djupare röd nyans i verkligheten

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Hylsan
2014-02-04 07:39
#17

Ser bra ut, men som du säger så tror jag kameran blekar färgerna lite.

Proosen
2014-02-04 08:04
#18

Tänkte också på dynamiken, det är aktion i "gubben".

Blir sugen på en egen ironman när jag ser din skapelse.

/Niclas

Upp till toppen
Annons: