Annons:
Etikettfotogalleri
Läst 6617 ggr
Charlie82
4/25/13, 10:40 PM

Ett riktigt guldkorn

På aftonen för den nationella veterandagen i Finland släpper försvarsmakten de bilder som har tagits under kriget av informationskompaniernas frontfotografer. Det handlar om 170000 bilder som har digitaliserats av försvarsmakten under 3,5 år. Alla finländare kommer att ges fri tillgång till arkivet och bilderna kommer att vara fria att använda vidare. Bilderna kommer från land, luft och sjöstridskrafterna 1939 - 1945. 

Försvarsmakten publicerar SA-bilder på internet

Annons:
Charlie82
4/26/13, 4:47 PM
#1

Länk till själva arkivet. http://sa-kuva.fi/

fjantomen
4/26/13, 7:15 PM
#2

Tror inte länken funkar från en svensk ip-adress 😭

"Service unavailable"

Surrounded? Great then we can attack in any direction!

Charlie82
4/26/13, 7:16 PM
#3

Attans! Brukar det inte gå att lura IP-adressen att tro att man är i ett annat land?

fjantomen
4/26/13, 7:27 PM
#4

Jag håller på att leta efter en finsk proxy server, men de jag hittat är såååå slöa eller funkar inte.

Surrounded? Great then we can attack in any direction!

fjantomen
4/26/13, 7:36 PM
#5

Gett upp, om någon hittar en som funkar så tipsa gärna här.

Surrounded? Great then we can attack in any direction!

[Hayabusa]
4/26/13, 7:49 PM
#6

För mig funkade det bra. Många bilder, minst sagt. Tack för tipset, Kalle.

/Stefan

Annons:
fjantomen
4/26/13, 7:53 PM
#7

Märkligt! Har testat olik webbläsare utan resultat? 😕

Surrounded? Great then we can attack in any direction!

MarkusN
4/26/13, 7:57 PM
#8

Hej!

Stort tack för tipset! Ett verkligt guldkorn! Och ett fint sätt att uppmärksamma veteranerna. 

Vad gäller åtkomst så tror (hoppas) jag att trycket på tjänsten helt enkelt är för stort just nu. Jag kunde komma åt det vid lunchtid idag, men inte nu, så överbelastning är min gissning.

grDalMas
4/26/13, 8:19 PM
#9

överbelastning tror jag ock,försöker i natt när di fleste nannar.

fjantomen
4/26/13, 8:20 PM
#10

#8 Låter logiskt, hoppas det är så, tack Markus  👍

Surrounded? Great then we can attack in any direction!

grDalMas
4/26/13, 9:34 PM
#11

mmm skall leta mig igenom detta kanske jag har tur och hittar en släkting.

grDalMas
4/26/13, 9:37 PM
#12

btw så står min morbror Aarvo som min Avatar,som synes kulspryteskytt i ww2,hej och hå så många historier han hade att berätta innan han gick bort.

Decaius
4/26/13, 9:54 PM
#13

Vilket förnämligt arkiv! 🙂

Jag tänker mig en högkonjunktur för byggen relaterade till Finlands sak. Det är ju trots allt också vår sak!

Annons:
grDalMas
4/26/13, 10:13 PM
#14

var men tys klands sk engagemang hade viktigare effekter,moderna  stridsvagnar,flygplan och kanoner m,m men detta ger ju en en hel ny aspekt i dio byggena,vet att det funnits tidigare vinterkrig och fortsättnings dito.men rare som sagt,så kom igen finska grabbar,slån i skallen så att inte ruotsi voitaa

fjantomen
4/26/13, 11:31 PM
#15

Ja det funka, nu ska här frossas i bilder 😃

Tackar så otroligt mycket Kalle!

Surrounded? Great then we can attack in any direction!

Charlie82
4/26/13, 11:49 PM
#16

Det var så lite så. Jag har redan upptäckt några pärlor vad gäller mitt intresse för 109or :D

grDalMas
4/27/13, 12:24 AM
#17

 det finska ässet herr j?

Charlie82
4/27/13, 12:27 AM
#18

#17 du tänker på Ilmari Juutilainen eller? :)

PonCar
4/27/13, 9:48 AM
#19

Fantastiskt källmaterial att grotta ned sig i! Har som ett litet privat forskningsprojekt att försöka kartlägga vad min morfar "Luutenanti" Paul Söderström egentligen sysslade med under vinter- och fortsättningskrigen. För släkten och mig har han mest varit känd som propagandaillustratör och fälttecknare (illustrationer till olika reportage, böcker mm) men det står för mig allt klarare att han även måste haft andra uppgifter vid sidan av detta. Har ju ett par av hans teckningsböcker i arv och i dessa är det mest teckningar från Ilmavoimat (flygvapnet), med snabba blyertsskisser av bl.a Brewsterplan, Fiat G.24:or och någon Messerschmitt i finsk märkning. Även några fina pilotporträtt i blyerts och så mer schematiska skisser som tycks beskriva olika luftstrids-förlopp. Har lyckats tyda en del av de korta anteckningarna, men finska är inte min starkaste sida…

Han berättade en del historier från kriget för mig o brorsan när vi var smågrabbar, men han ville aldrig gå in på de tragiska minnena… Han förlorade flera av sina bästa vänner och en bror i kriget vet jag.

PonCar
4/27/13, 10:02 AM
#20

Men ser man på! Hittar flera av min morfars teckningar när jag söker på Paul Söderström i bildarkivet. Teckningar som jag aldrig sett förut. Grymt!! Får träffar på flera foton också, men jättesvårt säga om det är "rätt" Söderström som är med på på fotona. Och så en rättning från #19: Fiat-planen skall vara G.50 förstås.

Annons:
PonCar
4/27/13, 10:10 AM
#21

Och jag konstaterar att flera av skisserna i morfars ritblock som jag har i min vård är förlagor till de färdiga illustrationer som jag nu för första gången ser i den finska försvarsmaktens bildarkiv😃Nästan lite gåshuds-stämning här…

grDalMas
4/27/13, 10:47 AM
#22

#21 du kan inte scanna någon teckning och lägga upp här+

Charlie82
4/27/13, 12:11 PM
#23

#19-21 helt otroligt!!! Måste vara fantastiskt roligt för dig.

Charlie82
4/27/13, 12:18 PM
#24

Det kan inte vara så att det är din morfar som är fänrik Söderström? Han ses i flera bilder där han sitter och tecknar.

Charlie82
4/27/13, 12:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Du PonCar… I en annan bild benämns han som fänrik Paul. Sannolikheten att det fanns två Paul Söderström med fänriksgrad som tecknade är ju inte så stor. Blev han befodrad till löjtnant senare under kriget?

Har två bilder här och det skulle kunna vara din morfar som sitter och tecknar. På bilden med de fyra personerna skulle det kunna vara mannen nere till vänster i bild.

Nu känns det som jag råkade bli inblandad i släktutredningen 😃 Hoppas det inte gör något.

PS. Då du ser vad han tecknar i första bilden så ser ju stilen väldigt likadan ut som din morfars teckningar DS.

Charlie82
4/27/13, 12:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

..

PonCar
4/27/13, 4:05 PM
#27

#21. Visst. jag har nog gjort det vid något tidigare tillfälle, men kan absolut göra det igen. Men jisses vad dramatiska flygillustrationer det sedan blev av skisserna. Har testat att ladda ner o spara bilder från finska försvarsarkivet och det verkar funka alldeles utmärkt, så nu är det bara att fortsätta komplettera det material jag sedan förut har efter morfar.

#25 Killen som sitter o tecknar av Äyrypää kyrkoruin är definitivt morfar Paul. Och nog tusan är det han nere till vänster på gruppfotot i #26 också, eller? Sedan fanns där ytterligare ett foto där han sitter, halvt dold bakom ett träd, och verkar teckna av en annan kille i en skogsbacke. Men den är lite blek, så det är svårt att se. Sedan hittade jag ytterligare ett fotoporträtt där han ensam sitter med ritblocket i hand, visserligen ganska mörk/underexponerad bild, men jag ska se om jag kan ljusa upp den något i Photoshop. 

Det här var ju fantastiskt kul!

Annons:
Charlie82
4/27/13, 4:10 PM
#28

#27.2 fantastiskt roligt. Jag tittade även på de andra bilderna men som du sade så var de antingen ljusa eller mörka. Otroligt fin bild då han tecknar av ruinen. Syns bra hur kriget har dragit fram.

PonCar
4/27/13, 5:50 PM
#29

Att döma av teckningarna i arkivet anlitades han flitigt för att porträttera av finska flygar-äss också. Minns att han ibland talade om de fina timmerhusen i Karelen (och hur skickliga trupperna som låg i ställning där själva blev i timringskonst), och där finns ju flera tecknigar med sådana också. Morfar kom sedemera till Sverige, dit resten av familjen hade flyttat i förväg till släktingar. Här gjorde han yrkeskarriär framförallt som reklamillustratör. Men han var också en skicklig modellbyggare!

PonCar
4/28/13, 8:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Exempel på morfars skisser…

PonCar
4/28/13, 8:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

En hel del flyg…

PonCar
4/28/13, 8:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Fiat G.50 instrumentering…

PonCar
4/28/13, 8:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Brewsters…

PonCar
4/28/13, 8:10 AM
#34

Många av skisserna verkar vara gjorda ganska snabbt, antagligen "i fält" och sedan har han jobbat lite mer med dem när han fått tid.

Annons:
Charlie82
4/28/13, 9:35 AM
#35

Otroliga för att vara snabbskisser. Han var en skicklig tecknare morfar din. Tack för att du delar med dig av de fina skisserna.

grDalMas
4/28/13, 11:32 AM
#36

Fina bilder tack för delningen.

Upp till toppen
Annons: