Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 3539 ggr
Roca
2013-04-03 05:52

GB 65, 96: Revell 1/144 Tempest Mk. V

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu sätter jag igång med min lilla micro-Tempest också!  [Länk: GB #65//ElLobo]
En i raden av återutgivna byggsatser i serien Micro Wings.
Lådan:

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
Roca
2013-04-03 05:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Plast och dekaler:

Det enda märkningsalternativet är ZD-V (SN165), en Tempest Mk. V i "Quakenbrück, Germany, 1945".

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2013-04-23 22:34
#2

Nu har jag suttit och klurat ett tag på vad det ska bli av den här Tempesten och har kommit fram till att den ska få bli en del av ett diorama, där en Tempest jagar en V-1 i luften. På http://www.rafweb.org/Sqn221-225.htm Står att läsa, att flygplan med märkningen ZD tillhörde RAF 222 Squadron. Och på http://www.hawkertempest.se/TheV1s.htm Kan man se, att detta förband har förärats med en seger över roboten V-1, när de var stationerade i Holland (1945), perfekt! Tanken är att de båda flygetygen alltså ska befinna sig i luften, och Tempest- och Spitfirepiloter använde sig huvudsakligen av två tekniker för att bekämpa V-1: antingen nedskjutning med sina vapen i vingarna, eller så att flyga parallellt med roboten och knuffa till den med vingspetsen för att få den ur balans. De kan befinna sig över land eller hav, jag kanske skulle behöva tips på utformning av en dioramaplatta, som ser ut som ett landskap från xx antal tusen meters höjd. Slutligen, en V-1 har jag alltså redan färdigbyggd: http://modellbygge.ifokus.se/discussions/50a81675d3b4fd1ba1000463-v-1-raket-i-1144

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2015-09-15 23:35
#3

Jaha ja, ändrade planer för detta bygge! GB 96 kommer den att delta i istället!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2016-09-07 12:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Här jobbas det för fullt, på ytterligare en måldragare från mig! Denna gång ska det bli en Hawker Tempest TT Mk. V, troligen en av de mer kända individerna med serienummer (RAF) SN329. Detta flygplan var utrustat med en vinsch under ena vingen för målkabeln och den har jag försökt scratchbygga med hjälp av olika spinners/fälltankar och pyloner. Jag körde med ögonmått först, men det verkar som om längden i alla fall blev ganska så rätt. Jag räknade ut att vinschens längd i skala 1/144 bör vara dryga 21 mm. Får korta den lite kanske, sedan så är nog spinnern på vinschen lite stor, då den ligger lite väl nära flygplanets spinner i storlek. Bara att fila vidare!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

[krutgubben]
2016-09-07 15:27
#5

Oj vilken liten "plutt" skoj att få följa ett 1/144 bygge!

Roca
2016-09-08 06:30
#6

Ja den är superliten! Ska försöka detaljera lite med pilot och sådant, ska bara hitta någon lämplig.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
Roca
2016-09-19 18:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Då är den delvis målad, den lilla måldragaren! Med Tamiya Aluminium-spray över hela flygplanet, sedan två lager (på bilden bara ett) Humbrol 154 med pensel. Målvinchen ska få propellerblad, dekaler ska monteras och svarta ränder ska läggas till på undersidan, målade eller med svarta dekaler.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2016-09-19 18:58
#8

En bild på originalet, SN329, finns på:

The Hawker Tempest Page - Target Tugs

På den bilden är den helt omålad/silverdopad, men jag tyckte att det var roligare med ett klassiskt måldragar-målningsschema, som på seriemaskinerna Mk. V/TT.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2016-09-27 09:32
#9

Nu har jag kommit en bit till på min Tempest TT. Jag har börjat med dekaler och detaljering, efter att först ha målat aluminium och gult. Först tänkte jag som sagt bygga det här prototypplanet i dess original-konfiguration från 1948, med den periodens märkning osv, men efter att jag googlat lite kom jag fram till att just SN 329 faktiskt var i aktiv tjänst som många andra Tempest TT, på RAF Armament Practice Station på den tyska ön Sylt, om än endast ett par veckor 1952, sedan (total)havererade det. Övriga Tempest TT hade inte den stora vinschen/generatorn under vingen, utan en mycket enklare anordning med icke "utvevbar" målvajer. Jag utgår från att SN329 hade kvar sin utrustning, men att den målades upp ungefär som övriga Tempest TT i aktiv tjänst.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2016-09-27 09:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

RAF-roundels motsvarar tidsperioden (1952, eller iaf ett tag efter andra världskriget), en modernare variant, jag plockade dessa från Revells Hawker Hunter i 1/144. Jag är missnöjd med skyddsvajrarna runt fenan, de verkar för stora och det syns att jag limmat dem osv. Vi får se vad jag gör åt detta. I cockpit så har jag i alla fall scratchat överdelen av en tänkt pilotsits, med huvudstödet/pansaret som sticker upp och har målats grönt. Vinchen syns här väl, den är jag rätt så nöjd med nu.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2016-09-27 09:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Sedan så syns ju alla detaljer förstås väldigt väl, obarmhärtigt exponerade i kameralinsen! Det kanske inte är det man ska gå efter utan hellre hur modellen ser ut när man kikar på den med blotta ögat en bit ifrån 🙂
Undersidan håller på att målas och få dekaler den också. Bokstavsdekalerna som är från ett generiskt ark köpt på eBay är i och för sig fina men har väldigt ojämn kvalitet, ibland håller dom och ibland löses dom upp i intet så fort man doppar i vattnet…suck. får pussla lite här. Just ja, en övnings/blindbomb har jag också målat upp och hängt dit den tjänar alltså som "motvikt" för den ganska klumpiga vinschen under andra vingen.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2021-01-05 21:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Passade på att pyssla vidare med denna lilla bit under eftermiddagskaffet! Inte så hemskt mycket kvar att göra på detta bygge.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2021-01-05 21:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Ett par av de sista detaljerna har kommit på plats; ett pyttelitet propellerblad till målvinchen, tillverkat av en bit från ett sugrör, samt så har jag lyckats reparera själva flygplanets propeller genom att pillra dit ett av dess blad, som hade brutits av i ett tidigare skede i bygget.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
[Ilmavoimat]
2021-01-08 18:16
#14

Vad litet och sött flygplanet är!

Kanske rätt skala för Flames Of War, som jag har tänkt att börja med någon gång fram över.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Roca
2021-01-09 04:53
#15

Tack Morgan. Jo precis, 1/144 verkar vara det som används för flyg i Flames Of War. De här Revell-modellerna är ju ganska billiga i inköp också, om än enkla.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Upp till toppen
Annons: