Annons:
Etikettdekaler
Läst 9975 ggr
PAK43
3/14/13, 1:53 PM

Tillverka dekaler

Hej!

Hur gör man för att skriva ut egna dekaler? Jag har sett att det inte ska vara helt omöjligt, men aldrig sett processen beskrivas. Kan någon upplysa mig?

Annons:
gustav.lek
3/14/13, 8:43 PM
#1

Tror alfahobby har papper där du skriver ut dina bilder på från datorn. Tror inte att du behöver någon speciell skrivare. Absolut inte 100%

ElLobo
3/15/13, 1:43 AM
#2

Jag har inte prövat själv, men jag tror att man behöver ett vektorbaserat bildprogram för att kunna förminska eller förstora dekalerna utan att tappa skärpan. 

Sedan är det väl bara att ta de märken man behöver, justera storlekarna, placera ut dem på ett dokument och så skriva ut. Helst ska man väl använda laserskrivare men det går även med bläckstråleskrivare, därefter ska utskriften torka och så förseglas så den går att blötlägga. 

Vit text och vita dekaler går ju inte att skriva ut med vanliga skrivare utan det krävs specialskrivare av typen ALPS.

Alfa Hobby, Rebell Hobby m fl handlare har dekalpapper för utskrifter.

[Orso]
3/15/13, 4:33 PM
#3

Jag har inte använt något vektorbaserat program för att rita dekaler.

Jag använder Paint Shop Pro 7 som är ett vanligt pixelbaserat ritprogram, ungefär som MS-Paint i Windows men mer användbart. 

Jag gör fel enligt experter då jag ritar i hög upplösning, 600 eller 1200 DPI då det är mer än skrivaren klarar men det är bra då jag oftast ritar för 1/72-modeller. Med en hög upplösning kan jag skriva ut i 150%  eller 205% och ändå få bra dekaler i 1/48 eller 1/35.

Det viktigaste anser jag att man kan rita i olika lager. Extra viktigt för mig som är lycklig att ha en Alps variant av skrivare då den skriver ut en färg per gång och backar pappret för att skriva nästa färg. Då lägger jag en färg på varje lager i ritningen. Men att kunna använda lager är användbart även om man skriver ut på Laser eller Inkjet skrivare. Färgerna kanske inte behöver separeras men det är bra att kunna lägga en originalbild i bottenlagret och rita den nya dekalen på ett nytt lager. Då slipper man försöka få bort en massa skräp från originalet.

Jag rekommenderar att rita helt nytt istället för att klippa ut en bild och försöka skriva ut den. Jag tycker att det blir luddigt istället för en skarp dekal. Jag tror att den enda gång jag använt en bild utan att rita om den är på Norwegians Boeing 737 som har bilder av folk på fenan. Så där använde jag en bild på Thor Heyerdahl som jag hittade på nätet.

På min Tu.144 prototyp fick jag göra nya dekaler då dom som kom med i modellen var skadade. Jag scannade av arket, la bilden som enn botten lager och ritade den nya dekalen ovanpå detta i ett nytt lager. Då detta ny lager ha en  transparent botten ser man det underliggande lagret samtidigt och kan rita med det som mall.

Visst kan man renrita den scannade bilden direkt men det ger en massa extrajobb. T.ex. bottenpappret på dekalen kommer ju att synas på den scannade bilden och måste tas bort innan man kan skriva ut dekalen. Annars kommer den med på arket och måste skäras bort sedan. Det bästa här ar ju en transparent bakgrund eller alternativt en helt vit då skrivare i allmänhet inte skriver ut i vitt.

En annan viktig sak är att inte spara den ritade dekalen i JPG eller GIF format. JPG kommer att förstöra skärpan och smeta ut färgen och GIF kommer att ändra upplösningen på ritningen så utskriften kommer inte bli i rätt storlek. Då jag använder Paint Shop Pro så sparar jag i deras eget PSP-format men jag misstänker att TIF kan funka för vanliga skrivare.

Visst kan nog vektorprogram vara att föredra. Jag har Corel Draw liggande men jag känner att jag hellre lägger tiden det tar att lära sig det programmet på att bygga modeller då jag tycker att jag får önskat resultat med dekalerna ändå.

Jag ska återkomma med lite länkar till några modeller med egna dekaler.

PAK43
3/15/13, 9:11 PM
#5

Tack Orso, då blir ju den naturliga frågan: Kan du skriva ut om jag skickar mall och dekalpapper till dig? :)

[Orso]
3/15/13, 10:19 PM
#6

Nu blir jag tvungen att vara elak och egoistisk och svara nej.

Av någon anledning så går skrivarhuvudet sönder lätt på Alps skrivarna så att det blir tunna streck som inte skrivs ut av bilden. Det ser ut som när man tittar genom en persienn. Tunna vita ränder över utskriften.

Min skrivare som jag knappt använde råkade ut för detta men jag hade tur att hitta en begagnad skrivare som funkar och den används nu så lite som möjligt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: