Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 4224 ggr
jockeiskogen
2013-03-11 20:17

GB 63: F6F Hellcat 1/48

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag blev så sugen på att bygga ett plan från the pacific och har ju varit svag för eduards byggsatser sedan innan, så min Hurricane får vänta på bygghyllan ett tag och istället kör jag igång med den här.

[Länk: GB #63 -- del 1del 2//ElLobo]

Det är ett profipack från Eduard med massor av fotoets och hjul i resin, resin blir en ny erfarenhet för mig så det ska bli kul att testa.

Jag kan se redan nu att detta kommer bli det största och mest avancerade jag byggt hittills, och jag ska försöka få till det med airbrushmålningen också så massor av nya utmaningar för mig känns det som :)

Tyvärr har jag inte hittat någon riktig bild på planet jag tänkte bygga denna gången, men om någon har det i sin referenslitteratur får ni gärna skicka en bild till mig!

Vi börjar väl med en bild på kartongen

Annons:
jockeiskogen
2013-03-11 20:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Plasten m.m

Inser att jag måste skaffa en ny kamera istället för den som gick sönder i flytten, mobilbilderna duger inte trots 8mp

jockeiskogen
2013-03-11 20:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Och en tecknad bild på "white 115" som jag tänkte att det här skulle bli så småningom. Det är verkligen ett stort plan, blev förvånad över hur stort paketet var när jag hämtade ut det!

Decaius
2013-03-11 20:26
#3

Ser ut som ett trevligt kit! Lycka till! :-)

lanm65
2013-03-11 20:48
#4

Det där är en fin byggsats, byggde nästan samma för ett år sedan. Passformen var riktigt bra och det var kul att bygga den. Lycka till!

jockeiskogen
2013-03-11 20:54
#5

Tackar så mycket för det!

Lanm65, då kan jag passa på att fråga dig, eller om någon annan vet vilken färg ska inredningen ha? Jag har svårt att hitta referenser, Eduard har angett den till Mr color c27 intermidate green, men jag hittar ingen översättning på detta, av de färger jag har hemma verkar humbrol 117 ligga närmast färgen på etsen, men hittar jag inget så får jag köpa ny färg till det :)

Edit: hittade din byggtråd och såg att du fått till färgen perfekt, så var det en färdigblandad färg hade jag varit glad för att få reda på vilken.

Tills dess får ditt fina bygge fungera som inspiration 🙂

lanm65
2013-03-11 21:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#5 Hej, när det gäller färgen så blandade jag ihop den av olika tamiyafärger. Har för mig att det var XF4 + XF62 + en liten skvätt XF5. Här är en dokumentär bild på Hellcat-cockpit, om det kan vara till hjälp.

Annons:
jockeiskogen
2013-09-30 09:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Äntligen har jag haft tid att bygga en del igen, (renoveringar tar sin tid i anspråk! 😃) men tyvärr har jag helt glömt att ta bilder under byggets gång. Jag har testat min airbrush och är nöjd med den, lacken blev inte den bästa, men det är mitt första plan jag sprutmålar så jag är nöjd med resultatet ändå. Jag har lagt en preshade också, men färgen är så mörk att den tar bort det mesta av effekten, kanske målade jag på för tjockt med blå färg? Jag tar gärna emot konstruktiv kritik! En sak jag iaf lärt mig är att maskeringen på rutorna ska sitta kvar när man lägger klarlacken också, de är lite dimmiga nu! Jag har använt XF-17 till det blå och modelmasters semigloss som första lager klarlack. Frågan är om man ska lägga lacken något tjockare kanske…

/Jocke

chrk
2013-09-30 11:15
#8

Ser väldigt bra ut tycker jag. De dimmiga rutorna kanske man kan rätta till på slutet med lite blank klarlack. Man skulle ju i och för sig kunna täcka hela modellen med blank klarlack innan man sätter dit dekalerna, och sedan avsluta med ett eller flera lager halvblankt beroende på vilken glans man vill ha på ytan. Så brukar jag göra, men jag har lite svårt med att få en slät yta på blank lack så jag gruvar mig alltid lite för det. Den halvblanka lacken däremot känns lättare att få bra.

Christer

lanm65
2013-09-30 18:49
#9

Hej, trevligt att se att bygget fortskrider, ser bra ut. Ett tips med rutorna är att du lägger ett tunt lager med Johnsson golvpolish på dom (obs, den för plastgolv). Det brukar göra bom klara och blanka.

TobbeA
2013-09-30 21:23
#10

En del brukar köra ljus färg som preshade på en mörk modell.

jockeiskogen
2013-11-07 11:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Nu är min Hellcat klar, och jag är helt klart nöjd med resultatet, detta är det första planet jag byggt som jag sprutmålat.

Det blev ingen avancerad målning på den här, jag nöjde mig med att måla dit lite avgaser och har sett detta lite som en övning i att hantera min airbrush, nästa bygge (min nästan färdiga p-40) blev betydligt mer avancerad i målningen. Hur som helst är jag trots det väldigt nöjd med resultatet, fast jag säger det igen, jag behöver verkligen en riktig kamera!

jockeiskogen
2013-11-07 11:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

En till

jockeiskogen
2013-11-07 11:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Avgaserna kommer fram lite mer med blixt!

Annons:
jockeiskogen
2013-11-07 11:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

En sista bild!

Tacksam för synpunkter, jag tar gärna emot konstruktiv kritik som kan hjälpa mig utvecklas!

Dock har jag medvetet inte vädrat detta planet :-)

/Jocke

[Tunnan]
2013-11-07 18:21
#15

Här blir det bara possitiv kritik.
Tycke du fått till en kanonfin Hellcat.
Man måste inte alltid vädra en modell, tycker inte jag iaf.
Tummen upp för detta bygge.👍

lanm65
2013-11-13 18:17
#16

Håller med tunnan, det ser fint ut. Det var ett rätt maffigt plan, ser ut som olika skalor om man ställer den bredvid en bf 109 eller spitfire.

Upp till toppen
Annons: