Annons:
Etikettrecensioner
Läst 2976 ggr
nox_umbra
2013-03-05 21:01

Tamiya och Zvezda, pak 36 jämförelse.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

råkade på att fynda på tradera igen och fick hem en pak 36 ifrån Zvezda min tidigare erfarenhet av deras BMW R12 talade för att även detta skulle vara en bra byggsats. jag äger sedan tidigare en pak-36 ifrån tamiya som fortfarande ligger obyggd. jag tänkte att jag skulle jämföra dom lite och la dom sida vid sida och kollade på detalirikedom och hur bra gjutna dom var. och all den hype kring att tamiya har bra kvalitet på sina modeller tycker jag är överdriven iallafall i det här fallet. kanske är en gammal satts eller nått, men jag har inte så stor erfarenhet av Tamiya i övrigt.

Zvezda's modell är häst längder bättre mycket bättre detalier och massor av prylar till. det första som slog mig med tamiyas satts var att det bara följde med 2 gevär till 4 gubbar. det är i princip inge gjutskägg alls på delarna, och mest impad blev jag av hjälmarna då dom har inner fodret, vilket jag aldrig har sett på någon modell tidigare. en annan detalj jag blev glatt överaskad till är att munnen är öppen på en av gubbarna så man ser tungan, kommer bli pilligt att måla men jävlar vad snyggt.

så mitt slutord blir att jag kommer fortsätta köpa modeller från Zvezda och jag tycker dom håller samma klass dom Dragon och det är det märket jag tycker har gjort dom bästa modellern.

länkar till lite bilder. http://postimage.org/gallery/e7n9pn6/dc4952b0/

Annons:
nox_umbra
2013-03-05 21:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

tamyia

Charlie82
2013-03-06 09:34
#2

Jag gillar Zvezda i deras nyare utföranden. Har dock lite svårt att vänja mig vid plasten som känns konstigt mjuk.

Tamiyas lite nyare kit är dock exceptionella vad gäller passform, gjutkvalitet samt detaljer. Ett exempel är Tamiyas "nya" Mitsubishi Zero i 1/48 skalan. Jag har aldrig byggt något som har haft så bra passform som den. Man behövde knappt slipa kändes det som. Allt passade perfekt in i minsta detalj.

Zvezdas dekaler brukar vara bedrövliga men där är inte Tamiya bra heller alla gånger.

denstore
2013-03-06 10:13
#3

Det handlar helt och hållet om ålder. Tamiyas gamla saker är definitivt inte bättre än nästan någons nyare grejer, oavsett tillverkare. Visst finns det undantag i form av riktiga sunkmodeller, men överlag så har kvaliteten ökat rejält de sista 10-15 åren.

Dock så måste man hålla koll på vilka av Tamiyas modeller som kan räknas in bland de nyare. Jag har i någon anna tråd nämnt siffran 35150 som riktmärke, men det gäller också att hålla koll på saker från det tidigare sortimentet som kommit i nyutgåvor. Ofta t.ex. ett gammalt fordon, med nya figurer.

Upp till toppen
Annons: