Annons:
Etikettdekaler
Läst 2679 ggr
Decaius
2013-01-29 15:35

Tamiya mark fit strong

Någon som har erfarenhet av den här dekalvätskan? Fick hem en flaska idag, men läser på etiketten att det kan skada akrylfärg. Låter jobbigt… Nån som provat just den här?

Annons:
Decaius
2013-01-29 16:31
#1

Och en följdfråga: ska man använda dekalvätskan både för att avlägsna dekalen från arket och vid applicering, eller stryker man på vätskan efter att man satt dit dekalen?

ElLobo
2013-01-29 16:39
#2

Jag har aldrig prövat den men Mark Fit (Strong) ska tydligen vara en starkare variant av den vanliga Mark Fit (som jag heller aldrig har provat).

Men jag hittade lite på ett par sidor när jag sökte.

ARC Forums

Scale-Models

Decaius
2013-01-29 16:53
#3

Tack ElLobo! Där fick jag lite uppslag att experimentera med:-)

starhawk
2013-01-30 10:24
#4

#1:Dekalen klipper man ut och lägger i vatten den behöver som regel bara bli genomblöt sen lägger man den vid sidan av på något icke absorberande underlag. Som regel rullar dekalen ihop sig när man stoppar ner den i vattnet när den har rullat ut sig igen på underlaget har dekalen släppt från papperet och man kan försiktigt flytta över den till modellen. Rullar den inte ihop sig får man helt enkelt kolla lite försiktigt när den släppt, en del dekaler släpper nästan direkt medan andra kan dröja någon minut

Det finns två sorters dekalvätska den ena stryks på den del av modellen där dekalen skall sitta den heter oftast Setter eller nåt liknande, sen finns en annan som stryks på dekalen efter att man satt den på plats som gör dekalen mjukare så att den formar sig bättre efter underlaget, behövs ibland när underlaget är lite speciellt som t.ex tvättbrädan på Blackbirds vingar, den heter oftast Softner eller nåt liknande.

Ger namnet ingen antydan om vad det är så kan man lukta på den Setter luktar oftast ättika.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Hayabusa]
2013-01-30 11:22
#5

@Decaius - Dekalvätska kan skada färgskiktet, helt klart. Speciellt blanka färgskikt kan vara ömtåligare, det är min erfarenhet. Microscales Micro-set och Micro-sol känns inte lika aggresiva som Gunze Mr.Hobby´s motsvarigheter, Mr. Mark Setter och Mr. Mark Softer. Tamiyas dekalvätskor har jag inte testa, men hade jag varit som du så hade jag testat på någon provmålad bit först.

Mer tips.

Upp till toppen
Annons: