Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 5262 ggr
starhawk
12/27/12, 8:49 PM

GB 55: Airfix Doctor Who Welcome aboard skala 1:12

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja nu kunde jag inte längre hålla mig lugn utan den här lådan togs fram

[Länk: GB #55 -- del 1del 2//ElLobo]

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
12/27/12, 8:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Givetvis fanns det även färger, penslar och lim i lådan. eftersom dom satt i en hållare och inte löst så har jag inte varit där och norpat penslarana, än!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
12/27/12, 8:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Sen var det bara att sätta igång med hjärtat i Tardis, det gröna i röret är en liten pappersbit som följde med, man fick rulla den och stoppa in den innan man limmade ihop det hela. Dock var det ett fel i byggbeskrivningen, röret med det gröna skulle sättas i det större röret med flänsar uppifrån, men det går inte! Däremot går det utmärkt underifrån

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
12/27/12, 9:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Här har benen kommit på plats. Mycket genomskinliga delar som skall målas här, det är bara den korta biten med det gröna som skall vara omålat

I bakgrunden syns piloterna till Falklandsbygget som fått sitt andra färglager på uniformerna

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
12/27/12, 9:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Här ligger Martas och Doktorns ben och torkar bland Falklandsplanen, längs fram är Doktorns bröst med lite slipsbitar pålimmade

En fråga till figurmålare på forumet vilket är bäst att måla huvet separat och sedan limma på det eller limma hela härligheten och sedan måla? Här får jag väl anstränga mig lite mer och måla ögon, något jag normalt inte gör

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
1/3/13, 4:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Marthas byst och armar samt Doktorns huvud, händer och fötter fanns i en egen påse utan gjutram och när jag plockade ut dom så visar det sig att dom är gjutna i nån mjukplast, ungefär som Airfix soldater i skala HO som man lekte med som barn. Påsen är märkt med P E så det kanske är Poly Eten? Förfarandet behövdes nog eftersom dom är väldigt detaljerade och skulle nog inte släppa i ett stycke ur en form om det var vanlig styren. Dom går inte att limma med vanligt plastlim men dom är försedda med hakar eller klämpassning. det enda jag behövde limma var skosnörena till högra skon på Doktorn och det funkade med Gator. Sen har jag även påbörjat målningen av kontrollkolumnen och golvet i Tardisen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
1/25/13, 8:23 AM
#6

Igår gjorde jag en miss, gillade inte riktigt den medföljande hudfärgen så jag tog fram den "gamla vanliga"! Och så råkade den "gamla vanliga" vita bli inblandad också eftersom jag behövde ljusa upp en annan kulör (för framtida behov). Problemet är att båda dessa färger är enamel och ytan jag målade på är den här plasten benämd PE och den reagerar som Vinyl dvs färgen torkar inte utan är fortfarande klibbig. Så frågan är vad gör man nu? går det att helt sonika måla över färgen med akrylen eller måste enameln tvättas bort och i så fall med vad?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
1/28/13, 2:01 PM
#7

Jag testade och målade över med Akryl och det funkar ger en torr yta

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
1/30/13, 8:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Nu har figurerna, tja bara doktorn egentligen, målats om. Dom har även nått "zombiestadiet" med vita ögon

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
1/30/13, 8:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Här har doktorn fått en arm, den andra blir ivägen för målningen så den får vänta nu har ögonen fått brun iris och svart pupill ögonbryn och hår har också kommit till.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Decaius
1/30/13, 8:44 PM
#10

Ser bra ut tycker jag! Ska bli kul att se fortsättningen! Glad

[Henke29]
1/30/13, 10:02 PM
#11

Det ser mycket bra ut Skrattande

starhawk
2/3/13, 2:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Så här långt har jag hunnit nu, doktorn har fått sitt första lager på kavajen och slipsen och Martha sitt första på toppen och byxorna

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
2/3/13, 2:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Är dock inte nöjd med ögonen, skall det vara en "mandel" av brun eller svart färg först? Har aldrig målat figurer i den här storleken förut (tja dom rvå X-men förstås men dom har ju i klassiskt serietidningsmanér fått helvita ögon). Söker råd från experterna på området främst då Azgaron

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
5/4/13, 3:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Nu har äntligen Kolumnen blivit färdig och limmats in med skärmen i Tardisen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
5/26/13, 2:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Att limma på framsidan var inte direkt enkelt, delarna vägrade samarbeta, det blev tre separata limoperationer innan jag fick ihop det. Sen vidtog målning och detaljmålning varefter s.k. stickers skulle dit inga dekaler i den här inte och när stickersarna var på plats var dom lite mindre så då blev det en detaljmålningsomgång till men nu är Tardisen färdig, taket sitter löst helt enligt instruktionerna eftersom batteriluckan sitter på insidan av taket

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
5/26/13, 3:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Doktorn är också färdig, han står bara på ett ben så han står inte för sig själv utan måste limmas på Tardisen så han står bättre än så här

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
5/26/13, 3:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Martha står däremot för sig själv men hon är inte riktigt klar än, hon skall torrborstas på övre delen av jeansen penseln var lite för blöt vid första försöket så jag fick måla över med grundfärgen igen, och så skall hon få handväskan limmad vid vänsterhanden

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

erihan
5/26/13, 3:44 PM
#19

Ser snyggt ut! Figurerna blev ju jättesnygga!

Decaius
5/26/13, 10:46 PM
#20

Ja, håller med! Figurerna blev riktigt bra! 👍

Annons:
starhawk
5/27/13, 7:59 AM
#21

Nja, doktorn blev lite skrovlig i ansiktet, mitt eget fel eftersom jag drog på enamel, målade över med acryl så det är torrt numera men det vill inte bli jämnt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
6/29/13, 3:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Ja när det nu blev förlängning så blev det hela liggande ett tag, men nu har Martha fått sin handväska med jacka och blivit torrborstad på brallorna så här har vi slutresultatet

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
6/29/13, 3:26 PM
#23

Så är det då dags för testkörning, i med batterierna och…. hur fasen får man in en video här? jag har filen på min hårddisk

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

ElLobo
6/30/13, 8:56 AM
#24

#23: Du får ladda upp filmen på Youtube, och sedan lägga in länken här.

starhawk
6/30/13, 11:25 AM
#25

OK, hur gör man det då? har aldrig gjort nåt sånt förut

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

ElLobo
6/30/13, 1:12 PM
#26

#25: Lägga upp på Tuben? Du får skaffa ett konto där och sedan ladda upp filmen. Det finns anvisningar på Youtube, det är inte speciellt svårt.

starhawk
6/30/13, 1:56 PM
#27

okey då pröver jag

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: