Annons:
Etikettmodelljärnväg-mj
Läst 5721 ggr
Roca
10/26/12, 10:07 AM

Historien bakom ett MJ-lok!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I min ägo sedan barnsben finns ett exemplar av ett av världens troligen vanligaste, mest byggda modell-lok i skala H0 1/87:

Ett Märklin ånglok, artikelnummer 3104, ofta ingående i olika startsatser, i mitt fall sats nummer 2920, med två gröna personvagnar och en spåroval ("M-skenor" av metall serie 5100/5200, treräls, AC).

När mitt modellbyggarintresse vaknade till liv ca. 2005, efter 20 års nästan totalt uppehåll,

skedde nästan samma sak med MJ-intresset. Jag har hittills fått ihop en nästan komplett liten tågbana med Tintintema:

Rocas Tintinbana

samt påbörjat en bokhyllebana i hobbyskrubben, med hjälp av ytterligare ett identiskt startset köpt via Tradera, plus lite extra skenor osv.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
Roca
10/26/12, 10:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Nu har jag alltså två likadana lok, ett som det har lekts hårt med och som har avbrutna delar osv, samt ett nästan orört, endast något färgslitage.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
10/26/12, 10:17 AM
#2

Häromdagen började jag kolla lite på vad det är för en loktyp denna modell föreställer egentligen. Modellen är ju märkt

som tillhörande "DB", alltså Deutsche Bundesbahn, Västtysklands statliga järnvägsbolag, grundat 1949, och med serienummer 89 066.

Sedan förut så visste jag att tyska lok är indelade i "Baureihen", förkortat "Br", som i Br 52 t.ex. vilket finns som plastmodell i olika skalor. Därför började jag söka på Br 89!

Det visar sig att det har funnits två olika Br 89-serier som börjar med 89 0!

Den första Br 89.0 omfattade loken med nummer 89 001 - 078 vid Deutsche Reichsbahn under 1920-talet.

Men loken byggdes inte ursprungligen för DR, utan tillverkades redan mellan 1906 och 1909 för att användas vid

Preußische Staatseisenbahnen, där loken betecknades

Preußische T 8

De flesta av loken såldes pga deras dåliga köregenskaper vidare till olika privatbanor, men några hamnade i slutet av 1930-talet och under andra världskriget åter i DR:s tjänst genom olika förstatliganden av privata banor.

Ett lok ur serien förblev i tjänst hos det nya tyska DB, efter kriget, ända fram till 1964/65, som "werklok"

vid Ausbesserungswerke Schwerte, oklart om det kanske till och med är nr 89 066:

Den andra 89.0-serien, som fick använda numret eftersom inga 89:or just då fanns i DR:s bestånd, var ett annat lok, byggt 1934 och 1937 i 10 exemplar för DR.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
10/26/12, 10:18 AM
#3

Så återstår att se, vad jag ska göra med dessa lok! Det som är i fint skick behåller jag nog som det är, bättrar lite färg på lyktor osv, det lite skamfilade kanske ska få en ny målning och få äran att tjänstgöra på årets advents-järnväg?

Här har vi förra årets bana: Julens bygge #1

Om någon har ett liknande lok över, köper jag det gärna för någon hundring eller två!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2/12/16, 1:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Nu när jag kommer igång med tåg igen med mitt bygge:

Baureihe 01 ånglok, 1944

så kan det vara kul med en uppdatering av denna tråd också!

Av detta första Märklinlok blev det ju lite roliga byggen faktiskt!

Första loket:

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2/12/16, 1:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Andra loket:

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2/12/16, 1:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Och ett till Märklinlok av annan typ:

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
Roca
2/12/16, 1:18 PM
#7

Mera bilder:

Julens bana 2012

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Upp till toppen
Annons: