Annons:
Etikettscience-fiction
Läst 2820 ggr
Krillekrokodil
2012-10-13 19:53

STAR WARS Mpc Ertl Tie-Fighter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Japp! Första bygget på ca 20 år är startat och det får börja med nåt som verkar lite lätt. Det gör i alla fall inget om nåt går sönder eller inte blir helt rätt, men man får ju försöka göra sitt bästa. Modellen är lagad nån gång på 80-talet (kanske 1989). Den har otroligt dålig passform så det blir verkligen en utfordring att få det till.

@Krillekrokodil - Instagram

Annons:
Krillekrokodil
2012-10-13 19:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag har hunnit måla "cockpit" i själv valda färger. De enda färgerna som står i ritningen är svart och silver. Det ska HELA modellen målas i…

Den är grundad med airbrush och sen penslad och detaljerna använda jag en nål för att få färg på. I skrivande stund har monteringen just påbörjats.

@Krillekrokodil - Instagram

Krillekrokodil
2012-10-18 22:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag tog en bild av passformen och är inte helt säker på hur jag ska få plasten att få den formen den borde.
Tips tas tacksamt emot.

@Krillekrokodil - Instagram

Krillekrokodil
2012-10-18 22:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag har också prövat på en preshade? Synpunkter på det också.

@Krillekrokodil - Instagram

Decaius
2012-10-18 22:32
#4

#2: Är det några piggar på fästytorna som sitter skevt? Trimma bort dem isåfall! Du kanske kan passa halvorna när du limmar genom att sätta i den runda biten när du limmar? Då borde det ju bli rätt passform? Limklämmor eller gummisnoddar kan ju oxå vara bra! Lycka till! Och må kraften vara med dig!Cool

Krillekrokodil
2012-10-19 00:01
#5

Det finns bara en pigg kvar och den sitter rätt, men limklämmor kanske måste inköpas.

@Krillekrokodil - Instagram

TobbeA
2012-10-20 15:33
#6

Alltid kul med Star Wars byggen, ska bli intressant att följa. Brukar ju vara rätt bra tryck i klämmor, tvingar och gummiband brukar funka bättre.

Annons:
PAK43
2012-10-21 14:56
#7

Hej! Angående pre-shade så skulle jag säga att det inte är det du har gjort, utan du har fyllt i panellinjerna, vilket man kan göra, men syftet med en pre-shade torde vara att ge just en skuggning runt panellinjer och ustickande grejor på i övrigt stora ytor. Effekten man vill få fram är en skuggning runt panellinjerna eller vinklar och vrår och utstickande grejor (härav "shade"). Sen kan man göra det mer eller mindre subtilt med tunnare eller tjockare linjer. Googla "pre-shade" och kolla på bilderna så ser du vad som menas. Har du airbrush så är det en pis-av-kaka att göra det och blir väldigt effektfullt. Å andra sidan kan man ju tänka sig att studs och puts på Vaders privata Tie-figther är på topp, så den skulle således inte alls behöva speciellt mycket pre-shading eftersom pre-shading oftast används för att avbilda mer eller mindre skitiga/slitna farkoster. Lycka till ! :)

Krillekrokodil
2012-10-21 19:57
#8

Vældigt bra att få det utklarat :) Jag ser den hær farkosten som en litet prov dær jag prøvar ut massa grejer. Bla førsta airbrushanvændningen. Det har tagit många många timmar før en oerfaren man med ryggbesvær att gøra detta, så jag ær fortfarande spænd att se slutresultatet.

@Krillekrokodil - Instagram

Krillekrokodil
2012-10-30 09:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Det går inte fort… Men det blir gjort.

Nu är vingarna snart klara, klämmor (som var j*****t starka, nåt tips på om man kan "svaga ner dem"?) är inköpta, så montering är på gång snart.
Att modella, bygga nytt ingångsparti till huset, hålla bort snön och dessutom hinna med att träffa familjen är ett heltidsjobb!

@Krillekrokodil - Instagram

Decaius
2012-10-30 09:28
#10

Ser bra ut! Angående klämmor kanske det är bättre att köra med gummiband, som TobbeA föreslår? Ibland kan det ju funka med vanliga klädnypor oxå. Lycka till och hoppas det blir en mild vinter, så du kan umgås med familjen istället för att skotta snö! För kompromissa med modellbyggar-tid kommer väl inte på fråga!? ;-) /Calle

Krillekrokodil
2012-10-30 17:49
#11

Jo! En fråga också: Går det att använda tvåkomponentslim (epoxy) eller smälter hela skiten då?
Jag läste ett tips om att ta ett långsamt härdande lim när man har en väldigt skev modell. Nån som vet?

@Krillekrokodil - Instagram

starhawk
2012-10-31 08:27
#12

Tvåkomponentslim funkar utmärkt, jag har aldrig fått några problem med värmen vid härdningen trots att det ibland blir rejält varmt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Krillekrokodil
2012-10-31 22:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Det fanns inte några fler klämmor att tillgå, men jag ser fram emot att fler än jag håller tummarna att inget rasar samman i natt…

@Krillekrokodil - Instagram

Annons:
Upp till toppen
Annons: