Annons:
Etikettmodelljärnväg-mj
Läst 7828 ggr
Roca
2012-10-13 00:27

V-2-raket järnvägstransport

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inspirerad av Eriks dioramaserie om Bäckebotorpeden, har jag bestämt mig för att fortsätta med mina olika V-2 byggen!

Ett av mina projekt är att ställa i ordning sammanlagt tre järnvägsvagnar i skala H0 (1/87) alt. 1/100 beroende på hur man ser det Glad som ska få transportera två V-2:or, plus stridsspetsar och annan materiel, allt enligt hur man gjorde med de riktiga raketerna då de transporterades till avfyrningsplatserna i Västeuropa.

Eriks raket exploderade i Bäckebo sommaren 1944. Då höll man fortfarande enbart på med försöksverksamhet från Peenemünde. Under hösten samma år kom de speciellt utbildade och uppställda rakettrupperna (ingående i Division zur Vergeltung) så igång med den operativa verksamheten.

Enligt föreskrifterna skulle raketerna transporteras fram till närmaste godsjärnvägsstation medelst en kombination av tre järnvägsvagnar; en raket var på två stolpvagnar typ Rr Stuttgart, med nosarna pekande in mot mitten, där en tredje vagn av typ Ommru Villach befann sig (en öppen godsvagn med höga kanter). På denna vagn transporterades bl.a. också stridsspetsarna.

När jag var nere i Gävle på evenemanget Modelltåg 12 så köpte jag några billiga, begagnade stolpvagnar av liknande typ som Stuttgart fast något kortare och märkta som efterkrigsvagnar från österrikiska ÖBB. En av dessa syns här på bild, med stolparna tillfälligt bortplockade:

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
Decaius
2012-10-13 00:34
#1

Låter som ett roligt projekt Roca! Jag gillar ditt intresse för historisk autencitet och detaljer. GladSjälv köper jag bara ett kit och kladdar loss. Kanske måste börja läsa referenslitteraturen och inte bara kolla på bilderna Obestämd

Roca
2012-10-13 00:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Och här ser vi vagnen lastad med en påbörjad raket! Den modellen kommer från BUMO (finns på eBay) och formarna kommer nog ursprungligen från Faller/Dahlmann. Modellen blir 15 cm lång. Originalets längd var 14 meter. Skalan blir då ungefär 1/93.

Järnvägsvagnens totallängd är 12,5 cm. Med skala 1/93 blir det i verkligheten 11,625 meter. Lite kortare än originalets 12,20 metermen det funkar. Proportionerna blir helt OK tycker jag.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2012-10-13 00:46
#3

#1: Tack, Decaius! Ja, jag tycker det är kul att forska lite om förebilden - nästan roligare än att bygga ibland Glad men så är vi alla olika. Nu ska jag i alla fall gå och fila lite på skarvarna på raketen!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2012-10-13 00:53
#4

Här finns lite bilder på hur det gick till att transportera fram och avfyra en V-2: German Mobile Firing Procedure

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

ElLobo
2012-10-13 00:53
#5

Ännu ett spännande historiskt projekt från dig!

erihan
2012-10-13 13:52
#6

Kul! Ser bra ut som vanligt. Kul med lite udda objekt som det här. Skall det bli ett diorama?

Annons:
Roca
2012-10-15 13:30
#7

#5: Jajamen, tack!

#6: Tack! Ja, jag planerar att låta det här bygget ingå i ett diorama/del av min bokhyllemodelljärnväg, när jag också sätter igång att bygga Fallers godsmagasin i GB 52!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2012-10-15 14:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Vädring av vagnen har kommit igng, med div. oljefärger!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Decaius
2012-10-16 00:40
#9

Ser bra ut Roca! Följer detta med intresse!Glad

Roca
2012-10-17 10:53
#10

Tack, Decaius! Ja det ska bli ett intressant bygge. Måste se om jag kan få tag i ytterligare en lämplig järnvägsvagn till rimlig penning. Såg en byggsats för ett tag sen på eBay av just en sån "Villach"-vagn.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2012-10-23 16:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Nu har jag vädrat lite till och monterat tillbaka stolparna på denna vagn. "ÖBB" och "RIV"-texterna har jag försökt karva bort, får jobba lite mer på det alternativt sätta lite skyltar och sånt på dessa fläckar Flört

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Decaius
2012-10-23 23:26
#12

Roligt att se att det rör på sig! Vädringen ser bra ut. Ser fram mot fortsättningen.

Roca
2012-10-26 10:03
#13

Tack! Jajamen, ska försöka få på lite last på vagnen snart!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
Charlie82
2012-10-26 10:14
#14

Ser riktigt bra ut så här långt! Vill du göra en avlastningsplats vid järnvägen så har ju Special Armour en vägtransportvagn för V-2 i 1/72 men det kanske blir tokigt med skalaskillnaden.

Roca
2012-10-26 10:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Tack! Ja precis, har tänkt på det, synd att vägtransportvagnen Vidalwagen inte finns i 1/87…Meillerwagen, vilken raketen omlastades till inför förberedelse för avfyrning, finns ju från Faller/Dahlmann. Nåja, gör inget, det dröjer ett tag innan en sådan scen blir färdig, kanske man kan scratchbygga en vagn senare.

Här har vi transporttåget på gång, med den ännu halvmålade raketen provisoriskt lastad, tänkte tillverka en presenning av ett skikt näsduk!

Villach-vagnen har fått ena ändan av korgen öppnad så raketen kan få flats med sin nos och jag har hittat ett vagnsunderrede i lämplig storlek från Märklin i gömmorna.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Decaius
2012-10-26 11:28
#16

Ser riktigt bra ut! Vad är det som skymtas på de bakre vagnarna? Kan det vara en sdkfz 7 och en blitz?:-) Apropå Vereltungswaffen, så har ju battlefront släppt en ny startbox till Flames Of War, där man bla får med en v-1 med ramp… /Calle

nox_umbra
2012-10-26 12:28
#17

humm… är inte det där ett ånglok? borde inte första vagnen vara en kolvagn? eller nallar dom raketbränsle från raketen för lite extra hästkrafter kanske :)

Roca
2012-10-26 12:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

#17: Jo det ska säkert ha en tender, det tänkte dock inte Märklin på, det får gå med raketbränsle Flört,

nej allvarligt talat, T8:an/Br 89 är ett Tenderlok eller på svenska tanklok, så det bär med sig både vatten och bränsle (kol) i sidmonterade behållare, vänster sida kol och andra sidan vatten:

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2012-10-26 12:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

#16: Tack Calle! Aha låter intressant med Battlefront! Såg ju helt OK ut V1:an.

Jo, det är en Roco Minitanks SdKfz 7:

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2012-10-26 12:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Samt mycket riktigt en Opel Blitz, samma tillverkare!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
Roca
2015-01-15 01:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Ja nu var det länge sedan jag gjorde något åt det här projektet. Jag var missnöjd med den penselmålade Humbrolfärgen på själva raketen, så den fick ett bad och nu är den ommålad med Tamiyas RAF Dark Green istället, märkligt att tyskarna hade såna kvantiteter brittisk färg 🙂

Sedan så tänkte jag använda mig av ett lager av en näsduk som presenning över raketen. Jag antar att det bara är att dränka den i vatten blandat med vitlim och sedan låta den torka på plats? Tro vad man ska måla den med för färg sedan då?

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Decaius
2015-01-15 20:55
#22

Tidningspapper eller silkesdito doppat i trälim och vatten kan också funka!

Roca
2015-01-15 22:10
#23

Tack för tipset! Ska testa lite olika material innan det blir skarpt läge 🙂

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

mangemani
2015-03-14 16:54
#24

riktigt snyggt:)

hur målar du tågrälsen? ser ut att vara svart metalic?

Roca
2015-03-14 21:47
#25

Tack, nja just den här rälsen är Märklinräls som redan är målad från fabrik. Mörk/svart metallic/eloxerad är den nog. Men nog är det så att mera inbitna modelljärnvägsbyggare ofta vädrar sin räls, jag antar att det ofta handlar om pigmentpulver av något slag och/eller torrborstning med någon brunaktig färg för att få rosteffekter.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2015-09-09 13:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Jaha, dags att fortsätta med denna långkörare 🙂, nu har jag i alla fall fått dit "presenningen"!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Mecthegreat
2015-09-09 19:09
#27

Riktigt häftigt bygge . Gillar din detalj kännedom om grejorna . Följer med stort intresse

Annons:
Roca
2015-09-09 23:45
#28

Tack! Ska måla vidare på denna en stund innan sovdags!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2015-09-24 11:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Då är presenningen målad med en Humbrolnyans som ser lite gulbrun ut, samt jag har valt ut och börjat måla en Dapol-figur som ska få agera bromsare ur Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft och stå på ena plattformen bredvid bromsarhuset.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Mecthegreat
2015-09-24 14:49
#30

Blev riktigt snyggt . Gilla idén med presenningen . Snyggt jobbat!

Roca
2015-09-25 11:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Tack! Nu är gubben på plats, målningen fortsätter.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Rone
2015-09-25 23:26
#32

Snyggt, gillar verkligen presenningen! Hur gjorde du den?

Roca
2015-09-26 00:05
#33

Tack! 

Jo, jag tog en treskikts näsduk och drog loss ett av skikten. Därefter blandade jag till en sörja av vitt trälim och vatten och penslade detta på näsduksskiktet, som jag hade lagt på plats över modellen. Sedan är det bara att låta det hela torka, vilket ju går fort med vitlim. Jag gjorde samma sak på min M3A1 fast med en mindre bit "tyg".

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Rone
2015-09-26 00:17
#34

Aha!

Tackar för den utförliga beskrivningen, ett knep väl värt att lägga på minnet!👍

Annons:
Roca
2015-09-26 09:39
#35

Varsågod :-) Kul att kunna bidra!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2016-01-08 13:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Sådär ja! Då var jag klar med det första projektet i år, det är en långkörare. Vagnen är ju inte helt förebildstrogen men det var ett enkelt och billigt sätt att få fram en hyfsat trovärdig modell av detta ekipage. Som nästa del i det större perspektivet följer en annan vagn som kopplas till denna, den kommer att ha bl.a. stridsspetsen som last.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

[Roftic]
2016-01-08 21:20
#37

Riktigt snyggt Peter!

JaGa
2016-01-08 22:35
#38

Som alltid, riktigt trevligt att följa dina byggtrådar Peter… :-)

Roca
2016-01-09 00:19
#39

Tack ska ni ha både Daniel och Janne!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Upp till toppen
Annons: