Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 4918 ggr
JaguarMkVII
10/9/12, 5:48 PM

GB 58: Stormartillerivagn m/43

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Grunden i denna vagn är Tristars utmärkta Pzkw 38(t). Jag använder chassit nästan som det är förutom att jag förlängt det på mitten med ca 4mm. Spännhjulen tror jag kommer från en Marder och jag bytte till mej dom från Greenhorn. Jag tror de kommer från Dragon av färgen att döma. Jag bygger ihop banden komplett med alla hjul bara för att prova hur det funkar och det var inspirerat av Bjarne. Så håll till godo så långt.

Annons:
StefanW
10/9/12, 6:40 PM
#1

"inspirerat av Bjarne" jo man ser plasticarden! Skrattande Detaljerad med samma noggrannhet?

Stefan - Modellbyggare

JaguarMkVII
10/9/12, 8:54 PM
#2

#1: Jag kommer aldrig upp i de svindlande nivåer där han håller till…

Greenhorn
10/10/12, 1:57 AM
#3

#0 Stämmer bra att spännhjulen är Dragon. Donatorn är en Flakpanzer 38(t).

Ska bli spännande att följa bygget av din m/43.

BjarneS
10/10/12, 4:25 AM
#4

Följer också noga, håller på att samla ihop material till en SAV och en strv 41. Har fått en galen idé att bygga alla varianter av 38:an, inklusive svenska, peruanska och iranska.

"Svindlande nivåer", nu rodnar jag.

Bjarne

JaguarMkVII
11/4/12, 9:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Då var det dags för en första uppdatering av bygget. Byggtakten är förvånansvärt hög för att vara jag… Det som är kvar av det grövre scratchbygget är kanonen, motorluckorna och lådan på bakväggen, resten är finlir och jag tror jag ska få ihop det med den ets och de bitar som fanns med i ursprungslådan. Det är dock en sak jag saknar och det är de två reservhjulen. Finns det någon därute som har en skrotad vagn jag kan få överta för en rimlig peng? För närvarande, håll till godo!

JaguarMkVII
11/4/12, 9:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Nitarna gör jag med hjälp av ett borr som jag stansar ut nitar ur ett ark med tennfolie. Sen lägger jag på lite Future och pillar dit dem en efter en.

Annons:
Joppo
11/4/12, 10:14 PM
#7

Det ser bra ut tycker jag. Kul med lite svenskt också :)

Greenhorn
11/5/12, 12:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#5 Firman Panzer Art har reservhjul i resin. Har själv köpt dessa till ett projekt, och kan konstatera att det är finfina grejer.

BjarneS
11/5/12, 1:28 AM
#9

Kan du hålla dig till träffen så tar jag med ett gäng. De har dock nav så du får borra och slipa lite. Skrattande

För övrigt ser det bra, ska bli kul att se den på träffen.

Bjarne

JaguarMkVII
11/6/12, 5:29 PM
#10

Tack Bjarne, det var jättesnällt men jag var inte klar över att Panzer Arts hjul fanns som reservhjul också. Det får bli såna helt klart. En sökning på Sockelshop visade att de finns för ca fyra euro paret. Eftersom frakten går på femton euro där så får det nog bli lite annat också när man ändå handlar där…

BjarneS
11/6/12, 7:59 PM
#11

Ja, det är ju tråkigt att man måste fylla korgen när man handlar där. Skäms

Bjarne

JaguarMkVII
2/15/13, 9:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Då var det dags för en updatering. Framskärmar och frontpansar är klart.

JaguarMkVII
2/15/13, 9:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Bakdelen börjar också bli kompletterad:

Annons:
JaguarMkVII
2/15/13, 9:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Diverse detaljer som ska sitta på bakdelen har också blivit tillverkade. Jag använder tennfolie från whiskyflaskor. För den intresserade kan jag meddela att jag bara dricker whisky i rent medicinskt syfte och att jag egentligen inte tycker om det. Jag tycker i synnerhet inte om Edradour 14 years old och Johnnie Walker Blue Label.

Decaius
2/15/13, 9:33 PM
#15

#14: Allt för konsten!😃

Charlie82
2/15/13, 10:00 PM
#16

Tjusigt! Själv köper jag ju whisky ENKOMST för tennfolien. Innehållet kan man ju alltid badda myggbetten med om det kniper 😉

erihan
2/16/13, 10:13 AM
#17

Ser jättebra ut! Kommer att bli kanonsnyggt!

Tarmvred
2/16/13, 11:33 PM
#18

Jag har lovat mig själv att en dag ska ja också bygga en SAV 43:a och det kliar ordentligt i fingrarna när man ser ditt bygge.

Fast man blir nästan lika avskräckt som inspirerad när man inser vilket omfattande arbete det innebär. Skära ut och limma fast nit för nit, jag ryser vid blotta tanken.

Hur som helst så ser det jävligt bra ut!

JaguarMkVII
2/17/13, 11:13 AM
#19

Jag tackar för de snälla orden. Nitarna blev jag faktiskt överraskad av då jag gått och gruvat mej för att dra igång det jobbet. Jag använder tennfolie och ett 0.8mm borr. Jag lägger tennfolien på en bit 3mm gummimatta som jag hade över från en 1:1 verktygslåda och trycker till med änden på borret, alltså den änden som sitter i chucken. Med den manövern stansar man ut en nit. Man måste hålla koll på vilken sida av tennet som är ner mot gummit då niten blir konvex. Folie som är färgad på ena sidan är perfekt. (Just nu jobbar jag med Ardbeg 12yo, det är en pina att få i sej den men nitarna blir bra. Det fungerar även med dyrare champagner men ibland känns det lite slösaktigt att bara hälla ut dem för att komma åt tennet.) Sen är det bara att pilla dem på plats och fixera med antingen Future eller MiG:s Pigment Fixer. Det låter omfattande men det gick förvånansvärt smidigt.

Upp till toppen
Annons: