Annons:
Etikettdiorama
Läst 2474 ggr
Roca
2012-08-22 20:12

Zvezda 1/72 PAK 36

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kunde inte låta bli att glutta i lådan till min ganska nyinköpta lilla PV-kanon häromdagen. När jag väl öppnat så var det bara att börja bygga, hann inte ens med att fota plastdelarna - nåja, de är inte så många i denna enkla byggsats/spelpjäs (Art of Tactic)

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
Roca
2012-08-22 20:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Byggsatsen innehåller bl.a. själva kanonen, bottenplatta samt två figurer. PAK 36 hade egentligen en större pjäsbesättning än två, men det kan ju ordnas med figurer ur reservdelslådan!

Så långt; plattan samt de två figurerna (Richtschütze och Ladeschütze) målade och monterade. Kameran avslöjar obarmhärtigt alla missar; glömda gjutskarvar, dåliga limfogar och slarvig målning - nåväl, jag har tid på mig!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2012-08-22 20:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Ser bättre ut från det här hållet Flört

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

[Henke29]
2012-08-23 08:35
#3

Det här bygget ser jag fram emot.
Ser bra ut så här långt.
Har också funderat på att köpa modellen.
Så de blir extra kul att få se den byggd nu också.

Roca
2012-08-27 15:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Tack Henke!

Ja, bygget går vidare och jag lägger till två, kanske tre besättningsmedlemmar; här ser vi de två befintliga gubbarna som nu har utrustats med gasmasksbehållare och fältspadar, samt Schütze nr 3, som fått ammoväskor, spade, bajonett och gasmasksbehållare, allt plockat från "reservdelslådan". Kul med detaljering!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2012-08-27 15:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Och så Schütze nr 4 samt chefen, också de har fått lite uppdaterad utrustning och mer ska till så fort jag kommer över mera extradelar. Alla de vita figurerna kommer från Airfix PAK 40-besättning.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2012-08-31 18:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Närapå klart, med full bemanning! Sen ingår egentligen också två bilförare, för fordonen som drar själva pjäsen respektive ammunitionskärran - det får bli ett separat bygge.

Kanonen samt de tre extra besättningsmedlemmarna från Airfix är monterade och nästan färdigmålade; en del skavanker och missar ska fortfarande rättas till i form av vädring, målning mm.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
[Tunnan]
2012-09-02 21:53
#7

Väldigt snyggt o trevligt litet dio Peter.
Jag är lite imonerad av dina små trevliga dion. Flört

Roca
2012-09-05 12:14
#8

Tack Tunnan! Glad

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Charlie82
2012-09-05 13:25
#9

Mycket fint! Bra känsla i diot. Det känns levande.

Daywayfarer
2012-09-05 15:00
#10

Inget negativt alls menat, jag tycker ditt "mini-dio" ser bra ut, detta är enbart en fråga av historiskt intresse!

Var man verkligen fyra man på en pjäs? Det känns som två eller tre kanske vore optimalt? En som vevar/siktar, en som siktar, en som laddar?

Självklart kan man ju vara fyra om man vill, undrade mest vad det normala antalet är.

MVH Daniel

"Learn lots. Don't judge. Laugh for no reason. Be nice. Seek happiness."

Glennaia
2012-09-05 16:22
#11

Det optimala för en sådan pjäs bör vara laddare, skytt och. Befäl, sen så är jag övertygad att den fjärde i detta dio är en vilsen soldat som söker skydd ;)

Roca
2012-09-06 00:04
#12

9: Tack Charlie! Jo, det är väl ungefär detta jag försökt uppnå, skapa lite liv och nerv och känslan av utsatthet bakom den lilla pansarplåten, när fientliga stridsvagnar närmar sig. Just nu håller jag på att måla om hjälmarna på de tre Airfixgubbarna för att se ut som vanliga stålhjälmar utan duk - mera korrekt för ett scenario från tidigt andra världskrig, västoffensiven sommaren 1940. 10: Tack Daywayfarer! Jag ska försöka besvara din fundering; Enligt tjänstföreskrifterna utgjordes den kompletta besättningen på 3,7 cm Panzerabwehrkanone av 7 man; Geschützführer (befäl), Schütze (skytt)1-4 (1 laddare, en siktare, 2 ammunitionsbärare), samt två bilförare, en för fordonet som drog pjäsen resp. en för ammunitionsfordonet. På mitt dio finns befäl samt fyra skyttar, ska ta flera bilder. Det finns även gott om dokumentation på att alla fem normalt befann sig tätt bakom pjäsen i strid i verkligheten också. Se t.ex. Bild från Waffen-Arsenal 29, s. 22, PAK 36 i strid i maj 1940 vid floden Maas. De två ammobärarna ligger ofta på lavettbenen för att dämpa rekylen. gräver man ner lavetten, behövs bara två, men resten befinner sig i alla fall i närheten.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2012-09-06 00:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Nu har jag installerat en ny webbläsare, då IE funkar så risigt; ska se hur det går attt lägga upp bilder Glad; här ser man alla mina figurer på plattan!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
Roca
2012-09-06 11:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Och nu får jag lov att förklara detta bygge för färdigt!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2012-09-06 11:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

En till bild

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2012-09-06 11:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Och en till!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Charlie82
2012-09-06 13:52
#17

Snyggt! En liten Matilda I som kommer skramlandes mot dem till så… Skrattande

Glennaia
2012-09-06 17:13
#18

Jag gillar vad jag ser, snyggt och väll gjort :) Måste hålla med du har verkligen fått liv på gubbarna kan nästa höra Befället skricka ELD!

Daywayfarer
2012-09-06 18:31
#19

Det spelar ingen roll hur många vilsna soldater eller överflödiga laddare det skall eller inte skall vara, din pjäs blev skitbra! Klart slut.

"Learn lots. Don't judge. Laugh for no reason. Be nice. Seek happiness."

Roca
2012-09-06 22:39
#20

#17: Tack Charlie! Ja, det ska vara en Matilda I då! Matilda II stod sig tydligen väl mot både Pak 36 och 38, då hade jag fått bygga ett dio med fem flyende kanonjärer Flört

#18, 19: Tackar Glennaia & Daywayfarer!

Det var bra att du ställde frågan om manskapet; just detta med research och historisk bakgrund är nästan hela grejen för mig vad gäller modellbyggandet, så får jag en chans att gräva ner mig i böckerna så tar jag den Flört

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
Charlie82
2012-09-07 10:48
#21

#20.1 SkrattandeSkrattande

starhawk
2012-09-07 12:23
#22

#20: Matilda I stod sig också väldigt bra mot dom där bössorna det var en välpansrad sak den också, problemet med den var snarare det faktum att den var beväpnad med endast en kulspruta (och lika långsam som Matilda II)

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Roca
2012-09-07 15:23
#23

#22: Ach so! Ja det är inte att undra på varför denna lilla kanon fick "smeknamnet" "Panzeranklopfkanone", PAK - ofta klarade den inte av mer än att just "knacka på" hos den lede fi:s vagnar Flört

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

ElLobo
2012-09-28 11:54
#24

Snyggt litet diorama!

Roca
2012-09-28 22:49
#25

Tack ElLobo! Ska se om jag inte kan få till ett liknande med en DAK-servis!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

[Tunnan]
2012-09-30 22:42
#26

Himla snyggt Peter.

Roca
2012-10-01 11:26
#27

Tack Tunnan!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: