Annons:
Etikettscience-fiction
Läst 3071 ggr
Joppo
7/11/12, 9:51 PM

Filmrekvisita!

Som en del av er vet så jobbar jag med att göra digitala filmeffekter. Mitt jobb är ganska likt modellbygge faktiskt, förutom då att jag gör grejerna i datorn istället.

Nyligen producerade vi dock en film där jag även gjorde en del riktiga modeller och även lite 1/1-rekvisita. Det är inga jätteavancerade grejer, men jag tänkte att det kan vara kul att visa upp dem iaf.

Själva filmen handlar om att en asteroid är på väg att träffa Jorden och hur människorna löser detta problem på ett tämligen originellt sätt Skrattande Jag kan posta en länk i slutet av tråden så kan ni kolla på filmen om ni känner er sugna.

Syftet med filmen var annars att presentera deltagarna i en slags kreativ filmfestival som kallas OFFF

Alright, över till det roliga. Den första modellen jag gjorde var ett slags gravitionstorn. Här nedan följer lite bilder på skapelsen.

Annons:
Joppo
7/11/12, 9:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Pga att lösningen på asteroidproblemet gör så att Jordens gravitation minskar, så behöver det byggas speciellt gravitationsalstrande torn för att minska denn effekt. Denna modell föreställer ett sådant torn.

Joppo
7/11/12, 9:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Modellen är i stort sett scratchbyggd, förutom själva sfären, som egentligen tillhör ett tysk vattentorn i skala H0.

Joppo
7/11/12, 10:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Den färdiga modellen. Jag målade den väldigt basic eftersom den ska se ut som en som en militär bruksmodell och såna brukar ju se ganska tråkiga ut.

Joppo
7/11/12, 10:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Nästa modell jag byggde var en liten satellit. Jag utgick från en pingisboll som jag sedan detaljerade.

Joppo
7/11/12, 10:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Den färdiga satelliten. Eftersom regissören tyckte att själva basen såg ut som ett ollon så kapade jag av den undre delen en bit Skrattande Det hade han nog rätt i…

Joppo
7/11/12, 10:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

En bild från filmen där man kan se mina modeller. De stod på ett bord i ett slags militärt kontrollrum.

Annons:
Joppo
7/11/12, 10:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

En till bild från filmen. Scenen är för övrigt filmad i Barsebäcks kontrollrum. Ganska cool miljö tycker jag…

Joppo
7/11/12, 10:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Som jag skrev tidigare så gjorde jag även en del 1/1-rekvisita och där ingick dessa gravboots. 

Som synes är detta sportmodellen Glad

Joppo
7/11/12, 10:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Ett par gravboots till.

Joppo
7/11/12, 10:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

En scen där våra stackars skådespelare tvingades klampa runt i dessa synnerligen osköna skorSkrattande Scenen är inspelad i Malmö, i närheten av Lilla Torg.

Joppo
7/11/12, 10:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Mer gravboots från filmen.

Joppo
7/11/12, 10:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Här är lite blandade bilder från filmen med digitala effekter.

Joppo
7/11/12, 10:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Vad sjutton hålls de med egentligen?

Annons:
Joppo
7/11/12, 10:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

En bild från slutscenen i filmen då vår planets öde avgörs Skrattande Filmen kan beskådas på Vimeo för de som blev sugna. Den är typ 7 minuter lång har jag för mig… Låt mig presentera: "SHE"!

[Hayabusa]
7/11/12, 11:35 PM
#15

Hah, va´coolt Glad

Hektor
7/23/12, 11:58 PM
#16

Läckert Joppo! Tyckte att du fick med ett av dina stålschabrak i slutet också! Cool

Joppo
7/24/12, 10:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

#16 En digital variant blev det Flört Vi samarbetade med några spanska killar som bland annat designade denna sötnos.

[Hayabusa]
7/24/12, 10:36 AM
#18

#17 Huh, spanjorer kan Glad Tycker att de helt klart har ett typiskt "Joppostuk".

Joppo
7/24/12, 10:40 AM
#19

#18 Det är jag som "byggt" den i datorn, så det är väl ofrånkomligt att den fick ett visst "Joppostuk" Flört Spanjorerna gav mig en blyertsskiss att utgå från.

Buran
7/24/12, 11:36 AM
#20

Härligt Joppo Skrattande

"den här är en annan, en Airfix"

Annons:
Upp till toppen
Annons: