Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 5121 ggr
lanm65
6/3/12, 10:42 PM

GB 52: Spitfire mk IX -- del 2

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har det varit taskigt väder i helgen så det vart lite byggt. Spitfiren hade jag redan börjat lite på och det är tänkt att bli ett diorama med underhåll av planet. Sats med RAF personal är beställd och så tänkte jag sno lite oljefat mm från en byggsats med Tysk maskin (en Fiat som de i sin tur snott från Italienarna).

Länk till del 1

Mattias

Annons:
lanm65
6/8/12, 8:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

I väntan på eduards sats med RAF-gubbar så har det blivit en del pysslande. Sidopanelen vid motorn har jag tagit bort, det finns med en lös i satsen om man vill bygga med öppen motor. Även dörren vid cocpiten har tagits bort och ersätts av öppen dörr. Sedan har jag satt dit en del extra detaljer vid motorn, det som är ljusgrått. Det blir nog lite fler detaljer, har kollat lite på bilder av Spitfire med öppna kåpor och försöker få med så mycket som går att trixa ihop. Pillig värre och hur kul som helst Skrattande

Mattias

Denna kommentar har tagits bort.
[Tunnan]
6/8/12, 9:49 PM
#3

Riktigt snyggt och detaljerat bygge det här.

Denna kommentar har tagits bort.
Azgaron
6/8/12, 9:55 PM
#5

Ser riktigt bra ut Mattias!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

lanm65
6/17/12, 9:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Nu har markpersonalen anlänt, ser ut att vara snygga rena gjutningar. Jag gillar boxarten, fast han som ligger och slöar längst ut på vingen ser höggradigt berusad ut,,,

Nåväl det skall bli kul att bygga figurer.

Annons:
lanm65
6/17/12, 9:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Lite till pill med detaljer runt motorn, har använt bilder från nätet som referens för vad som finns på en riktig mk IX. Även Tamiyas IX 1:32 har använts som referens. Det är nog inte 100 men bättre än att det saknas och jag tycker det blev rätt hyfsat för att vara "hembyggt".

Charlie82
6/17/12, 9:26 PM
#8

Mycket snyggt bygge! Ska bli spännande att se fortsättningen.

lanm65
6/17/12, 9:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

En del accesoarer till bygget, får se vad som kommer med i dioramat. Propellern kommer dock med oomkullrunkerlig (kul ord, undrar om det är rättstavat..)visshet att vara med.

lanm65
7/12/12, 8:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Det skall ju vara ett dioramabygge så jag rotade fram en lämplig ram för ändamålet. Plattan är av tjock papp, "gräset" är finhackad torkad mossa och gruset är finsilad sand som limmats fast med valigt vitlim.

Hoppas mossan håller sig grön, någon som vet hur man åstadkommer detta?? Kan man måla grönt, eller behandla med något prepparat för evig grönska?

Planet skall målas i RAF-färgerna ocean gray och dark green, undersidan är redan målad i medium sea gray, Väntar på en beställd Iwata spruta sen blir det målning.

Penguin
7/13/12, 1:29 PM
#11

Grymt snyggt alltihopa. Gillar motorn och motorfästet skarpt!

lanm65
7/13/12, 9:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Preshadig heter det visst på modärn svenska, har läst en massa om detta och provar det för näst första gångenGlad. Med min gamla spruta, den nya Iwata som beställts från Dawid Art är ej i lager förnes vecka tjugoellvaFoten i munnen. Ville gynna lokala handlare trots det vart 600krt dyrare….

#11. Tack för kommentaren, motorfästena är av värmd utdragen styren.

[Tunnan]
7/13/12, 10:30 PM
#13

Mossa förmultnar ju inte som andra växter gör men om den behåller färgen ska jag låta vara osagt.
Det kanske går att spruta på lite färg.?

Snyggt bygge.

Annons:
lanm65
7/14/12, 12:58 AM
#14

#13 Trevligt att se du är lite piggare. Provade att spruta lite grön karamellfärg utspädd i vatten på mossan för att få en mer "gräsgrön" färg. Det ser bra ut nu, hoppas det håller sig.

Vill passa på att tipsa om Eksjö flydag 19:e augusti, då kan man se en riktig sptfire och en p51 musang, saab b17, saab draken och gripen, dc-3, su-26, tiger toth, mm. http://eksjoflygdag.com/

Mattias

Azgaron
7/14/12, 7:01 PM
#15

Ser bra ut Mattias! Ska bli kul att se den färdiga basplattan, och planet målat!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

[Tunnan]
7/16/12, 10:37 PM
#16

Jepp den 19e är inbokad
Kommer inte Viggen?

lanm65
7/16/12, 11:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

#16 vad jag kan se så vill dom ha dit viggen men det står inget om den kommer…

Planet är målat, började med grå färg. Efter den fått torka ordentligt så maskerades den grå ytan med hjälp av utrullad häftmassa.

lanm65
7/16/12, 11:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Sedan maskeringstjp och grön färg.

lanm65
7/16/12, 11:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Under tiden den torkade byggde jag lite figurer. Ganska pilliga och en del slipande av gjutskarvar. Lite annat pysslande med landningsställ, mm sedan avmaskering. Preshadingen synns inte så mycket, det krävs nog en del praktiserande för att behärska den konsten men jag är rätt nöjd andå. Så här blev det.

[Tunnan]
7/16/12, 11:39 PM
#20

Tycker jag absolut att du ska vara.
Ser jättebra ut.

Annons:
Azgaron
7/17/12, 12:35 PM
#21

Ser snyggt ut! Preshade kan vara knepigt, men det räcker om man kan ana den. Bara att träna på! Glad

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

lanm65
7/22/12, 11:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Figurer till dioramat. En hembygd trappstege i trä och en haddragen kärra att frakta bomb på är under konstruktion. Han till höger skall egentligen syssla med vapenvård på vingen, inte hålla på med cirkuskonster.

Jag tänkte lägga på en whash för att fram anletsdragen, någon som vet om det blir bra? eller finns det bättre metoder?

Mattias

lanm65
7/23/12, 12:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Fick ett ryck att prova hur dioramat skall se ut. Efter lite piysslande och en pilsner blev det så här.

Azgaron
7/23/12, 2:59 PM
#24

Ser bra ut!

Lite wash och sen lite torrborstning brukar funka fint på små figurer.

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

lanm65
7/23/12, 8:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Bombkärran målad och hopsatt. Förebilden hittade jag på nätet, det är dock inte en exakt avbildning, det hade blivit för pilligt. Hjulen är från en p39 aircobra, de skulle ändå inte användas i de byggalternativ som fanns. Trevligt minibygge i bygget.

Mattias

Penguin
7/24/12, 11:04 PM
#26

Grymt läcker kärra!

[Tunnan]
7/24/12, 11:32 PM
#27

Riktigt snyggt.

Annons:
TobbeA
7/25/12, 11:21 PM
#28

Kärran och stegen blev ju riktigt bra!

lanm65
7/30/12, 11:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

En del detaljmålning på vingkanterna och de svarta strecken längre in på vingen. Det fanns visserligen med dekaler till strecken men jag tror det är enklare att få bra resultat med målning.

Nu får det torka till sedan blir det ett lager blank lack. Sedan dekaler och wash, eller i omvänd ordning, hur brukar ni göra? washen först eller dekaler?

Azgaron
7/31/12, 9:16 AM
#30

Tjusigt!

Dekaler och lack först är vad jag brukar köra. Då får man ju med dekalerna i washen.

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

TobbeA
7/31/12, 10:06 PM
#31

Håller med Håkan. Då jag satte dekaler på min spit så klippte jag ut dom stora bokstäverna som sitter på sidan för att få bort dekalfilmen. Du kanske bara glömde skriva det, men glöm inte klarlacken efter dekalerna om du gör det förstnämnda.

lanm65
7/31/12, 11:32 PM
#32

Tackar för tipsen, det blir dekaler sen klarlack sedan wash och avsluta med mattlack. Tycker det blir bättre med matt, det ser mer realistiskt ut.

Dekalerna visade sig ställa till bekymmer, ICM´s medföljande dekaler var fullkomligt odugliga. De runda markeringarna på vingens undersida gick att få på plats men de mindre föll sönder totalt innan de äns lämnat pappretFörvånad Provade också ett par andra dekaler med samma bedrövliga resultat. Trist men skam den som ger sig, nya dekaler är beställda från Earl´s hobby hangar. Har köpt av honom tidigare och priserna är humana, brukar ta en vecka att få hem dom.

Mattias

Azgaron
8/1/12, 10:40 AM
#33

Tråkigt att det strular med dekalerna!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

lanm65
8/1/12, 10:52 AM
#34

Visst är det trist och det är tydligen något som fler haft problem med just med ICM dekaler. Ett inlägg i början av bygget varnade just för detta.

Annons:
denstore
8/1/12, 12:43 PM
#35

Superfint bygge!

lanm65
8/18/12, 10:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Dekalerna på, de kommer från Eagle Cals och det blev ett plan som flögs 1943 av en kanadensisk pilot, Ian Keltie. Det alternativet stämde med beväpning, luftintag, mm. Inga problem med de här dekalerna och med dekalvätskor så kom panellinjerna fram hyggligt bra.

Penguin
8/19/12, 11:09 AM
#37

Ser grymt snyggt ut!

lanm65
8/22/12, 9:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Planet har fått matt lack och detaljer på plats. Nu blir det lite pysslande med figurerna och andra småsaker som skall ingå i dioramat. Det mesta är färdigt men kan behöva lite lätt vädring. Sen är det nog klart och dax för slutfotografering.

[Tunnan]
8/22/12, 10:48 PM
#39

Mycke läckert

[Henke29]
8/23/12, 8:28 AM
#40

Otroligt snyggt byggt Skrattande
Bara att ta sig av hatten för detta fina bygge.

felle-j
8/23/12, 10:05 PM
#41

Sjukt snyggt! Skrattande

Annons:
lanm65
8/24/12, 3:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

PuhTungan ute Nu är bygget äntligen klart!!

Här kommer några bilder.

lanm65
8/24/12, 3:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

2

lanm65
8/24/12, 3:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

3

lanm65
8/24/12, 3:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

4

Mr_bob
8/24/12, 4:34 PM
#46

Att lite plast kan bli till en sån skönhet. Fint att vila ögonen på.

[Tunnan]
8/25/12, 9:03 PM
#47

Jisses vad snyggt.
Här servas det för fullt inför nästa uppdrag. Glad

lanm65
8/25/12, 11:27 PM
#48

Jag tackar och bockar för de vänliga kommentarerna. Det har varit riktigt kul att bygga diorama. Känner redan att jag vill bygga ett till, tror jag börjar utveckla ett styren-beroendeFlört

Annons:
Penguin
9/1/12, 11:00 PM
#49

Otroligt snyggt! Gillar framför allt den första bilden, hade inte ramen på plattan synts så skulle det bli en riktigt verklighetstrogen bild med den suddiga grönskan i bakgrunden!

Upp till toppen
Annons: