Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
Gruppbyggen

GB 52: Spitfire mk IX

2012-04-01 22:52 #0 av: lanm65

Nytt projekt, denna gången blir det en Spitfire mark IX i skala 1:48 från ICM. Efter vad jag kunnat läsa mig till så har den fått goda recentioner men är inte jättelättbygd så jag hoppas jag inte tagit mig vatten över huvudet den här gången.

Byggsatsen verkar vara väl detaljerad med motor och flera möjligheter på vingformen, roder, mm. Kartongen den kom i var ganska liten men välfylld med en enkel byggbeskrivning tryckt på tunnt och antagligen skitbilligt papper men den går att läsa. Började med att tvätta plastdelarna i varmt vatten med diskmedel vilket var välbeövligt då plasten kändes rätt flottig. Sedan drog bygget igång!

Anmäl
2012-04-01 23:11 #1 av: lanm65

Flygplansbyggen brukar börja med cockpitten men här är det motorn som kommer först. Motordelarna och lite annat målade. Måste säga att jag tycker Spitfire är bland de elegantaste flygplanen alla kategorier, skitsnygg helt enkelt!

Anmäl
2012-04-01 23:51 #2 av: [Tunnan]

Har en sådan också, men din ser lite annorlunda ut i gjutstammarna, månne lite nyare modell kanske?

Anmäl
2012-04-02 08:28 #3 av: Charlie82

Ser mycket bra ut! Passa dig för ICM:S dekaler. Är dom som mina till Tu-144 så går de sönder bara av att man tittar på dem.Skrattande

Anmäl
2012-04-02 10:41 #4 av: Azgaron

Ser bra ut så långt! Verkar ju vara en trevlig modell.

 

Anmäl
2012-04-04 21:02 #5 av: lanm65

Motorn ihop, men det har blivit små krakeleringar på motorblocket...

Den liksom övriga detaljer är målade med tamiyas acrylfärg, sedan klarlackade med johnsons golvpolish och slutligen vädrade med terpentin-oljefärg blandning. De gröna och silvriga delarna uppvisar inga krakeleringar. Annars är jag nöjd med resultatet då vill ha en lite "skitig" motor.

Någon som har kunskap om vad detta beror på?

Sedan upptäkte jag att det fanns gruppbyggen på sidan, det tog ett tag (är lite trög :), tänkte förs att vara med i slaget-om-storbritangen med kom på att mk IX var en senare version av spitfire. Har dock en trevlig modell av en Grumman Hellcat liggandes, kanske kan vara med GB#53 USAF när spitten är färdig.

Mattias

Anmäl
2012-04-04 21:09 #6 av: Azgaron

Ser bra ut Mattias!

Det händer tydligen ibland att Johnson får för sig att klackelera, vilket har fått en del att sluta använda det.
Min teori hänger ihop med härdningstiden, men jag kan inte säga att jag är helt säker.

Jag använder Johnson rätt ofta och brukar inte ha problem.

 

Anmäl
2012-04-04 21:17 #7 av: Sven-Erik

#5. Jag tycker att din motor blev riktigt snygg!

Jag använder själv aldrig johnsson men det kan nog vara som Håkan säger. Tror nog mest på att hålla sig till samma fabrikat, färgtyp för att slippa oväntade målningsresultat.

 

Anmäl
2012-04-04 21:28 #8 av: erihan

Motorn ser snygg ut! Tycker inte man tänker på krackeleringen!

Anmäl
2012-04-04 22:26 #9 av: Charlie82

Snygg motor! Har själv råkat ut för krackeleringar med johnsons och då på Tamiyas och Gunzes vita färger. Har gårr över till Alclads Gloss Kote som kan sprayas eller penslas.

Anmäl
2012-04-04 23:55 #10 av: Azgaron

Ja, den har jag hört ska vara bra och i akryl om jag inte minns fel, till skillnad mot Alclads övriga produkter.

 

Anmäl
2012-04-05 08:12 #11 av: Charlie82

Den här är baserad på starkare medel men dom har en som heter Aqua Gloss eller ngt liknande.

Anmäl
2012-04-05 10:11 #12 av: Azgaron

Ok, jo det är ju lätt att blanda ihop namn å sånt ibland.

 

Anmäl
2012-04-05 14:06 #13 av: lanm65

Tackar för tipsen! det vore ju synd om det vart mer krakeleringar på modellen. Det som är på motorn är inte så farligt så den får duga, hade vart värre om det vat på tex. vingarna.

Anmäl
2012-04-06 23:08 #14 av: [Tunnan]

Krakelering är inte kul alls.
Har råkat ut för det några gånger och då givetvis i byggets slutskede, bara att slipa ned och göra om.

Tycker motorn blev superbra.

Anmäl
2012-04-07 12:04 #15 av: lanm65

Motorn monterad i flygkroppen, pilligt och inte utan besvär men till slut passade det ihop. Trevlig modell, fast lite tålamodskrävande.

Anmäl
2012-04-07 14:48 #16 av: Azgaron

Tjusigt!

 

Anmäl
2012-04-07 18:23 #17 av: Charlie82

Ser mycket bra ut. Väldigt stilrent och snyggt.

Anmäl
2012-04-07 18:29 #18 av: [Tunnan]

Supersnyggt.

Anmäl
2012-04-08 15:14 #19 av: lanm65

Besvärlig modell det här.... fick montera bort avgasrör och ventilkåpor för att få huven att ligga någorlunda bra. Ventilkåporna slipades ner en aning och sattes tillbaks lite mer mot mitten, avgasröret monterades tillbaka något lägre än innan. Sedan passade huven bättre men behöver mer finjustering för att ligga riktigt bra. Meningen är att huven skall vara avtagbar och ändå se bra ut påsatt.

Anmäl
2012-04-08 15:19 #20 av: lanm65

Jag har också grejat lite med cocpiten. Inga större utsvävningar med ets fast det hade varit läckert men jag har inte hittat något till ICM modellen. Enda extrautrustningen är sitsrygg som egenhändigt knåpats ihop av tunnt läder.

Anmäl
2012-04-08 16:33 #21 av: Azgaron

Ser snyggt ut Mattiasa! Stolen fick du till fint!

Det blir ju en del extra jobb när det inte passar som man tänkt.

 

Anmäl
2012-04-08 19:22 #22 av: Sven-Erik

Verkar vara lite pyssel med det här planet! Dålig passform hör tyvärr till vanligheterna (om man nu inte bygger Tamiya!)

Men det ser väldigt bra ut. Snygga skuggningar!

 

Anmäl
2012-04-08 20:47 #23 av: Penguin

Ser ju alldeles lysande ut!

Anmäl
2012-04-08 22:45 #24 av: Charlie82

Det här blir riktigt riktigt bra!

Anmäl
2012-04-08 22:52 #25 av: [Tunnan]

Du får till det så bra trotts den bitvis dåliga passformen.
Starkt jobba P-G Flört

Anmäl
2012-04-10 00:52 #26 av: TobbeA

Tjusigt! Riktigt intressant att följa ditt bygge. Bygger ju en Spit i samma skala, fast Tamiyas.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.