Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 9499 ggr
felle-j
3/21/12, 5:22 PM

GB 86: Airfix 1/72 Spitfire Mk I

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Påbörjade denna i helgen då jag fick ett ordentligt byggsug efter 08-open. Hade tänkt och använda airbrushen också, men inte i cockpiten, då jag inte har alla färger och vill helst inte använda humbrols enamel i airbrushen. Ska använda Tamiyas färger.

Det är airfix nya spitfire, eller den var ny för nåt år sen. Den har iaf. nedsänkta panellinjer, eller diken kanske man ska säga. Fast jag tycker inte att den ser så farlig ut ändå.

Cockpiten ser riktigt fin ut och har nästan målat klart den. Håller på med piloten just nu.

Annons:
felle-j
3/21/12, 5:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Lite av det jag har börjat måla.

felle-j
3/21/12, 5:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

.

felle-j
3/21/12, 5:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Det står att det ska vara färg Hu nr 90 i hjulbrunnarna. Men vet inte om det stämmer. Måste isf. måla om. Nr 90 är den ljusblåa färgen som ska vara på undersidan.

Azgaron
3/21/12, 7:23 PM
#4

Trevlig kärra och bra start Felix!

Finns det nån anledning till att du in te vill använda Humbrol i sprutan?

Generellt sett så är det enklare att få rent efter Humbrol än det är med akryl. Iaf vad jag har upplevt. Jag använder min spruta till både och utan några problem. Huvudsaken är att man gör rent ordentligt.

Jag är inte säker på hjulhusen. Det kan nog vara så att de kan vara ljusblå/sky eller aluminium.

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

felle-j
3/21/12, 7:30 PM
#5

Tack Håkan! Anledningen till att jag inte vill ancända humbrol enamel är att jag airbrushar på rummet och det är lite kladdigare. Kanske ska prova enamel. Det luktar också mer.

Azgaron
3/21/12, 11:42 PM
#6

Ok, då förstår jag! Jo det luktar ju lite mer.

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Annons:
felle-j
4/13/12, 4:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jaha, har tagit det ganksa lugnt dom senaste veckorna, men har vait lite sjuk också. Lite har det blivit gjort iaf.

felle-j
4/13/12, 4:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

.

felle-j
4/13/12, 4:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Har nu limmat ihop kroppshalvorna, mer limmning och lite spackling (hoppas att det blir lite) väntar.

ElLobo
4/13/12, 4:26 PM
#10

Det här ser bra ut, Felix!

Azgaron
4/13/12, 5:07 PM
#11

Ser bra ut Felix!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

felle-j
4/13/12, 6:05 PM
#12

Tack så mycket! Skrattande

[Tunnan]
4/14/12, 11:03 PM
#13

Ser ju himla bra ut.Glad
Aj Aj Aj…inte roligt med sjukdommar.
Hoppas det inte blev så långvarigt.Obestämd

Annons:
felle-j
4/15/12, 3:16 PM
#14

#13 tack tunnan!

Nej, det är inte så roligt med sjukdomar. Och tyvärr varade den i en vecka. Jag är frisk nu iaf.

[Tunnan]
4/17/12, 11:56 PM
#15

Låter bra Felle.
Bygg så det ryker nu Flört

felle-j
5/13/12, 11:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Detta blev gjort för ett tag sen men glömde att ladda upp bilderna SkämsGlad

Men nu kommer dom iaf. Det har inte blivit så mycket gjort för mig på modellbyggar fronten men ska ta tag i mina byggen nu. Delarna till spiten är väldigt fina faktiskt och det blev knappt nån skarv mellan kropp och vingar. Det är bara mellan kropps halvorna som det behövs spacklas lite.

felle-j
5/13/12, 11:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

.

Azgaron
5/13/12, 11:56 AM
#18

Snyggt! Kul när det inte behöver spacklas så särskilt mycket!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

[Tunnan]
5/13/12, 10:22 PM
#19

Ser riktigt snyggt ut.

felle-j
5/13/12, 10:23 PM
#20

Tack Håkan och Tunnan!!

Annons:
felle-j
10/7/12, 9:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

HAde gett upp hoppet om denna då jag tappat bort huven. Men sen idag när jag skulle till IPMS Uppsalas bygg möte blev jag överlycklig när jag hittade huven i kartongen till min F1 McLaren O.o. Men iaf så har det hänt lite saker på denna med.

Huven passade inte riktigt så den fick jag slipa till. Och jag har målat propellern och maskerat huven. Mer bilder kommer senare på både denna och dauntless:en.

felle-j
10/7/12, 9:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Och en fin gruppbild :)

felle-j
4/24/15, 6:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Två och ett halvt år senare är det dags att forsätta på denna! Har äntligen köpt lite färg till den.

Innan jag la undan den så blev den grundmålad. Något mer har inte skett.

felle-j
4/24/15, 6:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Fast igår limmade jag dit antennen och fixade lite pre-shading!

Mals Way
4/24/15, 8:16 PM
#25

Ser Kalas ut det där ;)……en liten rackare tar form….ska bli spännande m färg på ;)

robban64
4/24/15, 8:24 PM
#26

Tjusigt Felix!!Imponerad av din pre-shade. Så där tunna raka linjer får inte jag till…. trots att jag bygger 1/48😄

[Roftic]
4/24/15, 10:59 PM
#27

Bättre sent än aldrig Felix? ;) Ska bli fränt att se slutresultatet.

Annons:
felle-j
4/26/15, 8:03 PM
#28

Tack alla!

#26 De ska ju inte vara för tunna heller! 😉Bäst är ju om de är lite ojämna och inte helt spikraka. Tycker det ger en lite snyggare effekt sen när färgen har kommit på. På 1:48-modeller skadar det nog inte med lite tjockare linjer.

#27 Haha precis!

felle-j
4/29/15, 10:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Undersidan är nu målad med Gunze H74! Blev fantastiskt snyggt med denna färg! Är inte så van med så tunn färg och fin färg så den svarta pre-shadingen lyste igenom stark om man inte målade över med många lager. Övriga färger som jag har målat med så har det oftast räckt med några få lager så täcker det bra, men ytan har inte alls blivit lika bra som med Gunze. Nu vet jag det att om man målar med ljusa färger så får det inte vara någon väldigt mörk färg under. Annars krävs det många lager för att täcka det.

robban64
4/30/15, 9:15 AM
#30

Felix,du går från klarhet till klarhet. Jättesnyggt!!!

felle-j
4/30/15, 6:00 PM
#31

#30 Tack så mycket, Robban! Kul att höra! 🙂

felle-j
5/1/15, 11:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Då var den bruna färgen på plats! Körde lite post-shading också med lite ljusare och mörkare färg för att få utseendet jag ville ha, men än är jag inte där. Krävs mer vädring och målning. Ska måla det gröna först så får vi se hur det ser ut. Skuggningen syns tyvärr inte så bra på bilden men det är tydligare i verkligheten. Får fixa bättre bilder sen.

[Roftic]
5/2/15, 12:02 AM
#33

Snyggt målat! Ser ut som rejäla diken till panellinjer. Ska bli roligt att se den färdig. :)

felle-j
5/2/15, 12:04 AM
#34

#33 Tack! Ja, tyvärr är det lite väl djupa och stora panellinjer på Airfix nyare modeller. Förhoppningsvis kan man dölja de med lite mer färg och vädring.

Annons:
robban64
5/2/15, 12:13 AM
#35

Tycker nog att man ser skuggningen. Du har lyckats "liva" upp ytan jättefint tycker jag.

felle-j
5/2/15, 12:35 AM
#36

#35 Tack, Robert! Blir nog ännu bättre när det gröna har kommit på plats. 🙂

felle-j
5/2/15, 2:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Finns det något bättre sätt att spendera en hel lördags eftermiddag än att maskera? Troligtvis är det mycket bättre när man tar bort maskeringen efter att man har målat och man känner sig nöjd med resultatet. Att maskera runt bakpartiet var riktigt knepigt och förhoppningsvis fick jag till det.

felle-j
5/2/15, 7:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Då var kamouflaget målat! Det blev bättre än vad jag förväntade mig men tycker inte att färgerna känns riktigt rätt. Målade med Gunze H072 (Dark Earth) och H073 (Dark Green) så de borde stämma. Kanske ser bättre ut sen när jag tittar på den i bättre ljus och med lite mer målning och vädring.

felle-j
5/2/15, 7:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Trodde jag hade varit dålig med maskeringen och att jag hade gjort lite för mycket skuggning men det blev bra tycker jag. Över förväntan som sagt. Behöver bara fixa till det på något enstaka ställe där det inte blev så bra.

robban64
5/2/15, 7:23 PM
#40

👍👍👍Är absolut ingen expert på brittiska kärror men jag tycker det ser toppen ut.

felle-j
5/2/15, 7:37 PM
#41

#40 Säger Robban att det är toppen då är det toppen 😃Tack!

Annons:
Mals Way
5/2/15, 7:37 PM
#42

Nope…kan inget om bitiskt…men det ser kalas ut det där….yes maska med blåklet är grymt för detta….

[Roftic]
5/2/15, 11:31 PM
#43

Ser väldans bra ut! Kanske bara är fotot som ljuger men det ser ut som att den gröna färgen ska vara en aningen mer "grön", om du fattar vad jag menar! Men vem bryr sig för cammot blev väldigt bra! 👍😀

felle-j
5/3/15, 12:18 AM
#44

Tack alla! Kan inte heller särskilt mycket om brittiskt men det liknar ju en Spitfire iaf så då duger det haha. 😃

#43 Bilden luras nog lite men även i verkligheten ser det ut som att den gröna ska vara lite mer grönaktig, och den bruna lite ljusare kanske. Men det är väl svårt att få sig en korrekt uppfattning nu. Det visar sig i slutet hur väl färgen stämmer.

Roca
5/3/15, 12:35 AM
#45

Ser bra ut Felix! Gunzes färger har jag överlag god erfarenhet av, de få gånger jag har haft en AB igång. Tycker det ser rätt ut, jag målade min BoB-Hurri med Tamiya spraydosor med samma färgbeteckningar och tycker det ser rätt likt ut.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

felle-j
5/3/15, 11:09 AM
#46

#45 Tack Peter! Ja Gunzes färger är fantastiska. Har bara kört med dem de senaste gångerna och det blir ju inte annat än riktigt bra. Vet inte hur kulörerna är hos Gunze men de verka stämma.

robban64
5/3/15, 3:01 PM
#47

Det absolut viktigaste är att man är nöjd själv.Vem kan säga med bestämdhet vad som är rätt eller fel….kärran är ju drygt 70 år😄Vem vet hur färgen åldrades…blev den mörkare eller ljusare? Men när man känner….wow..när man drar bort maskeringen….ja,då har man lyckats. 👍👍👍Felix,toppensnyggt! Det ser ut som en Spitfire,då är det en Spitfire😄

Skalski
5/3/15, 5:58 PM
#48

Snyggt! 👍

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Annons:
felle-j
5/3/15, 10:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

#47 Tack Robban! Ja det viktigaste är ju att man är nöjd själv och att man har kul. Nöjd är jag verkligen, särskilt eftersom jag trodde att det skulle bli skit men det blev det ju inte. 😃

#48 Tack!

Här kommer bättre bild som är tagen utomhus. Maskeringen på undersidan är borttagen och det ser verkligen bra ut. Lite småfix här och där bara. Har börjat jobba på landställen och propellern är nästan klar. Inte så mycket jobb kvar. Det ska målas rött runt kulsprutorna.

ElLobo
5/4/15, 12:16 AM
#50

Fortsättning i del 2.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: