Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 4526 ggr
sponny
2/29/12, 12:03 AM

GB 55: Gee Bee Model Z Super Sportster

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tänkte jag kunde skapa en tråd om detta bygget nu när det finns lite plast att titta på. [Länk: GB #55 -- del 1del 2//ElLobo]

Planet jag ska bygga är alltså en Gee Bee (Granville Brothers) Model Z Super Sportster, ett amerikanskt tävlingsplan från 1931. Tanken med planet när det designades var att man skulle vinna "The Thompson Trophy" hösten 31. Med andra ord, planet måste vara snabbt.

Så vad göra? Man tar den största motor man kan få tag på, en Pratt & Whitney R-985 "Wasp Junior," och runt den bygger man det minsta och lättaste plan man kan.

Men man lyckades, planet blev snabbt. Enormt snabbt. Den första september -31 satte man hastighetsrekord med 430 km/h. Och man lyckades vinna Thompson Trophy den 7:e september med en medelhastighet på 380 km/h.

Men den 5:e december 1931 var det slut. I ett försök att återigen slå rekord misstänker man att tanklocket slets loss, krossade vindrutan och träffade piloten,Lowell Bayles, i ansiktet. Planet stegrade i över 480 km/h, den högra vingen vek sig och planet slog i marken i ett moln av eld och vrakdelar.

Annons:
sponny
2/29/12, 12:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Planet har en liten roll i den helt underbara matinéfilmen The Rocketeer där hjälten, Cliff Secord, i början av filmen tar upp sin Gee Bee på en första provflygning inför The National Air Races 1939. Men hans första flygtur slutar med en spektakulär krasch. Sedan kan filmen dra igång på allvar.

TRAILER

Som utlovat lite bilder på plasten.

sponny
2/29/12, 12:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Och mer plast. Kolla in den helt underbara flygkroppen. Att det bara gick att få upp planet i luften?

Azgaron
2/29/12, 10:49 AM
#3

Kul modell du valt att bygga!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

PonCar
2/29/12, 10:00 PM
#4

En klar favorit bland "udda flygplan"! Har själv varit inne på att bygga den nån gång. Minns att jag fastnade för Gee-Bee:n redan när jag som barn bläddrade i bilderboken "Fantastiska Flygplan". Där fanns också den gigantiska Dornier Do X (?) flygbåten, som jag såg att också den nu faktiskt finns i byggsats!

Filmen verkar ju vara något man borde försöka se nångång. Kul med det glada 30-talet när allt var möjligt för den som var tillräckligt våghalsig!

sponny
6/4/12, 9:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Nu har jag börjat klippa och klistra och fick under helgen ihop cockpit och motorn. Kan väl säga att det inte är någon höjdarmodell precis. Formarna verkar ha dålig passform och är förskjutna i sidled. Om ni tänker er en rund detalj, så är den inte rund utan består av två halvmåneformade detaljer som är "hoplimmade" så att du får en plan kant på en millimeter. Vilket är en hel del när detaljen är 2-3 millimeter bred. Så just när det gäller motorn kommer det att få bli en hel del scratch-byggande för att få ihop det.

Men GeeBeen är kul så det ska ändå bli kul att få planet klart.

Buran
6/4/12, 12:06 PM
#6

Häftigt bygge, tummen upp

 Video med olyckan.

"den här är en annan, en Airfix"

Annons:
[Henke29]
6/4/12, 12:09 PM
#7

Kul modell Skrattande

Tråkigt att de är så dålig gjutning på den modellen..
MEn de ficksar du garanterat..

muggebigge
6/4/12, 6:14 PM
#8

Enormt kul bygge…Lycka till med fortsättningen

sponny
6/5/12, 12:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag tackar så mycket för alla glada tillrop. *tackar och bockar*Skrattande

Lite pyssel idag. Blev tvungen att klippa bort en del plast från den centrala delen av motorn pga, ursäkta franskan, riktigt skitnödigt kass form. Cirkelrunda delar (luftrör till motorn kanske, nån som vet?) som om man såg dem uppifrån såg ut som ett S. Allt pga dålig sampassning mellan de två delarna av formen. Så det var bara en sak att göra. Klipp bort och ersätt med ståltråd.

Har även börjat pilla lite med pilotens remmar tillverkade av metallen från en flarra Bowmore. Som ett kinderägg. Tre saker i en. Gott, användbart och kul. Flört

sponny
6/6/12, 3:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Motorn ramlar så sakteliga ihop. Det är en hel del pill men eftersom jag aldrig försökt mig på ett sånt här scratch-bygge/renovering så är det intressant. Ska nog bli bra när det blir klart.

Azgaron
6/6/12, 9:55 PM
#11

Ser bra ut så långt!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

sponny
6/21/12, 12:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Fick bli hemma från jobbet idag med en riktigt fet sommar-förkylning så vad är bättre än att försöka lösa nästäppan med limångor och målarfärg?

Så idag hag jag försökt passa ihop flygkroppen. Ser redan nu att det kommer att gå åt en del spackel men det ser inte så illa ut som jag trodde att det skulle.

sponny
6/21/12, 12:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Och wasp-motorn har grundats. Måste säga att jag är riktigt nöjd med den. Sen känns det ju lite dumt att lägga till bränsleslangar, oljeledningar osv. Sen när motorkåpan kommer på så syns ju knappt någonting… Obestämd

Annons:
WildeSau
6/21/12, 1:24 PM
#14

Fin liten tjockis det där!

Den får du ta med på sommarbyggmötet. Glad


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Azgaron
6/21/12, 1:26 PM
#15

Ser bra ut! Snygg motor! Ska bli kul att se den målad!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Proosen
6/21/12, 9:12 PM
#16

Om detaljer syns eller inte spelar ingen roll så länge det är kul att gör dem. Kan ju också ha sina fördelar att de första övningarna inte syns full ut i fall det inte blir riktigt som man tänkt sig.

Jag tycker det ser kalas ut så långt!

Niclas

sponny
6/22/12, 10:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Jag tror att cockpit börjar bli färdig. Remmarna är på plats men den ska nog vädras en aning. Även om det blir samma sak där som med motorn, det lär inte synas på det färdiga planet. Nåväl, gör jag det så gör jag det för min egen skull. För att jag ska veta att det är gjort.

TobbeA
6/22/12, 11:39 PM
#18

Ser bra ut så långt, häftig kärra!

[Tunnan]
6/23/12, 12:45 PM
#19

Mycke frän maskin det här.
Fiint bygge.

Buran
6/23/12, 8:12 PM
#20

#17 Och för våran skull, alla vi som läser tråden vet vilket jobb som är gjort under skalet Tungan ute

"den här är en annan, en Airfix"

Annons:
sponny
6/23/12, 9:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

# 20 Jo, lite så är det väl. Vi gör väl lite såna dumheter allihop. Flört

Nåväl, hade tänkt att jag skulle passa på att göra lite nytta idag som att luka mitt grönsaksland. Lite har ju hunnits med, mellan regnskurarna. Men när det regnat som värst har jag suttit inne och häckat. Vilket betyder att flygkroppen klistrats ihop och blivit både spacklad och slipad idag.

Nästa steg är att fundera på exakt vilka färger jag ska ha på motorn. Massor av kablar, stänger och jox. Och så lite smuts på det… Nice… Skrattande

sponny
6/24/12, 7:58 PM
#22

Snubblade över en video när jag letade efter mer referensmaterial om Gee Been. Detta är ju helt rätt sätt att fira nationaldagen på. Vi kanske kommer att få se Gee Been i luften snart igen. Hoppas, hoppas, hoppas… Skrattande

PonCar
6/28/12, 8:55 PM
#23

Underbart! Man riktigt känner hur den längtar efter att få svinga sig upp i det blå…

sponny
6/29/12, 5:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Hände en del under gårdagskvällen. Har slipat lite mer så jag tror nog att den delen av bygget är klart, luftintaget på undersidan har skurits bort och bytts ut mot ett en aning större och hjulen har kommit på plats.

sponny
6/29/12, 5:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Jag har även börjat få lite färg på motorn. Ska måla ledningar och kopplingar också och sen ska det på "lite" skit också så det syns att maskinen varit använd. Men jag ska försöka hålla igen på geggan. Det är ju inget markmål precis. Flört

sponny
8/5/12, 9:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

En citron!Skrattande Nästa steg är att maskera den och måla det svarta i framänden på maskinen. Kan erkänna att jag känner mig minst sagt nervös för den delen.

Daywayfarer
8/5/12, 10:37 AM
#27

Ser bra ut, det är en fräck liten maskin det där planet!

"Learn lots. Don't judge. Laugh for no reason. Be nice. Seek happiness."

Annons:
tiking
8/5/12, 12:30 PM
#28

Hwlt fantastiskt.

Charles King

-----------------------------------------
Mitt användarnamn på Facebook: 'One-Step-further'
Mitt användarnamn på Instagram: 'inscale_miniatures'

sponny
8/10/12, 9:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Satt och maskerade igår kväll. Vilken dröm det var. På undersidan av modellkartongen finns två bilder av flygplanet i samma skala som modellen. En bild ovanifrån och en från sidan. Så allt man behövde göra var all klistra Tamiya-tejp på kartongen och skära ut den med en skalpell. Tjoff, färdigmaskerat.

Så ikväll var det slabb, färdigmålat. Ska riva bort tejpen imorgon och se hur det gick. Tyst

[Tunnan]
8/10/12, 10:42 PM
#30

Läcker målning.
Inte helt lätt att får till det där.

sponny
8/10/12, 11:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Jag kunde inte hålla mig. Flört Kollade så att färgen hade torkat innan jag började plocka bort tejpen. Jösses, hon blev så snygg som jag hade hoppats men inte kunnat tro.

#30 Kan bara hålla med. Mycket snyggt målningsmönster men enklare än jag trodde. Allt tack vare baksidan på kartongen ska erkännas. För utan den hade det blivit…som det brukar. Tungan ute

sponny
8/12/12, 10:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Motor och pitotrör på plats. Nästa steg blir den röda linjen mellan den svarta och den gula delen av mönstret. Spännande minst sagt.

[Henke29]
8/13/12, 10:25 AM
#33

Supersnyggt målning Tungan ute
Den har du fått till väldigt bra.

lanm65
8/13/12, 5:38 PM
#34

Vilket snyggt och udda plan! Mycket snyggt bygge, brukar tycka civilflyg är lite småtråkigt men den här var riktigt läcker.

Annons:
Filbrännan96
6/30/13, 10:21 AM
#35

Den ser grym ut! Farsan och ja har varit intresserad av denna byggsats och Gee Bee Z är en häftig maskin!🙂

"It´s all about the details"! Cool

fjantomen
6/30/13, 5:59 PM
#36

Grym kärra och snyggt bygge 👍, Planet ser så onaturligt ut i proportionerna, någon som vet varför den hade så kort kropp?

Surrounded? Great then we can attack in any direction!

Upp till toppen
Annons: