Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 6837 ggr
Roca
2/20/12, 10:37 PM

GB 52, 74, 84, 98: Airfix 1/76 Opel Blitz

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då tar jag och startar en tråd för min Blitz lastbil!  [Länk: GB #52//ElLobo]

Så här ser lådan ut;

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
AeroTech
2/28/12, 4:48 PM
#1

Är det samma form som Heller?

Roca
2/29/12, 12:25 AM
#2

Ja, Heller har fått använda Airfix formar, det handlar alltså om en gammal 1/76-byggsats men som ofta annonserats som 1/72 på låddorna.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

AeroTech
2/29/12, 8:07 AM
#3

Jag köpte en Heller i Bryssel, som är påbörjad. Nu använder jag den till att måla ur penslarna på. Kanske får sluta med det och bygga klart den istället :)

Azgaron
2/29/12, 10:44 AM
#4

Trevlig liten modell Peter! Ska bli kul att följa bygget!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Roca
3/1/12, 8:40 AM
#5

#3: Ja gör det, det är en trevlig liten modell!

#4: Tack Håkan!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
9/10/14, 8:14 PM
#6

Vi kan låsa den här tråden, nu bygger jag blitzen i ett annat GB!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
ElLobo
9/11/14, 11:58 AM
#7

Det räcker med att ändra rubriken, det fungerar lika bra med samma tråd.

ElLobo
9/11/14, 12:00 PM
#8

  . Roca  . 2014-09-10 07:22

Då ska jag ta och börja på min Airfix Opel Blitz! Det står 172 på lådan, men det är en klassisk 1/76-byggsats.

[Länk: GB #74//ElLobo]

Roca
9/11/14, 1:04 PM
#9

Ja vad bra ElLobo, jag hade tänkt tvärtom 😮 i alla fall, bygget är äntligen snart igång!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
4/20/15, 10:00 AM
#10

Håhå ElLobo visst kan denna få vara med på GB 84?

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

ElLobo
4/20/15, 10:20 AM
#11

Det går bra. Jag lägger till den.

Roca
4/20/15, 1:07 PM
#12

Tack!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
8/29/15, 1:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Det börjar bli dags att göra klart den här Opeln 😎

Jag kunde förstås behöva den här och flera stycken till (närmare bestämt 10) till mitt pågående projekt: DAK Afrikaschützen i 1/72, 1/76 men är ändå frestad att istället bygga en "one-off" knäpp liten prototyp. Jag minns tyvärr inte var jag hittade bilden och det är kanske inte ens en Bitz 3-tonnare på bilden, snarare en mindre Blitzmodell, men ändå. Den ser bara för cool ut! Troligen rör det sig om en "testbed" för pulsjetmotorn till Fi 103/V-1.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
Orso
8/29/15, 9:15 AM
#14

Jag har för mig att Airfix 3 ton Blitz i 1/76 blir bra storleksmässigt för en 1,5 ton i 1/72. Problemet är väl att den är fyrhjulsdriven.

Behöver du många så kanske dessa är ett alternativ: http://www.onthewaymodels.com/reviews/Pegasus/Pegasus7610.htm

Roca
8/29/15, 11:03 AM
#15

Tack Orso! Ja det låter som ett rimligt antagande. De yttre kännetecknen för just fyrhjulsdriften torde väl dock mest synas på undersidan, eller? Axelarrangemang osv. Fast jag har för mig att det var nån skillnad fram på huven på fyrhjulsdriven respektive tvåhjulsdriven också. Motorhuvens undre kant rak på S-modellen (4WD) ? Och så är den högre också. Ja, jag får faktiskt fundera lite på om jag ska skaffa en 1,5:a eller liknande för denna jetkonvertering.

Vad gäller den stora mängden fordon till Afrikakompaniet, så låter Pegasus som ett bra tips också. Men det kan hända att jag fortsätter hålla samtliga fordon i 1/76 som hittills i det kompaniet. Ska fundera lite, men tack för tipset!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Orso
8/30/15, 7:25 PM
#16

Jo det är ett elände med 1/72-1/76.

Jag tror att framaxeln sitter längre bak på den fyrhjulsdrivna. Det syns ganska bra i framkant av framskärmarna. Det var meningen att jag skulle bygga en 1,5 tonnare av min Airfix men det blev inget av det.

Roca
8/30/15, 9:06 PM
#17

Jag tror att jag ska försöka mig på den ombyggnad du föreslår, alltså att göra en 1/72 1,5 t av en 1/76 3 t. Kanske framför allt försöka få den att "sitta" lite lägre än den fyrhjulsdrivna.

Stephen Brezinski har gjort en konvertering med Airfix för att efterlikna en 1,5-tonnare.

Här på Kfz der Wehrmacht finns ganska bra bilder på 1,5-tonnaren,

Och på Wikipedia går det att läsa att de hade olika lång hjulbas, men i de här skalorna blir skillnaden runt 3 mm får jag det till.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
12/8/15, 12:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Nä nu blir det för bråttom för några konverteringar; den här Opeln ska vara klar om en vecka! Vi kör en standard-Blitz till mina Afrikaschützen istället! Underredet med axlar osv börjar bli klart.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
12/9/15, 11:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Grundmålning med Tamiyas gråa primer på gång! Det är ju ingen komplicerad modell, så det går fort när man väl sätter igång…

det ska bli en ammunitionslastbil till mitt DAK Afrikaschützenkompani. I kompaniet ingår en Schwere Panzerbüchse 41 (28mm) och ammolådorna till en sån är snarlika lådorna till 37 mm PAK, vilka jag har en uppsjö av i rätt skala, så flaket kommer att fyllas med dessa.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
12/9/15, 2:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Och så har det gått en rejäl bit framåt, det går fort att måla med spraydosa och akryl! Ska dit med detaljer, besättning, vädra, dekaler mm men kan nog bli färig ikväll.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
DIOWORK
12/10/15, 1:05 AM
#21

Ser bra ut Roca! Byggde själv detta kit ihop med mitt diorama Luftwaffe Airfield.

Roca
12/10/15, 8:01 AM
#22

Tack! Ja det är en fin byggsats, fina detaljer som t.ex. Opel Blitz-loggan i grillen, nattlyset mm, bra för att vara en byggsats som först gavs ut 1980!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Decaius
12/10/15, 9:50 AM
#23

Ser mycket lovande ut, Peter. Snyggt!

Roca
12/10/15, 11:35 AM
#24

Tack, Calle! Blev för trött efter julkonsert igår för att orka bygga vidare, men kanske idag. Har lite idéer för ett slags diorama, i väldigt liten omfattning..

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
12/13/15, 12:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

En till WIP-bild. Lastbilen är målad med FoW SP06 German Armour (Desert) på spraydosa, vädrad med oljefärger. Dekaler för regskyltar följde med, DAK-palm har jag plockat från en Fujimi-byggsats och emblemet för 21. PD från nån gammal Matchboxsats. De svaga punkterna på denna byggsats tycker jag är att det saknas klara delar, alltså ngen vindruta eller sidorutor. Jag valde att lägga på en presenning istället för vindrutan, håller kupén lite svalare också i den nordafrikanska solen 😎 - samt att passningen på kapellet mot flaket är lite sisådär, speciellt om man inte planerar att limma fast det. Men jag tror jag lyckades fila till det hela, kapellet är nu på torkning efter målning samt en liten wash. 

Efter att jag kom på, att den ovanstående ammon till 28 mm SPzB inte kördes på ammolastbilen utan på pjäsens dragfordon, så bestämde jag mig för att lasta denna Blitz med T- och S-minor istället, det arbetet pågår nu samt lite gubbs håller på att limmas ihop.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Dioramabyggare
12/13/15, 1:29 AM
#26

#25: hmm… presenning istället för vindruta… vad "gillar" föraren det? Ett litet tips… limma på en bit cellofan (eller vad det är för material) från någon genomskinlig plastförpackning till en tandborste eller annat.

Roca
12/13/15, 7:22 AM
#27

#26 Jodå, det är ett bra tips med plasten, det brukar funka fint på platta vindrutor som på Kübelwagen t.ex. , men den här ska vara kurvad så jag struntade i det. Föraren kommer inte att sitta i hytten, den här kärran är parkerad och föraren roar sig med annat, vilket jag jobbar på just nu ;-)

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
Roca
12/15/15, 12:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

#26 Jag såg just ett bygge på nätet av en byggare som hade fått till det riktigt snyggt med egna rutor på en sån här Blitz, så absolut, jag ska prova nästa gång! Tack!

Och här en bild av Opeln med kapellet på. Troligen får jag den klar i morgon, då tar jag någon WIP-bild till samt färdigbilder med förhoppningsvis lite bättre ljus.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
12/15/15, 9:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Så där ser det ut under kapellet just nu; jag har packat med träbitar, gjutstam, frigolit och lite av varje under presenningar av limmad och målad näsduk - och som grädde på moset några lösa Tellerminen, fabrikat Revell. Två figurer är under målning, men jag tror jag nöjer mig med att få klart själva fordonet inom tiden för gruppbygget, så gör jag klar gubbarna sedan.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
12/16/15, 9:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Ja, Opeln är alltså klar! Innanmätet sågs här ovan, lite små icke-Airfix tillbehör samt scratch-material. Och så två bilder på utsidan med kapellet på:

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
12/16/15, 9:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Och en bild från andra sidan. Lastbilen kommer senare att få en besättning/förare och sedan är den redo att ansluta till sitt kompani vid Fronten vid El Alamein!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Decaius
12/16/15, 10:45 AM
#32

Snyggt arbete!

Roca
12/16/15, 7:02 PM
#33

Tack Calle! Ja, jag är rätt nöjd med den faktiskt. Framför allt är jag nöjd med att den är klar! 🥵

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Upp till toppen
Annons: