Annons:
Etikettdekaler
Läst 5689 ggr
niklaskull
2011-11-28 16:09

lacka in dekalerna innan jag fortsätter bygget?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag är ny på forumet och håller på att bygga mitt första hangarfartyg. Det blir Abraham Lincoln från Trumpeter i skala 1:700.

Jag har målat flygdäcket och lagt på dekaler, sen tänkte jag fortsätta med weathering av hela däcket, mest avtryck från hjul på landningsbanan och avgassot osv.

Jag råkade lägga en bit maskeringstejp över några dekaler efter att dom hade torkat och dom följde tyvärr med upp sen när tejpen försvann…

Borde jag lacka över allting först med klarlack innan jag smutsar ner det?

Hade tänkt att måla på undersidan av tejpen iaf hjulmärken som jag sedan lägger ner på däcket och på så sätt fastnar det där. Men det går ju inte att göra om dekalerna följer med upp sedan.

Hur hade ni gjort?

Med vänliga hälsningar

Niklas Kull

Annons:
Azgaron
2011-11-28 17:14
#1

När det gäller dekaler är det vanligt att man lackar med nån form av blank lack både före och efter att man satt dit dekalerna.
Före för att få en så bra yta för dekalerna som möjligt för att minska sk silvring, och efter just för att skydda dekalerna vid vidare hantering som vädring etc.

Det jag själv använder är Johnson Pledge golvpolish, men jag har fortfarande kvar av den gamla sorten, och vet inte hur väl den nya funkar.

Det ska dock finnas andra sorter, som jag vet att andra här använder, men det kan ju de berätta om. Flört

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

niklaskull
2011-11-28 21:46
#2

Okej, det ska bli spännande att höra om, är det bland annat sån här klarlack som jag har läst om lite här och där man använder sig av också?

niklaskull
2011-12-02 14:20
#3

Inga som hade något mer att tillägga i detta?

windh
2011-12-12 19:42
#4

Ursäkta OTt, men jag gillar skarpt att Janne Guillou tittar fram lite "käckt" från hangardäck. :)

linusorn
2011-12-13 13:27
#5

Jag skulle hålla mig borta från Johnson Pledge klarlack, särskilt om du målar med akrylfärger. Johnson spricker och det blir inte vackert!

ElLobo
2011-12-13 13:39
#6

Jag tycker det är fler som använder och uppskattar Pledge än vad det är som inte gillar den, men det är väl som när det gäller Vallejo. Smaken är som baken …

Men det är en del som har gått över till Panduros Oceanlack numera.

Annons:
Dioramabyggare
2011-12-13 14:14
#7

Panduros Oceanlack… använder du sådant till dina byggen, ElLobo? Och blir det blank eller matt yta av sådan lack? Jag funderar på om jag ska lacka min A-10-modell när jag har satt på alla dekaler. Men jag är inte helt säker på om originalet är målad med blank eller matt färg. I målningsbeskrivningen står bara "Light Grey"… och Humbrol har bara "Light Grey" i "Matt" (64 (som jag använt att måla modellen med) och 147) och "Satin" (196), inte "Gloss"… knepigt, detta… Obestämd.

Och dekalerna, ska de vara matta eller blanka… hmm… och finns det bra blank eller matt klarlack på sprayburk… lack som inte förstör färgen och dekalerna… svårt, jättesvårt, tycker jag.

AChristian
2011-12-13 14:21
#8

Är det helt fel att använda Humbrols Gloss Cote i detta sammanhang???

ElLobo
2011-12-13 14:22
#9

Jag har inte använt mig av Oceanlack ännu, men den finns i både blank, halvblank och matt. Kostar 79,90 för 250 ml. Och sedan finns både större och mindre burkar.

Många gånger passar halvblank/satin/sidenmatt bäst på flygplan, det är sällan de är helmatta.

niklaskull
2011-12-18 14:28
#10

Var på den lokala hobbybutiken i stan och där rekommenderade dem humbrols klarlack. Så jag kör på den nu, någon som har erfarenhet av den? Deras matta lack nummer 49.

Mvh

niklaskull
2011-12-18 14:30
#11

#7 Jag använder en ljusgrå färg som heter Humbrol 127 satin till skroven på mina amerikanska krigsskepp, den kanske passar bra på en A10 också?

Mvh

Upp till toppen
Annons: