Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 3601 ggr
Roca
10/12/11, 2:38 PM

GB 43, 101: AER 1/72 FAI-M

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer tråden för min Beute-FAI-M pansarbil. Har inte fotat delarna ännu, men det finns bilder på innehållet i byggsatsen hos Henk of Holland under AER-listningen. Den individ jag ska bygga är en som blev krigsbyte i varje fall två gånger. Någon som vill gissa vem/vilka som opererar min lilla pansarbil? Vi pratar om året 1944.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
AATC-86
10/12/11, 6:46 PM
#1

Spännande! Skrattande

WildeSau
10/12/11, 9:14 PM
#2

Tak! Ruczaj… :-)


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Roca
10/12/11, 9:38 PM
#3

#1: Yes! Det här är en spännande historia tycker jag.

#2: Jajamen det visste du förstås! Bataljon Ruczaj ur polska Armia Krajowa, hemmaarmén, som ledde upproret i Warsawa med början i augusti -44, det är dom som är ägarna och har norpat vagnen från någon tysk polisenhet.

Tyskarna hade ju ofta sådana här Beute-vagnar inom just Ordnungspolizei eller Sicherungs-enheter i de ockuperade områdena. Jag har lånat en fin bok från förlaget Leandoer & Ekholm som heter "Warsawa 1: Pansar i upproret augusti-oktober 1944, Enheter och operationer" och där finns FAI-M:en med på bild på s. 15. Denna bild plus flera finns även på webbsidan Beutepanzer.

Nu funderar jag på om kamouflaget på denna FAI-M kan ha varit Dunkelgelb med ränder och mönster i Olivgrün, som på denna Fiat 626 NM ? Ser likartat ut.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

AATC-86
10/12/11, 11:23 PM
#4

Nej vad coolt! Det här bygget ser jag fram emot att se färdigt.

[Henke29]
10/13/11, 10:08 AM
#5

Ska bli riktigt kul att följa detta bygge Roca Skrattande

SentiC
10/13/11, 10:29 AM
#6

Här har vi en til lsom följer bygget Cool

Min byggar blogg Glue-sniffers-unite

Annons:
Charlie82
10/13/11, 9:13 PM
#7

Spännande!

Roca
10/14/11, 1:35 AM
#8

Tack ska ni ha! Jo, jag sätter väl igång här i helgen hoppas jag.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
Roca
8/25/14, 12:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

I helgen, alltså i helgen 24-25/8 2014 var det jag menade i #8 😉

Här har vi resindelarna, eller rättare sagt alla delarna!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
8/25/14, 12:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Och så instruktionerna; nu har jag i alla fall rensat upp och tvättat av resindelarna och provpassat lite - det kommer att behövas en del filande!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
9/11/14, 8:07 PM
#12

Nu sätter jag snart igång på riktigt med denna lilla pansarbil. Har sett en fin modellbyggarblogg, som behandlar just Warszawaupproret:

Powstanie Warszawskie w skali 1:72

och kan konstatera att FAI-M och BA-20 verkar vara i stort sett samma fordon? Sen så har saken komplicerats av att SS-bergsjägardivisionen "Prinz Eugen" också hade dessa fordon:

Beutepanzer

 och då vill jag bygga ett sånt också..får bli en byggsats till! Är det förresten någon på forumet som känner till en källa till eftermarknadsdekalark med divisionsemblem, främst "Prinz Eugen", i skala 1:72?

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

[Roftic]
9/11/14, 9:05 PM
#13

Bättre sent än aldrig var det någon som sa till mig?  😉😃

Annons:
Roca
9/12/14, 7:34 AM
#14

Eller hur! :-) I alla fall så har jag sent omsider nu fattat den utvändigt synliga skillnaden mellan FAI, FAI-M och BA-20. Byggsatsen är ju en FAI-M och den version jag hade tänkt bygga är en tidig vagn, en FAI, med mera skarpt sluttande bakparti. Så det kan hända att jag bygger denna kärra som en finsk Beutevagn istället. Ace har ju givit ut BA-20 som liknar FAI, så en sån kan jag ju köpa och bygga som polskeröbrad FAI istället. En bra liten uppslagssida: http://www.tanks-encyclopedia.com/ww2/soviet/soviet_FAI.php

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
1/26/16, 10:46 AM
#15

Trevligt! 

Blir en nystart på denna i och med att jag deltar med den i GB 101!

I #12 och #14 påstår jag att det går att bygga en BA-20 byggsats som original FAI (inte FAI-M). Ja kanske det, men för den polska varianten kommer jag att skaffa den här istället:

Steelworks FAI

Och det här bygget, det blir en FAI-M i tysk tjänst, Ordnungspolizei/Sicherungs-förband på östfronten. 

Om jag ska bygga ett Prinz Eugen-fordon så får det bli på en Ace 1/72 Ba-20. Så, nu tror jag att jag har rett ut (för mig själv mest) de olika varianterna 😂

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

WildeSau
1/26/16, 11:08 AM
#16

#12  …divisionsemblem, främst "Prinz Eugen", i skala 1:72?

Japp, Peddinghaus


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Roca
1/26/16, 12:22 PM
#17

#16 Ja, tack så mycket för tipset! Peddinghaus har ju ett fantastiskt sortiment.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
11/18/16, 11:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Jag har fortfarande inte bestämt mig helt vilken version det blir, skulle kunna göra en finsk också, hade en dioramaidé på gång, så vi får se. Nu ska den byggas i alla fall! MG-tornet är monterat och jag håller på med hjulupphängningen. Resin är ett bräckligt material känns det som, bakaxeln gick sönder vid bortskrapning av gjutskägg, så det blir att limma lite till.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Upp till toppen
Annons: