Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 13049 ggr
petzon
2011-10-03 21:14

Galären Callmar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så var det dags att dra igång nästa fartygsbygge. Eftersom det är ett scratchbygge finns det ingen boxart att visa upp. Istället kommer en bild av ritningarna somjag köpt hos Eskader. Det är den ritningssats som beskrevs i en artikelserie i Allt om Hobby 1983.

Callmar sjösattes 1749 som en av inte mindre än 44 galärer som serietillverakdes i två storlekar. Dessa galärer utgjorde den satsning på en skärgåprdsflotta som riksdagen beslutade 1746. Callmar deltog i flera kända sjöslag bl.a. Viborgska gatloppetoch slaget vid Svensksund. Callmar slopades 1810

Några data om Callmar:

Konstruktör: Gilbert Sheldon

Längd 37,5 m

Bredd 5,9 m

Djupgående 2

Depacement 200 ton

Besättning ca 300 man

Drivning: segel och 20 par åror (med fem man per åra)

Bestyckning

1 st 24 pund, 2 st 12 pund kanoner, 19 st 3-pundiga nickhakar

Annons:
petzon
2011-10-03 21:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Denna vedhög är tänkt att bli en fartygsmodel i skala 1:56. Virket är köpt hos Cornwall models boats.

petzon
2011-10-03 21:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Det är inte så mycket tillbehör till denna modell. Nicckhakarna var restnoterade så de tillkommer senare.

petzon
2011-10-03 21:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Visst är 4 mm blcoken söta? Helt klart de snyggaste block jag sett, inköpta hos Eskader för en smått astronomisk summa

MarkusN
2011-10-04 17:58
#4

Wow, det här ska bli riktigt intressant att följa! Scratchbygge imponerar alltid, svensk skärgårdsflotta likaså! Glad

Måste så klart kolla i min litteratur om jag hittar någon Callmar. Hade klassen något samlingsnamn?

petzon
2011-10-04 18:38
#5

Jag känner inte till något annat namn än gallärer på klassen, Tacksam för alla tips om referenslitteratur

Charlie82
2011-10-04 20:26
#6

Uj uj uj…Detta är annat än några färdiggjutna sketna plastbitar Skrattande

Ska bli mycket spännande att följa detta.

Annons:
Krille55
2011-10-06 07:04
#7

Hej där.

Har letat efter gallär modeller med ljus å lykta,framför allt 1700 tals rysk galär i skala 1/72.

Tror du att denna svenska är snarlik dom ryska som härjade i skärgården 1719?

Krille

petzon
2011-10-06 14:01
#8

#7, jag har ingen aning, Callmar var konstruerad av en Engelsman: Gilbert Sheldon. Konstruktionen bör således ha varit starkt influerad av Engelsk skeppsbyggnadsteknik. Vet inte varifrån Ryssarna fick sin skeppsbyggnadsteknik ifrån.

erihan
2011-10-08 16:11
#9

#7 Heller har haft en plastbyggsats av en galär i 1-72, La Reale de France. Den borde gå att bygga om till något ryskliknande om du får tag i den…Bildsök på rysk galär så får du upp en massa bilder.

Erik

PonCar
2011-10-08 19:38
#10

Mycket intressant byggprojekt det här! Galärerna har ju tyvärr fått en litet undanskymd plats, som jag ser det, i vår marina historia -trots att de uppenbarligen var en ganska framgångsrik fartygstyp och då inte minst i skärgårdshaven.

petzon
2011-10-08 20:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Det tar verkligen tid att scratchbygga. Har hållt på varenda kvaäll i veckan och har ikväll lyckats resa samtliga spant. Eftersom ritningens spantruta bara visar halva spantet blev det till att scanna spantrutorna, duplicera och spegla i Photoshop för att få till en spantritning. Eftersom bordläggningen blir 3 mm tjock fick sedan varje spant kompenseras. Jag gjorde detta i pappers-CAD, d.v.s. tog en passare och ställde in den på 3 mm, följde spantlinjen med stålspetsen coh vips hade jag en korrigerad spantritning.

Spantenoch den falska kölen sågades ur vanlig 4 mm brädgårdsplywood.

petzon
2011-10-08 20:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Spanten på plats, sedan dags för bordläggning. Kommer att göra en dubbel bordläggning, båda lagrena i lind

MarkusN
2011-10-09 09:32
#13

Kölsträckning är stort! Nu är det ju bara detaljer kvar! Flört

Ska bli trevligt att se lind även i yttre bordläggningen, istället för byggsatsernas envetna användande av valnöt. Tror verkligen det kommer att ge extra karaktär till modellen.

Har du funderat något på målning, eller blir det mest bart trä?

Annons:
Charlie82
2011-10-09 12:19
#14

Bra jobbat! Skan bli spännande att se fortsättningen.

petzon
2011-10-09 17:45
#15

Tack för alla glada tillrop.

#13 bara 300-400 timmars detaljering……

Färgsättning enligt ritning påminner en hel del om det klassiska (men felaktiga) färgschemat för Vasa. Ekfärgat skrov medn överbyggnad i blått och guld.

petzon
2011-10-12 21:58
#16

Tillbakapå banan igen. När limmet torkat så att jag kunde ta loss köl och spant från byggbrädan upptäckte jag att allt blivit skevt, däcket gick i vågor. Efter en stunds funderande upptäckte jag att jag misstolkat ritningen samt gjort en tankevurpa vilket gjort att vissa spant blev felaktiga.

Felen var så stora att jag bedömde det som omöjligt att rädda det påbörjade skrovet. Således bara att börja om. Ritade om alla spanten i Photoshop (3 timmar), sågade ut nya spant och ny falsk köl (2 timmar) inpasssning och limning (en timme). Så nu är jag tillbaka där jag var i lördags kväll. Men nu ser det mycket bättre ut.

En av fördelarna med att bygga i trä är ju att om det går fel så är det bara att göra nya delar. Att göra fel är väl lite av scratchbyggets tjusning.

SentiC
2011-10-13 10:14
#17

#16 Måsta säga att de var bra att du orkade göra om allt. Något som jag nog inte orkat Tungan ute 

Annars gillar jag scratch byggen. Allt du gör, känns lite annorlunda mot mina standard modeller.

Keep it coming!Cool

Min byggar blogg Glue-sniffers-unite

Charlie82
2011-10-13 17:59
#18

Starkt jobbat. Tufft att bita ihop och göra om allt.

petzon
2011-10-16 21:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

#16 &17 att ge upp finns ju inte på kartan när man plöjt ner dryga 3 papp på material och ritning. Att bygga vidare på något så misslyckat som första försket skulle varit ännu värre. Men visst tog det emeot lite, men tillfredsställensen man känner när det går åt rätt håll överväger.

Har nu kompletterat med balsa-fillers vid för och akter, något som jag inte använt mig av på tidgare modeller då de haft snälla former i dessa områden. På denna modell är det dock helt nödvändigt. 10 mm blasaflak har skiktlimmats och slipats till rätt form. Hela garaget är nu kädsamt täckt av balsadamm.

Eftersom modellen har synliga bord så krävs extra noggrannhet vid bordläggningen. Mina tidigare modeller har haft målat skrov så misstag har kunnat korrigeras med Plastic padding. Har hittat en riktigt bra gudie till avancerad bordläggning http://modelshipworld.com/phpBB2/hptintro.php

Försöker att jobba efter dennaoch har därför fässt upp tre temporära bord av 3*3 mm furu för att mäta in skovet så att borden kan lägga utan att de tvistar. Just nu håller jag på och gör diagram för borden så att dessa kan formas korrekt. Efter två timmars mätande och ritande kom jag knappt halvvägs idag, fortsätter imorgon om jag kan få kvällen fri.

petzon
2011-10-29 16:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Första lagret av bord är klart, vitt vackraste skrov hittills. Behövs bara lite spakcel på några få ställen innan andra lagret med bord. Inre lagret är 2*7 mm lind, yttre 1,5*4 mm lind. Första gången jag gör större jobb i lind och jag tycker verkligen om detta träslag. Så mycket rejälare än abbachi som det brukar vara i byggsatsernas bordläggning.

Annons:
petzon
2011-10-29 16:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Utsidan

MarkusN
2011-10-31 09:53
#22

Snyggt jobbat petzon! Är det Cornwall som levererat lindträet, eller är det något du skaffat sedan post #1?

Jag borde också lära mig riktig bordläggning… ska bara… Flört

petzon
2011-10-31 17:37
#23

#22 Givetvis lind från Cornwall, priset är mycket lägre på andra sidan kanalen och dessutom är utbudet så mycket större. Kika på länken i #19 så kan du lära dig en hel del om bordläggning. Jag trodde att jag nästan kunde tills jag började läsa….

petzon
2011-10-31 21:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Andra lagret bordläggning går sakta framåt, 6 bord av cirka 60 på plats. Provar en ny teknik för att fästa borden. Använder både vitlim och CA-lim. Lägger limsträngar av cirka 5 cm längd med 1 cm mellanrum på bordens baksida. En droppe CA-lim mellan varje vitlimssträng. Lägger bordet på plats, pressar över varje CA-limdroppe och sprayar med lite kicker. CA-limmet håller bordet på plats under tiden som vitlimmet torkar. Skulle CA-limet släppa någon gång i framtiden så spelar det ingen roll, vitlimmet lär hålla. Fungarar helt suveränt för att hålla borden på plats utan nålar i vinklar som aldrig hade gått med gummiband.

Under tiden som limmet torkar tillverkar jag master. Callmar har två master, stormast och mesanmast. Båda görs i rödbok som slipas koniska med borrmaskin och sandpapper. Masttopparna är fyrkantiga, även de i rödbok. Skivgatt sågas ut med bågfil, överdelen fylls igen med tunna lister. En fyrkantig ring formas av 0,3 mm mässingsplåt som bockas med en extra ögla för att kunna hålla flaggstången. Ringen tennlöds och pressas på plats. Flaggståmngen är 1,5 mm rakdragen mässingstråd med en flaggstångsknopp av mässingsplåt och lödtenn som filas till rätt form. Masttioppen får även två filade spår vari två stycken små lindbitar pressas i för att skapa ett par öron som används i riggen

petzon
2011-11-19 18:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Äntligen är även det yttre lagret av bortläggningen klart. Efter slipning syns inte de missar jag var orolig för skulle ställa till det. Lind dammar något kopiöst när man slipar det, dammet är väldigt lätt och yr omkring, nästan lika illa som att slipa balsa.

Själv tyckder jag att Callmar har väldigt vackra linjer, välidgt mjuk i lnjerna och de breda höfterna påminner en hel del om Oserberg som dock var betydligt spetsigare i för och akter.

petzon
2011-11-19 18:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

För att kunna lägga däcket av lösa listbitar behövs ett falskt däck, Hobbyhörnan hade slut på 0,6 mm plywood så det får bli 0,4 mm, lite i tunnaste laget, men skall skall nog gå bra.

För att staga upp det falska däcket har jag monterat längsgående lister av 3*3 furu mellan spanten. Listerna är slipade till presspassning och limmade. Därefter slipade för att komma helt i linje med spantens toppar.

Plywooden klyvs till remsor som limmas mot spant och de längsgående listerna, mycket vitlim och många klädnypor.

erihan
2011-11-19 21:36
#27

Ser jättefint ut! Man kan förstå att man övergav galärer till förmån för kanonslupar. 300 mans besättning och bara tre tyngre kanoner - men onekligen en vacker fartygstyp!

Annons:
petzon
2011-11-23 22:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

#27, eldkraften var inget vidare, men å andra sidan 2m djupgående bör inneburit att gallärerna kunde ligga i bakhåll i grunda vikar vikar.

Bygget går vidare, däcket är kantat av en rejäl planka som sticker ut över skrovsidan. Eftersom däcket skall betsas går det inte att fuska med att limma dit en extra list på utsidan, det blev till att börja däckläggningen med den yttersta plankan som naturligtvis måste böjas efter däckets ytterkontur. Jag blötte två lindlister 3*5 mm rejält i varmt vatten. Gjorde under tiden en pappersmall av däcket. Eftersom däcket är konkavt i längdriktningen och konvext i breddriktningen krävdes det lite klurighet. Fäste papper med matttejp på däcket, skar bort överskottet, lossade tejpen och fäste upp mallen på poröst underlag (Gipsväggen i garaget). De blöta listerna spändes upp med nålar så att de följde pappersmallen. Nålarna sattes på båda sidor av listerna, jag ville ju inte ha stickmärken i listerna.

petzon
2011-11-23 22:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Listerna torkade över natten och när de lossades behöll de formen rätt bra, viss återfjädring blev det naturligtvis men inte värre än att de lätt kunde spännas in när de limmades på plats på däcket. De kurviga partierna i för och akter sågades ur 3 mm lindflak. Återigen användes pappmallen. För att få rätt bredd ritades innerkonturen upp med hjälp av en passare.

petzon
2011-11-23 22:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Det falska däcket är spackla med Plastic padding. Kantlister limmade på plats. Återigen vitlim och CA om vart annat. Vitlim i strängar på några cm, därimellan en droppe CA. Håller biten på plats, sprayar med accelerator vid CA-punkten, passar in nästa CA-punkt, mer accelerator o.s.v.  För- och akterstycken skall slipas till rätt ytterkontur när limmet är torrt. Första raden av däcksplankor lagda. Lägger däcket med 3*3 mm lind och slipar sedan ner det till omkring 1,5 mm tjocklek. Varje listbit svärtas på en lång och en kortsida med tuschpenna för att simulera nåt. Kontaktlimmar däcket efter tips från en modellbåtssite. Eftersom däcket kräker så mycket skulle det vara hopplöst att vitlimma och försöka fixera plankorna under torktiden. Varje däcksplanka är 125 mm lång vilket motsvarar 7meter i fullskala vilket är den uppgift jag fått om däcksplankornas verkliga längd, Vet inte om det stämmer, men det ser OK ut.

Trots att jag byggt nästan varje kväll i snart två månader och lagt ner cirka 100 timmar känns det inte som jag kommit speciellt långt med bygget. Scratch tar tid och det är svårare att jobba parallellt som man kan göra med en byggsats där man kan limma ihop däckshus och liknande under tiden som limmet till spanten torkar. Här måste allt passas in.

Azgaron
2011-11-24 08:07
#31

Ser riktigt bra ut Petzon!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

MarkusN
2011-11-24 18:18
#32

Det är som nedräkning till julafton att följa detta bygge - 100% spänning! Glad

petzon
2011-11-24 18:30
#33

#32, tomten kommer att komma långt före detta bygge är klartSkrattande

petzon
2011-12-04 18:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Jag harr tappat tre byggkvällar p.ga. magsjuka. Har sedan gjort flera försök med att få till däcket. Två olika kontaktlim provades, inget av dem höll. Limmade till slut med CA.

Däcket är lagt av massor av bitar av 3*3 mm lind kapade i 125 mm långa bitar. För att få skarvarna i rätt mönster tog jag hjälp av en utmärkt guide: http://www.modelshipwrightsdatabase.com/Articles/Deck_PlankingII.pdf

Annons:
petzon
2011-12-04 19:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

För att kapa alla listbitar lika långa gjorde jag en enkel kapfixtur. Satte fast geringslådan med matttejp i byggbordet och tejpade fast en liten rätvinklig träbit på lagom avstånd. Matttejp är nog mitt faboritmodellverktyg. Går att använda till så mycket

petzon
2011-12-04 19:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Efter slipning ser däcket ut såhär i närbild. Det tog sin tid att slipa däcket, men det är en viss känsla att få använda 40-korns sandpapper när man bygger modell. Succesivt finare sandpapper ner till 400-korn därefter fuktade jag deäcket så att fibrerna reser sig. Skall slipa igen om någon timme när det är torrt. Därefter bets.

Det är rent otroligt vad lind dammar när man slipar det.

erihan
2011-12-04 19:10
#37

Det ser ju kanonsnyggt ut!

Azgaron
2011-12-04 19:31
#38

Tjusigt!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Charlie82
2011-12-04 23:39
#39

Otroligt vackert!

MarkusN
2011-12-05 11:22
#40

Vajjert!

petzon
2011-12-18 21:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Skrovet är nu betsat och lackning har kommit halvvägs. Under tiden som lacken torkar gör jag Korsianbalkar. 20 st av ena modellen och fyra av den andra modellen. Sågas ur 2 mm plywood.

För att överföra formen scannade jag ritningen, klippte ut och duplicerade i photoshop till jag hade tillräckligt många på samma ark. Skrev ut  och klippte sedan ut pappersmallarna och limmade fast dem med limstift på plywooden. Efter en natts torkning blev det till att såga, såga och såga. Glad att jag investerade i en elektrisk kontursåg i våras. En sliptrumma i pelarborren fixade konturslipningen. Urtagen för lister gjordes med nålfil med biten i skruvstycke. Finputs med sandpapper som vanligt. Satte fast balkarna med matttejp på en regel för att kunna hålla bitarna under  grundmålningen.

Annons:
petzon
2011-12-18 21:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Lavetter för kanonerna har också färdigställts. Lavetterna skall stå i fundament av L-balkar, kanonen halades fram innan skott och gled bakåt av rekylen.10 man betjänade den störska kanonen som var en 24-pundare.

Även dessa fundament är klara men ligger på tork. Fundamenten var svängbara på en slags medar, dessa kan jag inte göra förrän kanondäcket är på plats. Ett par rejäla kistor är också klara och står mellan lavetterna och balkarna.

Charlie82
2011-12-18 23:27
#43

Å herregud vilket pyssel! Kan meddela att själv skulle jag blivit knäpp efter en tiondedel Skrattande Snyggt blir det också!

Sven-Erik
2011-12-19 20:22
#44

Sanslöst vackert bygge! Fattar inte hur man kan få det tålamod du har, själv skulle jag legat inlagd på hispan…

Det här kallar jag äkta hantverk! Skrattande

petzon
2011-12-19 21:40
#45

#43, jag kan inte bli något som jag redan Skrattande

#44 Det är just modellbyggandet som gör att jag inte hamnar på hispan. Att få gå ut i garaget och fila på några tärbitar tills de passar ger lugn i själen.

Jag kan dessutom avslöja att jag brukar lyssna på radiopsykologen på P1 på torsdagkvällarna när jag bygger.

Sven-Erik
2011-12-19 21:45
#46

#45. Skrattande

starhawk
2011-12-20 13:49
#47

Skulle vara kul att ge sig på ett sånt här bygge, men det gäller att ha plats och tålamod åsså har jag ju en hel del plastmodeller som pockar på uppmärksamhet

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

ElLobo
2011-12-20 16:38
#48

#8: Bara ett litet påpekande angående Gilbert Sheldon:

Om det är samme man vi tänker på så var han inte engelsman, han var svensk. Fast med brittiska rötter. Gilbert Sheldons farfar hade flyttat till Sverige 1655 där han blev skeppsbyggmästare.

Annons:
petzon
2011-12-20 17:43
#49

Tack ElLobo, för klarläggandet. Man lär sig något nytt varje dag.

ElLobo
2011-12-20 17:54
#50

Glad

Vi fortsätter i en ny del.

Länk: Del 2

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: