Annons:
Etikettdiorama
Läst 6144 ggr
Roca
9/13/11, 1:27 PM

Me 163 Diorama 1/72

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så var det snart dags att komma igång även med mitt planerade flygfältsdiorama. Det är tänkt att föreställa ett flygfält någonstans i Tyskland i slutet av WWII, huserande ett förband med den lilla raketjägaren Messerschmitt Me 163 "Komet". Hittills har jag ju byggt ihop ett par av dessa plan, som ska få vara med: Först kommendören Wolfgang Spätes helt rödmålade plan, PK+QL, Academys modell:

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
Roca
9/13/11, 1:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Sen en Airfix Me 163, dragen av Academys dragfordon Scheuch-Schlepper och körd av en Preiser-soldat..ser nu att den lille gubben borde fixas till lite, ta bort gjutskarvar och ge honom en wash.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
9/13/11, 1:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Och så har vi en Italeri Kübelwagen, som ska få tjäna som fältambulans; här saknar jag en bår, en skadad pilot och ett par sjukvårdare.

Sen finns det ju massor man skulle vilja ha i dioramat; en Opel Blitz T-Stoff tankbil (har en, men behöver fler till olika projekt), en Me 163 till, flera figurer etc..

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

[Tunnan]
9/14/11, 9:18 PM
#3

Det här kommer at tblir snyggt.
Din Kübelwagen ser väldigt trevlig ut Peter

Roca
9/15/11, 8:38 PM
#4

Tack ska du ha Tunnan! Ska jobba mer på den dock för att anpassa den till ambulansfunktion!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

[Henke29]
9/15/11, 8:55 PM
#5

Håller med Tunnan den Kubelwagen ser mycke bra ut Rocka Skrattande

Roca
9/16/11, 7:30 AM
#6

Tack Henke!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
Roca
3/17/15, 1:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Då var det dags att sätta igång med lite aktivitet i denna tråd om mitt pågående Me 163-flygfältsdiorama!Jag köpte två, eller om det var tre, gamla Hellerbyggsatser a Me 163 och i dessa ingår ju släpfordonet Scheuch-Schlepper.

Me 163 ground equipment: Scheuch-Schlepper

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
3/17/15, 1:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag tänkte börja med att bygga en av dessa små traktorer. Som synes ovan så har jag redan byggt en, fast från Academy, som får tjänstgöra med att lyfta mina olika Me 163:or efter landning på sina starka armar. Denna tänkte jag skulle bli i drag-konfiguration, alltså utan de påkopplade lyftarmarna, men med bakhjulet och en krok för att t.ex. bogsera landningsstället efter start, eller bogsera ut hela planet inför start.

Jag ska detaljera traktorn så mycket det går med scratchade detaljer och med denna sats från Airwaves;

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
3/17/15, 1:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

och så bruxen (satsen är inte bara för traktorn utan även planet, det tar vi sedan);

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

JaGa
3/17/15, 1:36 PM
#10

Ah… Härligt med lite "avkopplande" etsarbete…🥵

Dioramabyggare
3/17/15, 2:48 PM
#11

#10: "avkopplande", hmm… jag har några få fotoetsdetaljer till min Kangaroo-modell i skala 1/35, och ett remskydd i fotoets till pelarborrmaskinen i skala 1/72 (den jag köpte i samband med byggträffen i Moholm senaste månadsskiftet), och jag "bävar" lite för hur jag ska få till bockningen av de små delarna på rätt sätt 🤔… jag har inga speciella verktyg till sådant.

Lycka till så mycket med bygget!

Roca
3/18/15, 12:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

#10 eller hur Janne 😎

#11 Ja, man kan köpa t.ex. Airwaves lilla bockningsverktyg. Första etsjobbet jag gjorde var på min Zvezda Tomahawk men det var rätt begränsat med ets där, met resin. Sen så jobbade jag mycket med det på den etiopiska Safiren och då har jag använt verktyget en del. Sen så är detta ju inget jämfört med ets i skala 1:144, se min Platz Fw 190 D t.ex. som jag ännu inte har vågat mig på 😉

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
3/18/15, 1:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Jag har påbörjat bygget av Scheuch-Schlepper, tog en bit nät från en gammal, platt kökssil av något slag. Kolla alltid med regeringen först innan du provar detta hemma 😎

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
Dioramabyggare
3/18/15, 3:23 PM
#14

#12: är det ett "universalbockningsverktyg" för etsdelar? Det verktyget kanske inte passar just de etsdelar som var med till mina modeller?

Roca
3/18/15, 11:34 PM
#15

#14 yes, universal

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Dioramabyggare
3/18/15, 11:36 PM
#16

#15: hur ser det verktyget ut? Hur mycket kostar det att köpa?

Orso
3/18/15, 11:50 PM
#17

Jag vet inte vad Academy gjorde när dom konstruerade sin traktor. Det känns som om skärmarna blivit spegelvända och hjulen är väldigt små. Jag byggde en rakt ur lådan och försökte fixa felen på den andra. Det slutade med att jag la till ett bakhjul också: http://www.baecklund.eu/scalemodels/72/me163.html

Roca
3/19/15, 8:36 AM
#18

#16 se bild i #12, 95 kr, jag tror det var hos Rebell Hobby eller Alfa Hobby, jG minns inte, köper för mycket prylar ;-), på bilden är verktyget ännu inte ihopvikt - själva verktyget är nämligen också etsat! Man bara viker ihop det efter intstruktionerna och börjar använda - det har en varierbar öppning för ets av olika storlekar att sticka in lagom mycket och sedan bocka - nu är jag ju själv fortfarande total nybörjare på detta, men jag tycker det gick ganska bra med Safirens etsdelar i alla fall. #17 Snyggt Björn! Jag håller på med samma sak med Hellers traktor. Jag kan tänka mig att Academy har fått till skärmarna fel, men vinklarna på motorhuven är korrekta vad det verkar och närmare originalet än Hellers modell. Hellers hjul är istället alleles för stora, så de kommer jag att byta ut mot några från en Eidai Krupp Protze. Hellerhjulen från två modeller kommer jag istället att använda som ökenhjul på en Italeri Kübelwagen, vilken reservdelscirkus :-)

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
3/19/15, 8:44 AM
#19

Haha, såg förresten på denna länk, att på motorhuven till traktorn ligger Academys Me 163-byggsatslåda! http://robdebie.home.xs4all.nl/me163/equipment14.htm

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Dioramabyggare
3/19/15, 10:53 AM
#20

#19:😮😍

Annons:
Dioramabyggare
3/19/15, 11:58 AM
#21

#18: Är det "grejen" i den gula Airwaves-förpackningen som är fotoetsverktyget? Jag tycker det ser ut som fotoets också… 🤔

Roca
3/19/15, 1:02 PM
#22

#21 svaret är ja på båda dina frågor/funderingar. verktyget är etsat men i tjockare material.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Dioramabyggare
3/19/15, 1:08 PM
#23

#22. Ok. Här hittade jag hur det funkar att använda🙂:

http://www.hannants.co.uk/product/AEM022

Dioramabyggare
3/19/15, 1:11 PM
#24

Jag som alltid trott att det finns olika fotoetsbockningsverktyg…🤔

Roca
3/19/15, 3:31 PM
#25

#23 Precis så ja!

#24 Ingen aning, det här är första gången jag använder nåt sånt. 

#17 Efter att ha jämfört mina traktorer från Academy resp. Heller så kan jag konstatera att Academy delvis har kopierat Heller (skärmarna likadana och fel) samt lagt till egna designer, av vilka vissa verkar korrekta (motorhuven) och vissa fel (hjulen) och överhuvudtaget så är ju båda modellerna kraftigt förenklade jämfört med förebilden.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
3/30/15, 1:02 AM
#26

Jag är lite missnöjd med Hellers traktor, då motorhuven är så fel så det krävs ett scratchbygge av flera paneler för att få den rätt. Kanske lika bra att kasta framdelen och skaffa flera från Academy istället. Orso, vad använde du för material och teknik när du byggde "bakdelen" med hjul till din traktor?

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Orso
4/1/15, 12:12 AM
#27

Plastic card, strips och rods i olika dimensioner. Sen gör jag som vanligt. Börjar bygga, ändrar på det hela ett par gånger tills det blir klart. 

Våga såga och gör om- gör rätt är väl det som gäller i mina byggen.

Annons:
Roca
3/14/16, 10:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Länge sedan jag gjorde något i denna tråd! Tack Orso för dina tips, som jag tydligen aldrig svarade på. Jag har insett att jag inte har så mycket plats för större dion, så jag planerar att fortfarande bygga plattor till mina små Kometer, men det får bli en platta per flygplan. De ska få representera olika stadier i flygverksamheten, som t.ex. tankning, klargöring, start, landning, upphämtning av planet med Schlepper osv. Den första ska bli Wolfgang Spätes röda Me 163 som är klar för start och piloten anländer! Jag har plockat ut bottenplattan från en gammal fotoram och limmat fast den ovanpå ramen istället. Den etsade stegen är delvis målad och figuren grundmålad, eventuellt tillkommer något markfordon.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Orso
3/14/16, 2:26 PM
#29

Du behöver en pilot som skäller på mekanikerna för att dom målat den röd.🙂

Roca
3/14/16, 3:31 PM
#30

Ja, det har jag ju egentligen tänkt från början att det skulle vara så…enligt uppgift så var han ju riktigt förbannad den gamle Wolfgang 😂, ska fundera vidare på detta!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
9/22/17, 12:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Jag har hållit på ett tag och moddat Academys Scheuch-Schlepper, det ganska speciella lilla dragfordonet som användes till Me 163. Det här bygget har fått etsade detaljer från Airwaves, ombyggda framskärmar samt delvis scratchbyggd bakdel. Just denna nummer 3 ska få bogsera antingen en Komet eller ett par landningställshjul, sedan ska jag bygga en till som får dra på lyftanordningen/vagnen som användes för att hämta in landade Me 163.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
9/22/17, 12:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Det här bygget är alltså samma som i #1, jag tog helt enkelt och byggde om min gamla modell så att den blev mera korrekt och detaljerad. Den ska få en förare i rätt skala också.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
4/28/20, 12:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

I dagarna så har jag jobbat på ytterligare en liten Scheuch-Schlepper! 

Den är baserad på Hellers modell och jag har byggt en mera korrekt motorhuv  och främre skärmar, likt den på Academys modell, av tunn kartong denna gång. Längst till vänster omodifierad Heller, i mitten detta nuvarande bygge och till höger förra bygget enligt ovan.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
4/28/20, 12:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Jag har inte bestämt mig till vilket flygplan denna Schlepper ska få höra, ev. till min finska What-if Fw 190 Dora. Ser att hjulbasen blev lite kortare på denna än den förra, nåja jag är ingen niträknare, kär efter ögonmått - och dessutom, om vi säger att den finska Fw 190:n egentligen var en "naval version" avsedd för hangarfartyget Graf Zeppelin som aldrig blev klart - ja då passar ju en lite nättare traktor till den! Se där en ny historia för bygget :-)

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
Christos1974
4/28/20, 11:24 PM
#35

Jag jobbar på 1/35 och tycker det är svårt…..ibland beundrar er som kör på 1/72 . Fortsätt med bra jobb.

Roca
4/29/20, 6:07 AM
#36

Tack ska du ha! Jo det är lite pillrigt med den här skalan.  //Peter

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Upp till toppen
Annons: