Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 8501 ggr
MarkusN
2011-09-05 21:37

Bygglogg: Kanonbåten Arrow, 1812

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Drar igång en bygglogg av pågående bygge, inte minst pga av att jag då får svårare att smyga undan den halvfärdiga modellen och börja på något annat istället! Oskyldig

Bygget är Amatis "Arrow, American gunboat" och skalan sägs vara 1/55.

Det har dock aldrig funnits någon kanonbåt vid namn Arrow som deltagit i striderna på The Great Lakes i striderna mellan USA och Storbritannien 1812-1815 - trots att detta anges på kartongen!

Det har däremot, enligt flera källor använts 6 st kanonbåtar i striderna, som i grova drag stämmer överens med Arrow. Till exempel bestyckningen, antal master samt uppgift om latinsegel och fartygens längd (ca 23 meter).

En av dem hette dessutom Burrows, så man undrar om Amati bara valt ett annat namn för att slippa göra allt för nogranna efterforskningar om konstruktionen?!

Eftersom bygget påbörjades innan jag blev medlem på detta eminenta forum så kommer loggen att ta några stora hopp fram här i början.

Annons:
MarkusN
2011-09-05 21:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Trots de väl tilltagna historiska friheterna så levererar Amati som vanligt hög materialkvalitet i lådan (lite halvmonterat och målat i lådan på denna bild)

MarkusN
2011-09-05 21:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Kölsträcking! Kölen byggs på på ett ganska ovanligt sätt för att vara en trämodell och ser inte mycket ut för världen, men efterhand som bygget fortskrider så blir de thela riktigt genomtänkt och den rejäla trästaven (2x1 cm i omfång) ger bra stabilitet redan från starten av bygget.

MarkusN
2011-09-05 21:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Och så ett litet hopp framåt. På denna bild är en hel del av däcken klara, det nedsänkta däcket utgör en slags "sittbrunn" för roddarna. På bilden är det dock inte sittbänkar utan fotstöd som ska monteras på de små pinnarna.

Här kan jag också ha gjort miss nr 1 - tror att jag kanske skulle ha målat sidor och fotstöd röda här, med tanke på hur jag tänker mig målningen överlag…

MarkusN
2011-09-05 21:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Dagsläget - skrovplankning påbörjad! Här tappar jag ofta sugen när det gäller större projekt. Men Arrow har ett förhållandevis litet skrov och dessutom utan allt för komplicerade linjer och rundningar, så denna gång borde det gå smärtfritt - om än långsamt.

erihan
2011-09-05 22:10
#5

Ser snyggt ut! Skulle man kunna konvertera den till något i Skärgårdsflottan tro….

Erik

MarkusN
2011-09-06 17:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Hej Erik!

Jag tror det finns vissa möjligheter till det, men än så länger har jag inte tillräckligt på fötterna.

Störst likheter mellan Arrow och ett svenskt objekt har jag hittat i bilden nedan, ur Magnus Ullmans "Från Hogland till Svensksund". Bildtexten är "Kanonslupar och kanonjollar utanför Sveaborg"

Latinriggen är ju en välkomen likhet och det ser faktiskt ut som en vapenplattform med en mindre pjäs under kapellet i aktern. Den har dock inte samma markerade och spetsiga stäv och akter, men det kan ju lösas med att bredda spanten i byggsatsen innan bordläggning.

Har även Magnus Normans "Skärgårdsflottan", men har bara bläddrat som hastigast och den har inte så rikt bildmaterial, kanske jag snubblar över något i den när jag väl hinner läsa den.

Jag funderar på att anamma vissa detaljer från denna målning och utkräva artistic license, eftersom Arrow i sig inte är kommen av en bekräftad förebild.

Annons:
erihan
2011-09-06 20:25
#7

Bildsök på kanonslup på Google eller titta in på Sjöhistoriska - där finns flera modeller av kanonslupar. Tittade i en bok om af Chapman och den är rätt lik en del specialfartyg i skärgårdsflottan för tex artilleri transport - men det skulle nog vara en hel del konverteringsjobb.

Erik

MarkusN
2011-09-10 16:46
#8

Den bild som tidigast dyker upp i bildsöket - finns omnämnd som "Ö 44" i boken Modellkammaren från Marinmuseum. Modellen tillhör Sjöhistoriska och är inskriven som "kanonbarkass från 1770".

Men redan på nästa rad blir  man besviken. Modellen konstateras inte alls överenstämma med kanonbarkasser från den tiden. Det "är möjligt att modellen illustrerar ett försök att efterlikna de franska slupar som tillverkades åren 1793-1815." och "Något svenskt fartyg med Ö 44:s utseende har aldrig byggts." Rynkar på näsan

Synd eftersom linjerna i mångt och mycket harmoniserar med Arrows och riggen hade varit lätt att modifiera. Men man kan inte få allt.

I samma bok finns för övrigt en modell av skärgårdsfregatten Styrbjörn av typen Hemmema med 32 kanoner. DET hade varit en välkommen modell att bygga! Skrattande

Idag fortsätter det ganska trista bordläggningsarbetet på Arrow…

erihan
2011-09-10 18:59
#9

Hej!

Om du gå in på Sjöhistoriska på weben och söker på kanonslup i deras samlingar får man fram en massa ritningar och modeller.

Jag tycker man kan tillåta sig en viss konstnärlig frihet vad gäller utseende på sådana här mindre fartyg - det måste ha varit en blandad samling med erövrade ryska kanonslupar, ombyggnader etc efter slaget vid Svensksund mm. och alla har väl knappast dokumneterats på vettigt sätt. Den skule kanske kunna fixas om till galaäre serafim, fast den är kanske för liten http://www.tomdahlstedt.se/Serafim_web.jpg

Intressant skala förresten - jag pysslar mycket med figurer i den skalan men det finns nog inga roddare tyvärr - däremot skall jag försöka konvertera till svenska fotsoldater från 1809 år krit till ett diorama om Virta bro…

En Skärgårdsfregatt hade inte varit helt fel! Eller varför inte något av Lasse i Gatans kaparskepp? En Bellonafregatt står också högt på önskelistan…

Håller med dig om att bordläggning inte är roligt!

Erik

MarkusN
2011-10-01 18:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Långsamt och halvägs genom pinan med plankning och tacksam för det lilla skorvet utan för mycket krumbukter! Med andra ord, första lagret plankning på plats!

Två toner i träet beror på att jag beslutade mig att spara Amatis ljusa fina lister till något annat lämpligt. Synd att använda så fint material till något som inte kommer att synas. Och halvtorr fnöskig valnötslist har man ju gott om Glad

MarkusN
2011-10-01 18:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

och nu slipat!

Återstår att betsa med lite mörkare ton, för att minimera risken för förargliga ljusa glipor efter plankningsomgång  nummer 2, som står på tur.

MarkusN
2011-12-28 12:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Fyller på med några bilder för att bevisa att bygget inte är stendött, men det går långsamt nu, som det alltid gör för mig i stunden när alla block och riggdetataljer ska förberedas och mängder små metalbitar målas svarta… Skäms

MarkusN
2011-12-28 12:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Har försökt att inte vara rädd för att bemåla träet, det var ju trots allt så det gjordes! Bestyckning och master är ditpetade för fototillfället.

Annons:
MarkusN
2011-12-28 12:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Förliga pjäsen, troligen en 24-pundare enligt amerikanska källor om sjökriget på Lake Champlain. I denna stora skala blir jag väl tvungen att rigga varje detalj i dess funktion Tungan ute

MarkusN
2011-12-28 12:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

En bild av skrivet och den aktra pjäsen, en 24 punds karronad. Karronaden var till skillnad från den traditionella kanonen betydligt snabbare att ladda och kunde hanteras effektivt av en mindre betjäning än vad en kanon behövde. Dess stora nackdel var den korta och oprecisa räckvidden, men på nära håll hade den fruktansvärd effekt.

Så som jag tolkar en text hade de amerikanska kanonbåtarna generellt alltid denna bestyckning, men det stod befälhavaren fritt att skifta kanonen och karronaden fritt mellan för- och akterposition, vilket säkert gav ökad slagkraft i förhållande till vilket uppdrag man hade för stunden. Det skulle också kunna förklara varför de lika "plattformarna" för bestyckningen är så lika.

MarkusN
2011-12-28 12:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Slutligen en däcksbild. Här ångrar jag att jag inte målade med röd färg även nere bland fotstöden… men det är nog inte att rekommendera att ge sig ner med pensel där nu!

Azgaron
2011-12-28 16:25
#17

Ser mycket bra ut Markus!

Nä, det kan nog bli lite pilligt att komma åt där nu.

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

MarkusN
2011-12-29 17:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

På tal om pilligt…. upprepa tills du dör av leda… (riggningsförberedelser)

Upp till toppen
Annons: