Annons:
Etikettscience-fiction
Läst 3228 ggr
Xenity
2011-04-19 00:12

Defiant

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer lite bilder på USS Defiant från Star Trek Deep Space Nine som jag blev färdig med i helgen efter ca 3 veckors jobb. Importerad från USA med nya dekaler (de gamla var från -97, lite gulanade), kretskortssats för styrning av navigationsljuset och specialdelar för belysning.

Först fick den en primer sedan på med svart som ljusblockering följt av uppborrning av fönster och ursågning med figursågen av impuls och warpmotorerna (de röda och blå fälten på var sida). Insättning av delarna i klarplast följt av installation av 9V elsystemet (19 st lysdioder)med kretskortet i modellen innan de två halvorna kunde limmas ihop och spackling och slipning av skarvar. Det var lite bökigt att komma fram till rätt grånyans för skrovet från olika bilder tagna på studiomodellen i olika ljus men träffade rätt på tredje försöket. Ännu värre var det att hitta rätt nyans för de olika skrovplåtarna men jag målade dem på frihand, orkade inte trassla med tejpen ;) Sist men minst var det dekalsättningsdags, jippi, äntligen blev det liv i skeppet!

Hur som helst är jag verkligt nöjd med resultatet som var en så lik replika av studiomodellen som möjligt.

Mvh Xenity

Live long and prosper!

Annons:
Xenity
2011-04-19 00:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Undersidan

Live long and prosper!

Xenity
2011-04-19 00:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Tänd, framifrån

Live long and prosper!

Azgaron
2011-04-19 06:22
#3

Mycket snyggt bygge Xenity!

Ser snyggt ut med belysningen tänd!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

starhawk
2011-04-19 07:30
#4

Kul projekt har själv ett belyst Star Trek-projekt med kretskort i bygghögen, har inte tänkt på det förut men man måste ju stänga in ljuset på nåt sätt annars lyser hela modellen, råkade ut för det med en Millenium Falcon, funderade på att klä insidan med staniol men en svart primer på utsidan kanske räcker. Har redan en färdigbyggd belyst Star Trek-kärra men det var färdigmålat redan från början och bestod av svart plast i grunden

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

sponny
2011-04-19 12:08
#5

Mycket snyggt bygge. Belysningen var verkligen pricken över i:et.

starhawk: I en Star Destroyer jag byggde en gång satt dioderna i "plastbehållare" som täcktes med folie. Sedan leddes ljuset vidare med fiberoptik.

starhawk
2011-04-19 20:30
#6

Plockade ut den och tittade på den, och det var nog tur, locket bågnade under trycket av Ring of Hills, Heroes of the Blitzkrieg och All things zombie lådorna, nu får den ligga överst. Det systemet går nog inte att tillämpa här, visserligen en hel del fiberoptik men dom ligger s.a.s. runt dioderna, så det är nog bara att prima med den svarta primern

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
Xenity
2011-04-28 18:31
#7

#4 Det effektivaste är den svarta primern och sen några lager vitt för att förbättra ljusspridningen och slippa ha allt för många lysdioder. Annars är ju fiberoptiken ett sätt att slippa föregående procedurer. Hur är det att jobba med det?

#5 Här kan ni se bilder på mina andra Star Trek byggen samt lite bättre bilder på Defient tänd. http://sciencefiction.ifokus.se/articles/4db6664388f47204af0005a7-tavling-i-modellbygge-star-trek#discussions-1

Live long and prosper!

starhawk
2011-04-29 07:49
#8

#7: Vet inte! har inte jobbat med fiberoptik än, den belysta Star Trek kärran har stora genomskinliga plastblock som leder ljuset

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

O´Brien
2012-01-27 00:03
#9

Hej!

Bumpar en gammal tråd.

Det är nämligen så att jag gått och blivit med en Revell Voyager byggsats som jag bara måste sätta lyse i, svårt inspirerad av bla. Defianten och de andra belysta modellerna.

Det pratas om svart primer i början av tråden, var appliceras denna, in eller utsida? Är det helt enkelt så att plasten släpper igenom ljuset om inte primer används?

/O´Brien

/O´Brien

starhawk
2012-01-27 07:33
#10

#9: Beroende på vilken plast det är i modellen så lyser det igenom. Milleniumen som jag nämnde tidigare var av mellangå plast som jag målade med ordentligt med ljusgrå färg, lyste igenom i alla fall. Ett rejält lager svart primer är nog bättre. Om det finns små trevliga strukturer på utsidan som man vill ha kvar så går det nog bra att prima på insidan, själv tänker jag prima på utsidan. Om man primar på insidan så är ju risken att det läcker ut ljus i skarvarna och man kan ju inte limma med plastlim utan att skapa skarvarna vilket innebär en ytterligare en risk. Självklart kan man använda ett annat lim, Gator eller epoxy t.ex. men det är fortfarande en risk för läckor i skarvarna. Själv föredrar jag plastlim så långt som möjligt, primar när modellerna är färdigbyggda

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

O´Brien
2012-01-27 08:35
#11

Ok, tack för svar starhawk.

Ska ta en runda till hobbyaffären i dag oh se vad som finnes.

En liten fråga till bara, blir det inte mycket maskerande för fönster mm om du primar när modellerna är färdigbyggda?

/O´Brien

/O´Brien

starhawk
2012-01-27 09:05
#12

I mitt fall inte särskilt mycket, det är bara ett par fönster, man limmar fiberoptiken så den sticker ut en liten bit från kroppssidan, när man målat färdigt så knipsar man av dom jämms med utsidan så där krävs inget maskerande

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Upp till toppen
Annons: