Annons:
Etikettwhat-if
Läst 2872 ggr
ElLobo
3/26/07, 12:50 PM

CAC Wombat -- RAF

Här kommer nästa lilla whiff-projekt!

Det var ju inte bara Sverige som förlitade sig på inhemsk produktion under andra världskriget …

Bakgrundshistoria:
I mitten av 1940-talet var Australien (precis som alla andra länder som stred i andra världskriget) i stort behov av fler flygplan. Därför togs snabbt ett lätt bombplan fram och strax därefter påbörjades produktionen vid fabriken på Lorimer Street i Fishermen's Bend.

Flygplanet exporterades i mindre antal till Storbritannien, Nya Zeeland och Sydafrika.

Totalt tillverkades 208 plan. Inget av dem överlevde det tidiga 60-talet.

Spännvidd:   14,2 m

Längd:        12,4 m

Annons:
ElLobo
3/26/07, 12:53 PM
#1

Konstruktionen består av kroppen från en Mosquito, vingarna från ett flygplan, stabilisator från ett annat plan och motorn från ännu ett annat. Allt i 1:72.

Jag slipade ned fenspetsen, kapade av den spetsiga bakdelen på flygkroppen, kapade till en bit motor samt modifierade spåren för vingarna och satte igång med hopfogandet.

StefanW
3/26/07, 12:57 PM
#2

Nu blir jag sugen att dyka ner i "lilla skrotlådan" och se om man kan hitta något kul…

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
3/26/07, 12:59 PM
#3

När väl motor och vingar hade hamnat på rätt plats tog spackling och slipning vid innan grundmålning av översidan av planet.
Grundandet skedde med Scandinavian Paints grey primer på sprayburk.

Under tiden översidan torkade slipades stabben och grundades även den.

StefanW
3/26/07, 1:13 PM
#4

Smäckra linjer, blir bakändan som en Spitfire (rundat) eller som en P-51 (kantigt)?

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
3/26/07, 2:20 PM
#5

Det blir nog lite annat än vad man kan vänta sig … Flört

ElLobo
3/26/07, 2:22 PM
#6

Eftersom det ska vara en flygande modell ska landställen vara infällda och därför lades öppningarna igen med lite plast.
Spackling, slipning och grundmålning som vanligt …

Därefter penselmålades planets och stabilisatorns översidor i kamouflage med matt dark green (Humbrol 30) och matt leather (Humbrol 62).

Annons:
ElLobo
3/26/07, 2:26 PM
#7

 

Jag tänkte första använda primern även som huvudfärg på undersidan av planet, men beslöt sedan att använda US ghost grey (Humbrol 127).

Efter sedvanlig torktid så var det dags för lite extrautrustning. Några överblivna bomber från skrotlådan fixades till och limmades fast under vingarna.

ElLobo
3/26/07, 2:31 PM
#8

Spinnern målades i bright red (Humbrol 19), varpå 3 propellerblad från skrotlådan putsades till, målades svarta och sattes på plats.

ElLobo
3/26/07, 2:33 PM
#9

Ett sporrhjul (som också hittades i min skrotlåda) renoverades och sattes på plats.

ElLobo
3/26/07, 2:34 PM
#10

Sedan var det dags för stabilisatorn att hitta rätt, och denna limmades på plats. Nu började det faktiskt se ut som ett riktigt flygplan.

StefanW
3/26/07, 2:50 PM
#11

Mållös! Underbar! Glad

Du har väl inte gjort allt detta idag! Flört För om, så får jag skriva imponerad också!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
3/26/07, 4:08 PM
#12

Ha, ha!!! Nä du, så fort går det inte! På min byggbänk startas det oftare nya projekt än det blir något färdigt. Jag tror inte att jag har fått något färdigt de senaste åren. Dessa två har väl dock en rätt stor risk att kunna bli färdiga. Vilket år som helst! Glad

Det ligger drygt 20 flygplan och kanske närmare 10 fordon hos mig, i olika stadie av färdigställande. Några kanske bara har kvar att få dekaler påsatta, andra är bara påbörjade. Det är ju så svårt att låta bli att börja på lådorna man har liggande!

StefanW
3/26/07, 4:54 PM
#13

Det var skönt att höra! Då kan jag pusta ut! Det är samma sak här ett tjugotal modeller i olika skeden som inte är klara av flera skäl. Kommer man inte längre med ett projekt, så hugger man i nästa när byggsuget blir för stort!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Annons:
pebben
3/26/07, 6:17 PM
#14

det här sätter helt klart griller i huvudet! säger som stefan får kika lite i skrotlådan Fot i munnnen

//pebben

ElLobo
5/9/07, 9:40 AM
#15

Bara för att ni inte ska bli oroliga i onödan, kan jag tala om att projektet fortfarande lever och framskrider. Glad  Bilder och berättelser kommer så småningom.

StefanW
5/9/07, 10:35 AM
#16

Ser fram emot bilder!

Flört

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
10/26/07, 12:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Hmm, harkel, host …
Har ju glömt att hålla er uppdaterade på utvecklingen.

Den ovanliga Wombaten har fått huv på sig. Huven tillverkade jag av trä, som jag formade till rätt form. Därefter målades den svart, maskerades och så gjordes gallret.

ElLobo
10/26/07, 12:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Sedan kom dekaler på, maskinen fick ett ytskick av matt lack och ses här flygande utanför Kopparberg.

ElLobo
10/26/07, 12:06 PM
#19

Kvar att fixa till är ett ställ för planet, samt lite småsaker som jag vill förbättra. Det kommer nog det också …

StefanW
10/26/07, 12:49 PM
#20

Se där! Ännu en som får flytta till hyllan med färdiga modeller! Glad

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Annons:
ElLobo
10/26/07, 1:05 PM
#21

#20: Snart så, snart så! Flört

Azgaron
10/26/07, 3:36 PM
#22

Hmm, jag har tydligen missat den här totalt, men det ser ju ut som ett himla trevligt projekt! Se nu till att avsluta de sista procenten också! Glad

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

starhawk
10/26/07, 4:18 PM
#23

Intressant projekt även om jag tycker det är ett grymt öda för en Mossie

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

ElLobo
10/26/07, 5:36 PM
#24

#23: Kanske det, men då kom ju flygkroppen till nytta! Glad

ElLobo
10/26/07, 5:40 PM
#25

CAC hade ju många intressanta projekt, och snart börjar det väl bli dags att visa lite av kakaduan … Flört

Proosen
10/27/07, 12:09 AM
#26

Coolt projekt!

Får lite segelkärravibbar med stabben ovanpå fenan men den ser snabb ut. Tänk att försöka ta ut en sån bombare med luftvärn.

Vroooooom, så är den borta och kvar är bara vinandet från dalande bomber. TA SKYDD!

Niclas

ElLobo
10/27/07, 12:19 AM
#27

#26: Glad

Annons:
StefanW
10/27/07, 12:21 AM
#28

#26 Skönt att läsa att det är fler än jag som "prov flyger" modeller…

Skrattande

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Proosen
10/27/07, 11:46 AM
#29

#28

Alltid!

Tur att man inte gör det ute i det publika så att säga. Tycker faktiskt att det är ett bra sätt att bedöma hur saker och ting tar sig ut. Lite torrbrytning så att säga, en lågsniff över byggbänken eller ett bredställ bland verktygen.

Har dock slutat brumma och låta, jag kör stumfilm numera. Hemlis

Niclas

Azgaron
10/27/07, 12:50 PM
#30

Glad

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Upp till toppen
Annons: