Annons:
Etikettallmänt
Läst 3387 ggr
pebben
2007-08-04 02:35

vädring a la pebben

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

det har ju pratats lite om pigment o toningar o dyl på sissta tiden här så jag tänkte skriva lite om hur jag gör. toningar gör jag med en blandning av naffta och humbrol färger beror ju på vad man ska måla osv sedan duttar jag med penseln i t ex panellinjen så att det rinner ut hela vägen och så har man en linja enkelt va hehe! nä det krävs lite träning men det funkar! på bilden är det rost jag håller på med som bas annvänder jag hu matt svart/röd + naffta som jag tonar lite olika ljus/mörk (blir snyggast med sprutan) skuggor gör jag med sprutan pre paint då målar jag kanter med t ex nato svart som jag sedan målar över med xf60 om det är en grå vagn så målar jag den grå först för attsedan lägga skuggorna utanpå och då med en mörkare grå blir snyggt när det blir som man vill men det blir ju inte alltid så! hehe!Räcka ut tungan

//pebben

Annons:
pebben
2007-08-04 02:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

bilden jag tänkte visa funkade inte tyvärr så det blev den här i stället

//pebben

pebben
2007-08-04 02:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

mitt nästa steg är att klura ut hur pigment funkar! det lär ta sin lilla tid men jag har ju sett en del byggen av folk som kan så det är det värt!

//pebben

cyberdemon
2007-08-04 12:17
#3

pebbens vädringskola är matnyttig läsning, själv ska jag testa denna teknik nu för första gången, jag brukar mest använda kraftigt utspädda oljefärger, "raw umber, "burnt umber", "dark sienna" mfl. chippning gör jag oftast med german grey och minimini pensel. Sen kommer pigment på i slutskedet.

nice Stug 3:a  Cool

pebben
2007-08-04 13:00
#4

var lite försiktig bara naffta kan ju lösa upp färg också!Fot i munnnen

lycka till! //pebben

Hompe
2007-08-04 14:26
#5

Det nafta sättet har jag också provat funkar skitbra! Skrattande

Azgaron
2007-08-04 15:00
#6

# Det är ju en av både för och nackdelarna med att använda nafta. Kan vara bra om man ska göra toningar, men jag föredrar egentligen akrylfärger. Tyvärr så fanns det bara akrylfärger till figurmålning och Humbrol i butiken när jag återvände till hobbyn. Det var innan jag fattade att det fanns massvis att hitta på nätet. Humbrol hade jag ju sen tidigare och de har ju stort sortiment så valet var ganska lätt Glad Nu har jag börjat fundera på att köpa ihop ett lämpligt sortiment akrylfärger så småningom.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Annons:
pebben
2007-08-05 19:02
#7

jag har försökt med tamiya färg men det har inte blivit lika bra ja inte äns i närheten!  men det kvittar för man annvänder ju den teknik som faller en i smaken! men det är fantasktiskt hur långt man kan komma med bara färg!

ÖKEN PANSAR. på med sand gul mörka ner den och spruta i skarvar och hörn. sedan kommer det fina i kråksången för nu ska du ljusa färgen jag annvänder buff eller vit och nu sprutar man på dom öppna ställerna typ som där solen kommer åt typ uppe på tornet t ex  själv tycker jag att det bli snyggt sedan får man ju fortsätta vädra effter behag

//pebben

Azgaron
2007-08-05 20:57
#8

Jo helt klart ska man använda den teknik som passar en bäst. Jag sprutmålar ju inte så än så länge är jag bunden vid penseltekniker. Huvudsaken är ju att man uppnår det resultat ma är ute efter (om det går). Tamiyas färger är väl främst avsedda för sprutmålning har jag fått för mig.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

pebben
2007-08-05 21:56
#9

tamiya färger går ju att pensla men man bör spå ut dom lite först!  men helt klart gör dom sej bäst i sprutan. och humbrol är nog att rekomendera vid pensel målning!

om man tar en spretig pensel doppar i nån leraktig färg drar av den lite på ett papper så håller du penseln mot nederkant och liksom skvätter till snätt uppåt bakåt så vipps har man lättare ler stänk  ha inte för mycket färg på penselen bara!

//pebben

Sven-Erik
2007-08-05 22:13
#10

Det ser så bra ut pebben! Gillar din teknik att använda olika färgnyanser, det ger ytan liv!
Tycker att färgsprutan ger bäst resultat på större ytor, men att drybrushing funkar bäst när det gäller att framhäva detaljerna.
Att sen lägga en mörk "wash" tycker jag blir det som gör modellen "tung" och verklighetstrogen.
Keep up the good work!!Skrattande

pebben
2007-08-05 22:49
#11

#10 tackar allra ödmjukast!Fot i munnnen

jag penslar bara små detaljer nuförtiden. ni som inte har en air brush kan jag säga att det är som att träda in i en ny värld! det är så mycket man kan få till som är omöjligt innan fast det är klart man får ju köra in sej på sprutan först!

wash ja som sven-erik tog upp här blandar jag m-brun med lite svart tills nyansen stämer med det jag vill ha sedan är det dags för nafftan igen jag vill ha den väldigt tunn ta en fin pensel sedan är det bara att köra! blir väldigt bra på t ex figurer måla runt kragar fickor osv blir en skugg effekt som ser mycket bra ut måla gärna runt ögon odyl också det ger figuren liv!   det är också snyggt runt muttrar panel linjer i skarvar osv washa också trälåder lägg på washen över allt trä dutta med lite papper så trät kommer fram då har man washen i skårorna skit snyggt

//pebben

Upp till toppen
Annons: