Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 4601 ggr
starhawk
2007-09-29 17:49

GB 66, 79: Heritage Aviation TSR-2

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har nu införskaffat en TSR-2, Heritage Aviations kit i skala 1/72, en modell med flygkropp och vingar i resin, landställ i pewter (antar jag) huv i vacform och en massa fotoetch och nio sidor byggbeskrivning mycket snygg och en massa detaljer men…

Det kommer att bli ett jobb att sätta samman den här, gjutstammarna på kroppshalvorna är c.a 1 centimeter höga och 2 till 3 centimeter tjocka, gjutstammarna på vingarna måste nog också sågas bort, men dom är tack och lov inte så tjocka. Sedan har vi allt fotoets det är två blad, på fotot syns bara ett. Den tidigare Nautilus-modellen jag byggt hade bara två kroppshalvor utan antydan till gjutstam

Faktum är att om jag kunde få tag på Airfix konventionella plastmodell skulle jag gladeligen byta

[Länk: GB #66//ElLobo]

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
StefanW
2007-10-01 07:34
#1

#0 Verkar inte vara något man rekomenderar till en nybörjare!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
2007-10-01 09:45
#2

Nä, jag tror också att det krävs viss byggvana. Lycka till med den och visa gärna bilder.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

starhawk
2007-10-01 16:35
#3

Fråga: kan man såga med en X-acto såg utan andningsmask? Det blir ju inte direkt damm när man sågar. Det lär ju bli en del sågande på den här modellen, fila kan man göra under rinnande vatten men såga verkar lite besvärligt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2014-02-23 14:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Sen den här tråden var igång senast har framändan och bakändan limmats ihop tre gånger, ingen passning alls så det gällde att få dom att ligga rätt under härdningen, tredje gången lyckades det, sen limmades vingen på och det spacklades lite under vingen och i bakändan av vingen och sen hände ingenting på ett bra tag …

Men för ett tag sedan tog jag tag i den här igen, jag säger inte satte fart med den för byggandet går fortfarande långsamt här hemma. Jag spacklade bakändan på vingen och sen blev det en rejäl omgång i diskbänken, jag slipade bakändan på vingen slät och sedan den mer komplicerade fogen mellan framände och bakände. Där behövdes inget spackel eftersom det fanns gott om Super Epoxy där men det slipades slätt det också så så här ser den nu ut

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2014-02-23 14:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

En studie i spackel, här är bakändan på vingen med både flytspacket och "vanligt" spackel … och ett hål? nix det är faktiskt Epoxy som genom våtslipningen blir helt glasklar

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2014-02-23 14:58
#6

Sen har jag sysselsatt mig med att limma dit spikar och luftintag och där är det ordentliga springor så det blir till att spackla och slipa där också

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
ElLobo
2014-08-26 18:30
#7

En liten funderartråd under byggets gång.

ElLobo
2014-11-02 14:43
#8

Bygget fortsätter i ytterligare en tråd, och så låser jag denna … 

Länk

Upp till toppen
Annons: