Gruppbyggen

GB 66, 79: Heritage Aviation TSR-2

2007-09-29 17:49 #0 av: starhawk

Har nu införskaffat en TSR-2, Heritage Aviations kit i skala 1/72, en modell med flygkropp och vingar i resin, landställ i pewter (antar jag) huv i vacform och en massa fotoetch och nio sidor byggbeskrivning mycket snygg och en massa detaljer men...

Det kommer att bli ett jobb att sätta samman den här, gjutstammarna på kroppshalvorna är c.a 1 centimeter höga och 2 till 3 centimeter tjocka, gjutstammarna på vingarna måste nog också sågas bort, men dom är tack och lov inte så tjocka. Sedan har vi allt fotoets det är två blad, på fotot syns bara ett. Den tidigare Nautilus-modellen jag byggt hade bara två kroppshalvor utan antydan till gjutstam

Faktum är att om jag kunde få tag på Airfix konventionella plastmodell skulle jag gladeligen byta

[Länk: GB #66//ElLobo]

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2007-10-01 07:34 #1 av: StefanW

#0 Verkar inte vara något man rekomenderar till en nybörjare!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

 

Anmäl
2007-10-01 09:45 #2 av: Azgaron

Nä, jag tror också att det krävs viss byggvana. Lycka till med den och visa gärna bilder.

Azgaron

 

Anmäl
2007-10-01 16:35 #3 av: starhawk

Fråga: kan man såga med en X-acto såg utan andningsmask? Det blir ju inte direkt damm när man sågar. Det lär ju bli en del sågande på den här modellen, fila kan man göra under rinnande vatten men såga verkar lite besvärligt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2014-02-23 14:52 #4 av: starhawk

Sen den här tråden var igång senast har framändan och bakändan limmats ihop tre gånger, ingen passning alls så det gällde att få dom att ligga rätt under härdningen, tredje gången lyckades det, sen limmades vingen på och det spacklades lite under vingen och i bakändan av vingen och sen hände ingenting på ett bra tag ...

Men för ett tag sedan tog jag tag i den här igen, jag säger inte satte fart med den för byggandet går fortfarande långsamt här hemma. Jag spacklade bakändan på vingen och sen blev det en rejäl omgång i diskbänken, jag slipade bakändan på vingen slät och sedan den mer komplicerade fogen mellan framände och bakände. Där behövdes inget spackel eftersom det fanns gott om Super Epoxy där men det slipades slätt det också så så här ser den nu ut

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2014-02-23 14:55 #5 av: starhawk

En studie i spackel, här är bakändan på vingen med både flytspacket och "vanligt" spackel ... och ett hål? nix det är faktiskt Epoxy som genom våtslipningen blir helt glasklar

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2014-02-23 14:58 #6 av: starhawk

Sen har jag sysselsatt mig med att limma dit spikar och luftintag och där är det ordentliga springor så det blir till att spackla och slipa där också

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2014-08-26 18:30 #7 av: ElLobo

En liten funderartråd under byggets gång.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.