Annons:
Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 2856 ggr
magicrub
2007-08-28 14:59

Black wash

Hur gör man en black wash? har läst att det ska ta fram detaljerna på ett bra sätt men vad ska jag blanda ut färgen med och vilken färg ska jag använde(märke, typ).

Tacksam för svarGlad

Annons:
pebben
2007-08-28 15:45
#1

vad ska du måla? själv undviker jag svart wash för att jag tycker att det blir för skarpt! men t ex humbrol och naffta brukar funka men se upp så inte nafftan löser upp färgen under! lägg gärna klarlack innan. själv gör jag inte det för vad vore livet utan lite spänning?!

//pebben

magicrub
2007-08-28 16:12
#2

#1 Tänkte motordelarna främst, undersidan på bilen och kanske interiören också. Finns det nått annat än nafta att späda med? använde mig av det en sväng och det slutade i katastrofHemlis

Men hur gör man själva svart tvätten? pensel eller doppa, kan nada om det nämligenGenerad

TommiN
2007-08-29 01:34
#3

Det där har jag inte heller hört nåt av,låter mycket intressant.

pebben
2007-08-29 02:45
#4

#2 fin pensel när det är smått thinner borde funka till akryl färger men till wash föredrar jag humbrolfärg kanske för att jag är van vid den blanda lite färg och naffta så den blir tunn hur tunn går inte att säga det beror ju på vad som ska washas! men som ett exempel tar vi en ventil kåpa då brukar jag doppa penseln i naffta och dutta i ena kanten så det rinner till nästa kant sedan tar jag washen och doppar penselspetsen mot kanten så rinner washen längst kanten av sig själv (luta kåpan) om du är stadig på handen så går det bra att dra penseln längs med kanten också förståss!  till olje spill o dyl prova gärna att blanda m-brunt/svart wash blir härligt olje spill have fun! Fot i munnnen

//pebben

rotex
2007-08-30 02:22
#5

Här kan ni läsa om oljefärg wash.

http://www.automotiveforums.com/vbulletin/showthread.php?t=441493

Artikeln är på engelska. Jag skrev ett inlägg innan som försvann, orkar inte skriva lika mycket som där. Tror att länken är ändå den som är viktigast :)

StefanW
2007-08-30 02:41
#6

Hade också skrivit efter proosens långa inlägg…

Under tiden medan vi väntar på att de försvunna inläggen skall dyka upp så kan man titta på en liten film som beskriver en del av det vi pratar om.

Testors Model Workshop: Video #9 - Washing Panel Lines

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Annons:
magicrub
2007-08-30 12:57
#7

tack för alla svar och länkar, nu vet jag hur jag ska göra det. tur att man har er!Skrattande

pebben
2007-08-30 14:56
#8

bara kul om man kan vara till nytta ibland! och lycka till med washandet!

//pebben

StefanW
2007-08-30 15:02
#9

#7 Visa gärna upp hur det gick! Flört

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

magicrub
2007-09-04 20:13
#10

så här blev det nu när jag fått kläm på det hela:P

Det gör otroligt mycket när det kommer till vissa delar, tre av fyra fälgar är målade, innan det kunde man knappt se att det var några speciella fälgar^^ tack för all hjälp!

TommiN
2007-09-04 20:15
#11

Snyggt,nu syns det en jätteskillnad.

Azgaron
2007-09-04 23:41
#12

Snyggt, ja skillnaden är väsentlig kan man väl säga.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Upp till toppen
Annons: