Annons:
Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 8041 ggr
starhawk
10/11/07, 7:54 PM

Angående penselrengöring

Läste i nån tråd en person som sa att såpvatten var det absolut effektivaste, undrar om det verkligen har effekt på enamelfärger. Hittills änvånder jag cellulosaförtunning, enligt principen ju starkare desto bättre, men man kan ju inte ha penslarna stående í det någon längre tid, av två skäl: Det dunstar och ångorna är ju inte så nyttiga. Det löser upp limmet på en del penslar så att borsten blir lös.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
[Henke29]
10/11/07, 7:55 PM
#1

Jag använder vanlig lacknafta när jag rengör mina penslar..

Azgaron
10/11/07, 8:08 PM
#2

Alifatnafta, eller oftast endast lite diskmedel i handen. Brukar funka fint.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Proosen
10/11/07, 8:21 PM
#3

Tvätta först med lämpligt lösningsmedel tills du är helt bombis på att penseln är ren.

Sen tar du vanlig såpa grön eller gul spelar ingen roll, doppa penseln och ta en droppe vatten eller två i handflatan och moddla runt med penseln en stund. Om det inte kommer något annat än vitt skum ur penseln blir jag mycket förvånad. Det brukar alltid sitta en massa skit kvar trots noggran penseltvätt. En fördel till är att man klarar sig med lite halvsunkigt thinner då man in alla fall tvättar ur det sista med såpan, även om man har nytt och rent i tvättburken.

Stod förra helgen och tvättade ur lasyrpenslar efter att ha målat en redskapsbod och det tog många tvättar innan de blev helt rena. Fast de är ju lite större och håller mera färg än våra småpenslar.

Men jag lovar er alla att om ni tar för vana att tvätta ur penslarna med såpa så behöver ni inte köpa nya lika ofta då de håller sig fina och mjuka mycket längre.

Niclas

starhawk
10/11/07, 8:23 PM
#4

#1: Jag använde tidigare lacknafta men tyckte inte att det fungerad något vidare, sedan använde jag något som hette Polyfilla, tror jag, det var mycket bra men såklart försvann det.

#2: Vad är Alifatnafta? och diskmedel i handen fungerar det verkligen på enamelfärger?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Proosen
10/11/07, 8:48 PM
#5

Inte diskmedel, nåja det funkar det också. Men såpa, dvs. förtvålad tallolja med samma basingrediens som i balsamterpentin (och det min vän är mycket effektivt på enamel även om det luktar lite starkt) fungerar mycket bra. Såpan är ju dessutom väldoftande och mycket trevligare än de flesta lösningsmedel.

Men varför inte prova själv och se, tycker du inte att funkar bra till penslarna så kan du alltid använda det som rengöringsmedel vid golvtorkning och annat "skojigt" i hemmet.

Niclas

starhawk
10/11/07, 8:59 PM
#6

#5: Jo jag visste att såpa är förtvålad olja, dock visste jag inte att det var tallolja med samma ingridiens som i balsamterpentin, vilket väl gör det hela mer plausibelt. Dock har jag ingen såpa hemma men eftersom du talar dig så varm om den så skall jag väl köpa hem en flaska och pröva.

Jag har haft gul såpa till annat "skojigt" i hemmet: Ungnsrengöring - man kan hålla sig för skratt, dock försvann den i någon flytt, eller vid stambytet

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
ElLobo
10/11/07, 9:26 PM
#7

Nu har ju Proosen redan svarat på ett magnifikt sätt, så jag kan bara tillägga att jag också använder såpa. Mycket bra! Och mycket väldoftande!

StefanW
10/11/07, 10:13 PM
#8

Och jag får också instämma i Grumme kören!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

starhawk
10/11/07, 10:22 PM
#9

Ojdå, har vi en Grumme-maffia här på forumet Skrattande

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

ElLobo
10/11/07, 10:24 PM
#10

Grön är bäst! Flört 

Hör ni, tror ni vi kan få sponsring från Grumme?

StefanW
10/11/07, 10:25 PM
#11

#10 Kan vara värt ett försök!Glad

Stefan - Modellbyggare

starhawk
10/11/07, 10:48 PM
#12

#10: Tack för det infot, var lite tveksam till att det inte spelade någon roll om det var grön eller gul

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

ElLobo
10/11/07, 10:50 PM
#13

#12: Nejdå, det är samma såpa med olika färgämne! Det var bara jag som försökte mig på att skämta. Generad

Annons:
Azgaron
10/11/07, 11:28 PM
#14

#5 Såvida det inte är en tjockare pensel med mycket färg så funkar det bra iaf med det diskmedlet vi har. Alifatnafta är nån lacknaftavariant som tydligen ska vara lite vänligare mot tja, vad det nu var, naturen kanske, och luktar inte fullt lika mycket. Men jag får ta och prova såpa. Jag använder Humbrol när jag målar.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

starhawk
10/13/07, 12:16 AM
#15

#13: en fråga om tycke och smak då, men jag gick enligt devisen gult är fult och grönt är skönt.

Det fungerar faktiskt jag har kört en test på en av mina penslar som en gång var len och fin, nu är den len och fin igen! Och det var Model Masters enamel så det funkar tydligen på enamels, tack Proosen.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Proosen
10/13/07, 12:23 AM
#16

Glad att kunna vara till hjälp och nytta för någon mer än mig själv Oskyldig

Niclas

Upp till toppen
Annons: