Annons:
Etikettairbrush-färg-lack
Läst 2591 ggr
theswed
11/7/07, 4:43 PM

Lite råd angående sil-air 20 A

Fick min kompressor i dag   undrar lite manualen var på tyska och nått mer språk kanke italienska    men ingen engelska     men jag tror att jag lyckades luska ut det mästa   fyllde på olja enligt bilder satt på luftfiltret   nu undrar jag   är det nått mer att tänka på eller bara koppla in  sprutan och köra      har en billigare biltema spruta jag tänkte testa innan jag får mina riktiga spruta

ska man tänka på hur mycket bar man ska ha ??

Annons:
WildeSau
11/7/07, 5:16 PM
#1

#0 Och när du googlade efter user manual ?

Hur många träffar fick du då? Flört


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

theswed
11/7/07, 5:29 PM
#2

haha satt precis och googlade då oh vet du det första som dök upp var så klart den sidan man har lite bråttom Generad

kollade lite på manualen   undrar om tryck regulatorn   det står att man ska starta kompressorn se så det blir tryck  sen ska man setta den på minimum tryck genom att dra upp knoppen på regulatorn   det har jag förstått    men sen står det att vill man öka trycker vrid med urs  sänk trycket moturs  

provade att vrida men det gick inte??   har inte satt på kompressorn enu   måste man det för att kunna vrida  vill inte vrida för hårt så jag har sönder nått

theswed
11/7/07, 8:17 PM
#3

Kunde inte redigera mitt förra svar så jag skriver ett nytt .

nu har jag startat kompressorn kopladde  in sprutan jag har   gjorde allt enligt manualen  startade  den gick en minut sen la den av   såg att oljan miskade i ögat    till halva under sträcket   vet inte i fall man måste fylla på mer  upp till sträcket   så nu har jag ingen aning om va det kan vara för Fel      någon som haft problem med sin eller har ideer  om va det kan vara ??

leo-
11/7/07, 8:30 PM
#4

Angående oljemängden ser det olika ut på olika maskiner därför kan jag inte säga hur det ska se ut i glaset men det brukar vara markerat på maskinen. annars står det i boken hur det ska se ut.

Att den stannar är helt normalt. du har en pressostat på den modellen kommer det luft när du använder sprutan? Vad visar manometern ? finns det tryck på manometern så tar du tag i ratten och provar först att lyfta ratten från låsläget sedan vrida medurs den kan sitta rätt hårt när man ska vrida. när du sedan har det tryck du vill ha så låser man ratten genom att trycka ner den igen

theswed
11/7/07, 9:08 PM
#5

Ne  det vart inget tryck alls utan den stannade utan att trycket höjdes    så med andra ord  finns det inge tryck   den gick knapt en minut   sen stannade den utan att trycket gick upp som det ska göra    så jag vet inte vad som hände  

  nu när jag sätter på den e den död   händer inget Ledsen

leo-
11/8/07, 10:31 AM
#6

På samma sida som du har regulatorn ska det sitta en liten kran under/bakom regulatorn som är till för att tömma vatten ur tanken om du öppnar denna kranen så ska det komma luft och kompressorn ska starta.

Fick du montera regulatorn själv??

då kanske du har fått regulatorn på fel håll (väldigt lätt hänt)

Kolla på sidorna på regulatorn om du hittar en pil denna anger vilket håll luften ska gå dvs från kompressorn

Annons:
theswed
11/8/07, 3:46 PM
#7

#6 Japp nu har jag skruvat ut den ventilen när kompressorn var i gång sen klickade det och kompressorn startade    det var posetivt för nu vet jag att den funkar   

men sen när den gick i gång skruvade på regulatorn   men bar mätaren rör inte på sig pilarna på regulatorn  pekar ut i från kompressorn som dom ska             det kommer ingen luft i från airbruch sprutan

leo-
11/8/07, 5:20 PM
#8

Kolla så att dei inte sitter in liten kran mellan tank och regulator

prova att skruva regulatorn i botten ibland får man skruva en hel del innan det händer nåt

I botten på glaskoppen på regulatorn sitter ett vred för dränering prova att vrida detta och se om det kommer luft. om det gör det har du luft in i regulatorn men inte ut (det kan även vara regulatorn som är kass det har jag varit med om ett par ggr med rent nya prylar)

theswed
11/8/07, 5:38 PM
#9

#8   Ingen kran där har kollat nu

Märkte en annan grej    tömde kompressorn helt på luft med ventilen där  kopplade in sprutan   satt på kompressorn den satt igång som den ska   då hörde jag lite pysande i från gäng koplingen vid regulatorn    kan det vara det som gör att trycket inte går upp på regulatorn att det inte är riktigt tätt ??

läste också i manualen att där på gäng koplingen skulle man ha någon slags av gäng tejp ska köpa det   tänkte jag      sen väntar jag på en ny  bättre slang plus att jag har  en ny fina spruta

den här biltema sprutan  kanske inte heller är gjord för en sån här kompressor   eller vad tror ni ??

TommiN
11/8/07, 9:50 PM
#10

Du måste täta gängorna med gäng tejp,annars läcker det ur dom.

theswed
11/9/07, 3:33 PM
#11

#10  jo jag läste det i manualen    kan de på värka att  att inte regulator mätaren går upp ??

leo-
11/9/07, 4:31 PM
#12

nej det har ingen större betydelse

theswed
11/14/07, 12:42 PM
#13

Jiiippi den funkar nu kompressorn Cool      det var okunnighet och handhavande fel helt enkelt   :)      Undrar vilket arbets tryck brukar ni köra med ??  jag kommer måla med vallejo collor

Annons:
StefanW
11/14/07, 2:20 PM
#14

#13 Det var roliga nyheter! Alla är vi barn i början! Glad Börja med 1 bar! Hur är ljudnivån?

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

theswed
11/14/07, 11:20 PM
#15

#13  jo det känns bra att den funkar ,    ok ska prova med  1bar .

      ja ljudnivån e otroligt låg  man hör den knapt    helt syveränt     kan inte vara mer än jätte nöjd    verkar helt klart vara en prisvärd kompressor :)     få se sen  när man provat att måla med den första gången     men kan alldrig tänka mig att jag blir besviken

StefanW
11/14/07, 11:24 PM
#16

#15 Låter bra! Då är det "bara" att blåsa på!Skrattande

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Fanders
9/14/09, 10:45 PM
#17

Fan va sugen jag blev på nått sådant nu då.
Motorintresserad som jag även är har jag endast använt vanliga större kolvkompressorer som för ett jävulskt liv när den bygger upp tryck. Men detta verkar vara nått membran-tjofräs eller?

Hur som helst vore det ju skitnajs om det var tyst när man airbrushar!

[Eimmot]
9/14/09, 10:48 PM
#18

De ligger väl runt 40dB eller så. En hobbykompressor bör väl ligga på mindre än 59dB, man ska kunna prata utan att den överröstar.

Fanders
9/14/09, 10:54 PM
#19

Kompressorn jag kör med nu tillåter inte att man pratar när man airbrushar kan jag säga Skrattande

[Hayabusa]
9/14/09, 11:29 PM
#20

#17-19 Japp, en så´n här kompressor är underbart tyst. Dessutom inga vibrationer…Jag kan starta den mitt i natten utan att väcka någon. Just denna modell, 20A, har en oljekyld kolvkompressor. Oljan gör att den blir tyst och får en, troligtvis, längre livslängd. Kostar en slant, men är värd varje krona.

/Stefan

Annons:
berfrund
9/14/09, 11:42 PM
#21

#0 vart har mannen köpt den? och vad kostade den?

Har länge funderat på att köpa en kompressor och spruta pengarna finns men inte kunskapen men den kommer väl…Skrattande

johannespanzer
9/14/09, 11:50 PM
#22

Grattis till köpet, det blir nog en trotjänare det där!

Jag minns när jag skulle slå på min kompressor, väldigt skum knapp som liksom stenhårt skall dras uppåt (tryckvakten?) och vridas. Kände mig som ett pucko men till slut fick jag in "rätta knycken", precis som farbror Melker! Flört

Upp till toppen
Annons: