Lite råd angående sil-air 20 A
Fick min kompressor i dag undrar lite manualen var på tyska och nått mer språk kanke italienska men ingen engelska men jag tror att jag lyckades luska ut det mästa fyllde på olja enligt bilder satt på luftfiltret nu undrar jag är det nått mer att tänka på eller bara koppla in sprutan och köra har en billigare biltema spruta jag tänkte testa innan jag får mina riktiga spruta
ska man tänka på hur mycket bar man ska ha ??
#0 Och när du googlade efter user manual ?
Hur många träffar fick du då?
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
haha satt precis och googlade då oh vet du det första som dök upp var så klart den sidan man har lite bråttom
kollade lite på manualen undrar om tryck regulatorn det står att man ska starta kompressorn se så det blir tryck sen ska man setta den på minimum tryck genom att dra upp knoppen på regulatorn det har jag förstått men sen står det att vill man öka trycker vrid med urs sänk trycket moturs
provade att vrida men det gick inte?? har inte satt på kompressorn enu måste man det för att kunna vrida vill inte vrida för hårt så jag har sönder nått
Kunde inte redigera mitt förra svar så jag skriver ett nytt .
nu har jag startat kompressorn kopladde in sprutan jag har gjorde allt enligt manualen startade den gick en minut sen la den av såg att oljan miskade i ögat till halva under sträcket vet inte i fall man måste fylla på mer upp till sträcket så nu har jag ingen aning om va det kan vara för Fel någon som haft problem med sin eller har ideer om va det kan vara ??
Angående oljemängden ser det olika ut på olika maskiner därför kan jag inte säga hur det ska se ut i glaset men det brukar vara markerat på maskinen. annars står det i boken hur det ska se ut.
Att den stannar är helt normalt. du har en pressostat på den modellen kommer det luft när du använder sprutan? Vad visar manometern ? finns det tryck på manometern så tar du tag i ratten och provar först att lyfta ratten från låsläget sedan vrida medurs den kan sitta rätt hårt när man ska vrida. när du sedan har det tryck du vill ha så låser man ratten genom att trycka ner den igen
Ne det vart inget tryck alls utan den stannade utan att trycket höjdes så med andra ord finns det inge tryck den gick knapt en minut sen stannade den utan att trycket gick upp som det ska göra så jag vet inte vad som hände
nu när jag sätter på den e den död händer inget
På samma sida som du har regulatorn ska det sitta en liten kran under/bakom regulatorn som är till för att tömma vatten ur tanken om du öppnar denna kranen så ska det komma luft och kompressorn ska starta.
Fick du montera regulatorn själv??
då kanske du har fått regulatorn på fel håll (väldigt lätt hänt)
Kolla på sidorna på regulatorn om du hittar en pil denna anger vilket håll luften ska gå dvs från kompressorn
#6 Japp nu har jag skruvat ut den ventilen när kompressorn var i gång sen klickade det och kompressorn startade det var posetivt för nu vet jag att den funkar
men sen när den gick i gång skruvade på regulatorn men bar mätaren rör inte på sig pilarna på regulatorn pekar ut i från kompressorn som dom ska det kommer ingen luft i från airbruch sprutan
Kolla så att dei inte sitter in liten kran mellan tank och regulator
prova att skruva regulatorn i botten ibland får man skruva en hel del innan det händer nåt
I botten på glaskoppen på regulatorn sitter ett vred för dränering prova att vrida detta och se om det kommer luft. om det gör det har du luft in i regulatorn men inte ut (det kan även vara regulatorn som är kass det har jag varit med om ett par ggr med rent nya prylar)
#8 Ingen kran där har kollat nu
Märkte en annan grej tömde kompressorn helt på luft med ventilen där kopplade in sprutan satt på kompressorn den satt igång som den ska då hörde jag lite pysande i från gäng koplingen vid regulatorn kan det vara det som gör att trycket inte går upp på regulatorn att det inte är riktigt tätt ??
läste också i manualen att där på gäng koplingen skulle man ha någon slags av gäng tejp ska köpa det tänkte jag sen väntar jag på en ny bättre slang plus att jag har en ny fina spruta
den här biltema sprutan kanske inte heller är gjord för en sån här kompressor eller vad tror ni ??
Du måste täta gängorna med gäng tejp,annars läcker det ur dom.
#10 jo jag läste det i manualen kan de på värka att att inte regulator mätaren går upp ??
nej det har ingen större betydelse
Jiiippi den funkar nu kompressorn det var okunnighet och handhavande fel helt enkelt :) Undrar vilket arbets tryck brukar ni köra med ?? jag kommer måla med vallejo collor
#13 Det var roliga nyheter! Alla är vi barn i början! Börja med 1 bar! Hur är ljudnivån?
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
#13 jo det känns bra att den funkar , ok ska prova med 1bar .
ja ljudnivån e otroligt låg man hör den knapt helt syveränt kan inte vara mer än jätte nöjd verkar helt klart vara en prisvärd kompressor :) få se sen när man provat att måla med den första gången men kan alldrig tänka mig att jag blir besviken
#15 Låter bra! Då är det "bara" att blåsa på!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Fan va sugen jag blev på nått sådant nu då.
Motorintresserad som jag även är har jag endast använt vanliga större kolvkompressorer som för ett jävulskt liv när den bygger upp tryck. Men detta verkar vara nått membran-tjofräs eller?
Hur som helst vore det ju skitnajs om det var tyst när man airbrushar!
De ligger väl runt 40dB eller så. En hobbykompressor bör väl ligga på mindre än 59dB, man ska kunna prata utan att den överröstar.
Kompressorn jag kör med nu tillåter inte att man pratar när man airbrushar kan jag säga
#17-19 Japp, en så´n här kompressor är underbart tyst. Dessutom inga vibrationer…Jag kan starta den mitt i natten utan att väcka någon. Just denna modell, 20A, har en oljekyld kolvkompressor. Oljan gör att den blir tyst och får en, troligtvis, längre livslängd. Kostar en slant, men är värd varje krona.
/Stefan
#0 vart har mannen köpt den? och vad kostade den?
Har länge funderat på att köpa en kompressor och spruta pengarna finns men inte kunskapen men den kommer väl…
Grattis till köpet, det blir nog en trotjänare det där!
Jag minns när jag skulle slå på min kompressor, väldigt skum knapp som liksom stenhårt skall dras uppåt (tryckvakten?) och vridas. Kände mig som ett pucko men till slut fick jag in "rätta knycken", precis som farbror Melker!