Annons:
Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 4957 ggr
Calle951
3/16/08, 10:53 PM

Lim Lim Lim!!!!

Vilket lim tycker just du är bäst?

Annons:
Greenhorn
3/16/08, 11:04 PM
#1

Utan tvekan Tamiyas extra tunna lim med pensel.

[Henke29]
3/16/08, 11:05 PM
#2

Jag använder mig mest av Revell lim..
Sen använder ja mig av Humbrol flytande limmet..

De är 2 st bra lim..

StefanW
3/16/08, 11:16 PM
#3

#0 Kolla in en tidigare artikel, så får du se vad som bl.a. finns!

Lim - olika typer!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Proosen
3/16/08, 11:48 PM
#4

Mitt universallim är egentligen inte något lim alls utan ett lösningsmedel. Det heter etylacetat och löser upp plasten en liten aning och skapar en stark fog. Tidigare kunde man köpa det på apoteket men inte längre, eller åtminstone inte på alla. En del apotek säljer fortfarande och tar c:a 100 kr/litern och jag har nu efter snart 10 år gjort slut på den senast litern jag köpte. Ganska bra att hålla limkostnaden nere på en tia om året Skrattande

Nu är ju det en sanning med modifikation då jag använder en massa olika typer av lim beroende på vad som ska limmas. Men du kan hitta mer om vilka lim som passar var i länken här ovan.

Niclas

StefanW
3/16/08, 11:53 PM
#5

#4 Det är lättare att finna det i färgaffärer, då finns det på 5 liters dunk! I industrin så används det som rengörningsmedel…då finns det på fat….

Enklast och billigast blir väl om man är några och delar på en dunk (inte skogsstjärna!)

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Raven
3/16/08, 11:54 PM
#6

För det mesta använder jag CA-lim (Loctite tunnflytande och gel). I synnerhet till smådetaljer. Vanligt plasthobbylim (UHU plastspezial råkade det bli denna gång) till lite större delar, där jag vill ha lite justeringsmån innan det sätter.

Annons:
Azgaron
3/17/08, 12:47 AM
#7

Jag använder Revells tub med pip för det mesta, och etylacetat som jag köpt på Kicks! Jag skulle dock behövt en mindre flaska med lock att hälla över lite i. CA anveänder jag mest till fotoets eller när jag limmar mina hemmagjorda katapulthandtag.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Proosen
3/17/08, 7:35 AM
#8

Ett enklare sätt att få tag på etylacetat är att köra med Gripens Nagellacksborttagare. Finns lite här och var och innehåller just etylacetat plus lite andra grejer med samma egenskaper som passar just för styrenlimning.

Att det finns på färgaffären visste jag redan, men för de som av någon anledning inte har möjlighet eller av någon annan anledning inte vill dela så är stordunken svår att hantera.

Så här ser Gripens flaskor ut enligt produktbilden.

Niclas

starhawk
3/17/08, 8:28 AM
#9

Tidigare körde jag med Kibri flytande lim i en medicinflaska med vidhängande pensel, sedan fick jag tips om Model Masters flytande lim som jag började med efter att Kibrin tagit slut förutom att det fungerar mycket bättre så har den penseln i locket vilket gör den mycket lättare att använda. Jag har även en Revell flaska men jag har inte använt den så mycket, den är lite lurig, det är först nu jag lurat ut ungefär hur den är tänkt att fungera, borde levereras med bruksanvisning. Jag har även försett mig med en snabblimflaska eftersom jag har ett antal pilotfigurer i resin som måste limmas ihop…nångång

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

ElLobo
3/17/08, 8:56 AM
#10

Jag brukar använda mig av etylacetat, men dessutom finns ju även vanligt modellim, superlim och vanligt trälim i hobbyutrustningen.

cyberdemon
3/17/08, 12:33 PM
#11

Model Master Fine Flo använder jag på plast (ganska lite lösningsmedel i denna verkar det som), hade tidigare Humbrols blå flaska men blev dizzy efter några timmars användade, på resin blir det Super Attack och för diorama är det en kombination av utspätt trälim, spraylim och lite andra sorter, gipsbyggnader blir bäst att använda sig av putty och fillers för att sammanfoga de tunga sidorna.

cyberdemon
3/17/08, 12:35 PM
#12

…och visst ja, glömde tillägga! givetvis Super Attacks superlim även på fotoets, då inget annat funkar på varken ets eller resin

starhawk
3/17/08, 1:38 PM
#13

#12: På ets kan jag eventuellt hålla med om superlim, men resin kan med fördel limmas med epoxy, det har jag mycket goda erfarenheter av

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
PonCar
3/17/08, 8:12 PM
#14

Jag använder Revells flytande lim och ibland Loctote Super Atak (för att tex fästa ihop metall o plast e.dyl).

Pontus

Modellkaramell
9/2/18, 5:06 PM
#15

Gammal tråd men alltid aktuellt, det har förhoppningsvis hänt lite på tio år😀. Har kört på enbart tublim hittills men nu provade jag Italeris tunna lim på glasflaska med en liten pensel i korken. Kanonsmidigt! Tublimmet fick man köra med tandpetare och tops. Nackdelarna är att det är lite "rinnigt" så man får lim på ställen man inte vill ha det, och detaljerna biter ihop snabbt så det gäller att man inte behöver efterjustera eller rentav ta bort detaljen igen, men det är säkert en vanesak. Nu använder jag båda delar beroende på vad som ska limmas. Gör ni oxå det?

Adios Amigos!

[Hayabusa]
9/2/18, 5:24 PM
#16

Tamiyas Extra Thin är nog fortfarande #1 i min värld, men sedan kommer en rad andra på god (delad) andraplats. Tublim har jag inte använt sedan…ja, jag minns inte när. CA-lim, vitlim m.m. har däremot sin plats.

wooderson
9/2/18, 6:54 PM
#17

Tamiya används oftast, stora bitar revell på tub.

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

StefanW
9/2/18, 11:54 PM
#18

Hittade den gamla artikeln: Lim - olika typer

Det har hänt mycket på 11 år!

Stefan - Modellbyggare

Banjoman
9/3/18, 7:18 AM
#19

Beroende på vilka material som skall limmas mot varandra och vilken belastning fogen skall tåla använder jag bland annat

Deluxe Materials Aliphatic Resin 

Zap CA Thin CA

Zap-A-Gap CA+

Slo-Zap Thick CA

Zap Z-Poxy 5 Minute Epoxy

Zap Z-Poxy 30 Minute Epoxy

Formula 560 Canopy Glue

Tamiya Extra Thin Cement

Tamiya Cement

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

starhawk
9/3/18, 12:17 PM
#20

Limmar återigen med Kibri, superlim utgår eftersom det händer att den plötsligt släpper, grejor som satt stenhårt skramlar plötsligt löst omkring. När det är annat än plast inblandat så blir det Gator Glue, eller om fogen skall vara stark Epoxy! När det gäller frigolit så blir det Foam Tack och är det trä så blir det Cascos trälim tills det tar slut varvid Titebond får ta vid.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
DIOWORK
9/4/18, 12:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Jag är ingen expert, men har lärt mig av mina byggen att det skiljer mycket vilket lim som skall användas till vad. Jag har de flesta typer och provar mig fram. Så här såg det ut när jag rafsade ihop lite material för att ha med till hotellrummet på veckans resa:) (alltså inte för att sniffa utan bygga figurer)

[Hayabusa]
9/4/18, 7:24 AM
#22

#21 Bra att ha för att ta kål på hotelldöden :)

bommen99
9/4/18, 12:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Jag har nog nämnt det tidigare, men i rätt forum så nämner jag det igen.

Vänster: Typ CA lim som är tjockare. Det stannar kvar på objektet och härdar inte så snabbt, tar uppemot 20-30 sekunder så man har tid att fumla…Jag använder denna  till "allt". Funkar bra på trä o hyfsat på metall. Den rinner också ner i springor på lagom tid..

Mitten: också CA lim som är tjockt. Benämns som "filler" men är nog ganska likt ovanstående. Möjligt att denna fyller lite bättre än ovanstående (om man nu gör större glipor i sitt bygge)

Höger: Accelerator. Bra då dessa CA lim "tar en evighet" innan de härdar.

Det finns naturligtvis andra fabrikat (som t.ex. Banjoman refererar till) Från tunnflytande till tjocka.

Upp till toppen
Annons: