Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 2003 ggr
starhawk
2008-02-17 19:28

GB 66, 79: Heritage Aviations TSR-2

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja nu har jag filat till dom här delarna i vasken, det gick utmärkt att använda en gammal mässingsborste till att göra ren filen, det stod förresten i det senaste häftet att man kunde göra det också, sen limmade man ihop dom

Som synes blev nospartiet lite till höger, om jag skall limma om? tja jag vet inte det här var andra försöket och ja jag känner till metoden med hål och pinnar men jag känner inte för det, hur skall man förresten få hålen på rätt ställe? vi får se om det blir ett tredje försök det blev betydligt bättre vid andra försöket så då kanske det blir perfekt? Antagligen önsketänkande, vi får se. Här har vi i alla fall en sidovy

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
Azgaron
2008-02-17 20:30
#1

Hoppas den här länken fungerar för här är en metod för att få pinnen rätt på båda sidor sas. Hoppas du kan stå ut med att det är på engelska och innehåller Anime Glad

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

starhawk
2008-02-17 20:56
#2

Jo, den där har jag sett förr, men det är liksom ingen självlklar passning mellan delarna det är en fråga om att jämka och passa, inte direkt läge för att trycka ihop dom, nu har jag förresten tagit isär dom igen, det blir ett nytt försök!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Azgaron
2008-02-17 21:34
#3

Hehe, jag kanske har länkat dit förrut! Lycka till med att få ihop dem!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

starhawk
2008-02-17 21:55
#4

Just limmat den igen, får se hur det blir, ser mycket bra ut så här långt!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2008-02-17 22:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Nu blev det så här, tja det får verkligen duga, tre limmningar på en dag!

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=eda03346-af56-40eb-aa78-d413b2c05136&Filename=TSR-2 3.jpg)

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2008-02-18 20:31
#6

Nu har jag "gjutit" ihop delarna dvs fyllt skarven runtom med epoxi, nu skall det bara få härda ordentligt innan jag slipar, annars cloggar det bara igen slippapperet, har tyvärr upptäckt att kabinen i framändan inte är horisontell, den sitter liksom på sniskan i nosen, detta gör att man knappast kan få till en snygg modell om man skulle välja öppen huv, om man har en stängd huv kommer det förhoppningsvis inte att synas, om man inte granskar den noga förstås, vilken tur att jag redan bestämmt mig för stängd huv!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
2008-02-21 18:05
#7

Kroppen och vingen har nu filats till, jag använder forfarande filen, den fungerar väldigt bra under rinnande vatten, den är ren och fin, börjar bara få lite rostfläckar, jag får väl se till att torka den ordentligt mellan varven. Nu skall vingen limmas på, återigen blir det lite jämkande och passande, får antagligen peta in en tandpetare under framändan av vingen så det inte blir ett hack, återkommer med foton

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2008-02-21 20:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Sådärja, vingen står upp lite i bakkanten men det här är andra försöket och jag tror inte jag bryr mig om det, första försöket blev lite snett mot horisontalplanet. I vilket fall som helst är det stora springor under vingarna, häftmassa eller spackel? det är frågan

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=6a2c6797-238c-4111-ae6b-2e1d5fb27238&Filename=TSR-2 4.jpg)

Snudd på Starfighter med den långa nosen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2008-02-21 21:21
#9

Nä den uppstående kanten där bak sabbade linjerna i övergången kropp-vinge där bak, så det blev omlimmning igen, och nu blev det bra, tre limmningar av kroppen och tre av kropp-vinge är det en dålig tendens på gång?

Inget nytt foto behövs, skavanken syns ej på förevarande foto, springorna blev mindre men försvann inte eftersom framkanten var upppallad med en tandsticka för att komma i nivå med främre kroppshalvan

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Sven-Erik
2008-02-21 21:41
#10

#9. Jag beundrar ditt tålamod! Själv hade jag nog gett upp efter första försöket…

Azgaron
2008-02-22 00:30
#11

Hmm, man kanske skulle överväga det där med resinmodeller! Har två som ligger å väntar!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

starhawk
2008-02-22 08:52
#12

Nja resinmodeller är ju inte något man längtar efter, jag inser att jag slapp billigt undan med den första, Nautilus, den behövde bara filas lite på en punkt och hade pinnar för ihoppassningen. Men när det gäller TSR-2:an så var det inte mycket att göra, injektionsmodellen var omöjlig att få tag på, ja jag vet att Airfix skall ge ut den 3:e kvartalet i år, men det är 1:48 storleken och den är för stor, så det återstod inte mycket annat att göra än att sätta igång nu när jag dragit på det så länge, men särskilt kul är det ju inte, det ingår även en del fotoets i den här och det är första gången jag råkar ut för det, sedan är bygginstruktionen inte heller så där lysande ex vis "limma på Belly Plates" vardå någonstans? den har en stor mage och plåtarna är små. Det finns lite enkla skisser för vissa moment men dom hjälper inte mycket, det lutar nog åt att jag struntar i det flesta av fotoetsen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Azgaron
2008-02-22 09:12
#13

Nä, det är inte kul när instruktionerna inte är tillräckligt utförliga. Jag tycker att det bitvis känns så med Eduards fotoets också.

Lite trist att det inte finns nån lätt tillgänglig modell i rätt skala, utan att behöva bygga i resin.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Annons:
starhawk
2008-06-20 00:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Då har man tillbringat ännu en seans vid vasken nu är dom här delarna tillfilade, nu skall dom limmas dig också det får bli imorgon

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=2bbad6fe-6e0b-4532-9184-5db7f91d5f2b&Filename=Delar 2.jpg)

Förhoppningsvis skall mitt filade långfinger hämta sig tills dess

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

WildeSau
2008-06-20 02:27
#15

#14 Annars, lägg ett skyddande lager CA-lim på fingret samtidigt som du limmar på delarna.

Cyanoakrylat användes med framgång i Koreakriget för att lappa och laga krigsskador. Bättre än första förband. Glad


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

starhawk
2008-06-20 17:32
#16

#15: Inte så konstigt CA-limmet utvecklades ju ursprungligen för att limma hud mot hud, men det var inte så farligt, fingret protesterade inte direkt när jag filade, det var efteråt det "surnade till" men nu har det lugnat ner sig. Just nu funderar jag på hur jag skall se till att epoxin inte rinner när jag limmar stabben, tejpa underdelen kanske?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

denstore
2008-06-20 17:53
#17

Man kanske inte borde besserwissra, men jag tror att det där är lite en urban myth. CA utvecklades lite av misstag, när man försökte göra klara plastlinser till flygplanssikten. Sen lanserades det som superlim på mitten av 50-talet, och först i Vietnam började man använda det i medicinska sammanhang. Företaget hade dock sökt tillstånd till att använda det från de amerikanska hälsovårdsmyndigheterna tidigare, men inte fått godkänt. Man struntade visst i det i Vietnam, men speciella godkända medicinella typer kom inte ut på den civila markanden förrens senare. Kolla bl.a. här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Superglue

http://www.straightdope.com/mailbag/msuperglue.html

starhawk
2008-06-20 18:28
#18

Jo jo, många produkter uppfinns för ett syfte och visar sig passa till annat ta t ex aspartan (eller aspartam som dom döpt om det till nu) den utvecklades som ett myrgift, men tillverkarna fann att dom tjänade mer på att marknadsföra det som ett sötningsmedel. Dom som använt det som ett myrgift säger att det är väldigt effektivt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

denstore
2008-06-20 18:40
#19

Med tanke på hur lightläsk smakar, så blir man ju inte förvånad! Skrattande

Azgaron
2008-06-21 14:56
#20

Glad

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Annons:
starhawk
2008-06-23 09:31
#21

På grund av diverse händelser i helgen gick det här projektet i stå, nu är jag i valet och kvalet, skall jag sälja den eller fortsätta med den, det är frågan Fundersam

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

ElLobo
2014-08-26 18:30
#22

Åter till GB #79.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: