Annons:
Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 4970 ggr
TommiN
2008-02-28 13:16

Hur gör ni Wash??

Startar här en ny tråd på washer,och jag antar att alla gör väl på sitt eget sätt.

jag tex gör som så att jag blandar färgen först,och sen spär jag ut det med lacknafta,det är rätt så utspätt,så att det springer lättare genom skåror och dyl.Däremot så lyckas jag aldrig hitta någon bra pensel till detta arbete,så har ni tips på detta så hoppas jag att ni kan skriva en rad eller två om det,för min egen del så blir jag aldrig riktigt nöjd med washen,och jag har sett på eran byggen såna resultat som jag vill uppnå,tack på förhandGlad.

Annons:
Azgaron
2008-02-28 13:25
#1

Hmm, det beror lite på vad jag vill göra. En bra pensel med fin spets brukar funka utmärkt ifall man bara vill ha färg i panellinjer och fördjupningar. Sen kan man ju ha en lite större pensel om man ska lavera eller vad det nu kallas. Sen använder jag ju antingen Citadels washer eller olja och balsamterpentin till mina washer.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

TommiN
2008-02-28 13:29
#2

Tack för bra tips Azgaron.StefanW har tipsat mig tidigare om balsamterpentin,som jag har inhandlat,fast jag har kört med Humbrol färger,och det funkar det också.Glad

ElLobo
2008-02-28 13:44
#3

En del tips om wash och även om annat kan du nog snappa upp i dessa trådar:

Information om Airbrush och färg

Hur man målar toningar eller pre-shade med pensel

vädring a la pebben

Black wash

Azgaron
2008-02-28 17:55
#4

Bra länkar! Speciellt den andra! Cool

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

ElLobo
2008-02-28 18:33
#5

#4: Du tycker det, va?! Flört

WildeSau
2008-02-28 18:56
#6

#4-5 Han får väl sola sig i berömmelsen ett tag Glad

Naturlig wash…

Bääääh


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Annons:
Azgaron
2008-02-28 19:08
#7

#5 Hehe, ja! OskyldigCool

#6 Skrattande

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

ElLobo
2008-02-28 19:08
#8

#6: Skrattande

bongus
2008-02-28 20:27
#9

Jag kör med Humbrol. Späder med ungefär lika delar thinner och klarlack.

 Jag washar på matt lack. Anledning: thinner går hårt åt Future floor wax. Ett problem med att washa på matt är att det blir hart när omöjligt att undvika dräll utanför panellinjerna som inte går att få bort. För att washa andra effekter funkar det dock utmärkt. Klarlacken hjälper här till att få en jämnare wash. Med bara thinner blir pigmentet lätt ojämnt spritt och lite grynigt.

Jag får vara noga med att låta det gå några dagar mellan lack och wash annars krackelerar skiten. Det är av denna anledning jag späder med klarlack - det blir lite mindre aggressivt så.

 Lacknafta har jag också haft problem med. Det krackelerar och så tar det ju evigheter innan det torkar.

TommiN
2008-02-28 21:01
#10

Ja det där har jag inte hört förr att ha i klarlack,bra tips Bongus.

StefanW
2008-02-29 10:03
#11

#6 Skrattande

Stefan - Modellbyggare

ProMod
2008-02-29 19:59
#12

Jag brukar använda oljefärger utblandat med vanlig lacknafta o blandnings förhållandet kan man ju variera efter tyck o smak, det beror ju lite på vad man ska washa o vad man är ute efter.

Upp till toppen
Annons: