Annons:
Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 6774 ggr
Azgaron
2008-04-06 19:07

Figurmålning - steg för steg på mitt vis :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På begäran kommer jag att försöka visa steg för steg hur jag målar mina pilotfigurer.

Det första steget kanske är självskrivet, men jag tar med det ändå. Efter att ha limmat figurern så börjar jag med att ta bort skarvar och gjutlinjer, och på den här behövdes även lite spackling.

En uppsättning nålfilar är bra att ha liksom en hobbykniv. Skrapa med knivbladet och fila om det behövs för att få en jämn skarv. Nu ska den här få ligga och torka lite innan jag tar itu med att fila till spacklingen.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Annons:
gigabyte
2008-04-06 19:24
#1

Tack Azgaron för att du tar upp detta ämne ,jag skall följa det, och hoppas att jag kan ta till mig det ,som du kommer att lära ut

[Henke29]
2008-04-06 19:26
#2

Ja de var väldit bra att du ska lära oss att fixa till fina figurer Skrattande
De ser ja fram emot..

AndersE
2008-04-06 20:09
#3

#0 Jag har sett att du "klagar" på att piloternas armar ligger platt mot benen. Har du provat att dela på arm och ben med en kniv?

Azgaron
2008-04-06 23:53
#4

#1 å 2 Får väl hoppas att jag har nått att lära ut! Glad

#3 Hehe, nä det har jag inte, men det kanske man skulle försöka med. Tycker dock att arm och ben ligger ganska tätt. Jag klagar mest för att alla deras figurer ser ut så! Hur vore det med en pilot som såg ut som den flög eller gjorde tummen upp eller nått sånt.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Azgaron
2008-04-07 00:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Efter att ha slipat och donat så kan det vara bra att lägga på ett lager med tex Mr Surfacer 1000. På så vis är det lättare att se eventuella missar, och så blir det en bra grund till den fortsatta målningen.

Digitalkamera är också bra att ha i det här sammanhanget. Kan vara ganska så avslöjande. Några mindre justeringar, sen så är jag nog rätt nöjd.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

ElLobo
2008-04-07 09:25
#6

#3 och #4: Visst är det bedrövligt med alla dessa piloter i standardutförande med händerna på knäna! Jag brukar försöka få loss åtminstone en arm så att man kan få en annan position. Och huvudet kan man ju kapa och vrida lite.

Annons:
ElLobo
2008-04-07 09:25
#7

#0: Bra tråd det här, glömde jag säga. Tack Azgaron!

Azgaron
2008-04-07 09:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Tack ElLobo!

Huvudet borde inte vara några problem att vrida lite, men armarna är nästintill klistrade vid kroppen. Det är nog tom lättare att göra en sån operation på Airfix figurer.

Akrylfärger tycker jag funkar bra till figurmålning och till denna liksom även till Typhoonpiloten så har jag valt att använda Citadels färger.

Nu finns de inte i anpassade nyanser, men det går att blanda, och principen är den samma. Jag tror Vallejo har ett bättre sortiment, och vilka färger man använder är ju upp till ens eget tycke och smak.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Azgaron
2008-04-07 09:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Här har jag målat ansikte och händer i Bronzed Flesh.

Fördelen med akryl är att det torkar snabbt och man kan fortsätta måla ganska omgående. På så vis kan man få klart en eller flera figurer ganska snabbt. Det kan vara en fördel att ha några stycken på g samtidigt som ska ha likartade färger. Då kan man måla tex hudfärg på alla och när den sista är klar så är den första torr nog att fortsätta med nästa färg.

Enligt instruktionerna ska han ha jordbrun overall, svarta stövlar, gul flytväst och grågröna bälten. Jag tänker försöka följa det på ett ungefär.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Azgaron
2008-04-07 10:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Nu har även overallen fått färg, Snakebite Leather.

Jag valde att måla även stövlarna bruna, men de kommer att bli i det närmaste svarta sen. Som synes har jag fått lite mistor, men det är lätt åtgärdat.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Azgaron
2008-04-07 10:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Nu är jag inte säker på hur väl de gamla inkwashernas namn stämmer överens med de nya washerna från Citadel.

Här har jag använt Chestnut som är rödbrun till ansikte och händer, och Brown till overallen. Det ser kanske lite knepigt ut men tanken är att det ska rätta till sig i slutändan.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Azgaron
2008-04-07 11:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Efter att ha blandat fyra droppar hudfärg och en droppe vit och torrborstat händer och ansikte så ser han ut så här!

Som synes har jag kladdat lite utanför, men det gör inte så mycket och rättar till sig vid torrborstning och ytterligare wash av huvan och målning av glasögonen.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Azgaron
2008-04-07 11:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Nästa steg blev att blanda i två droppar vit färg till och torrborsta. Denna gången lite försiktigare så man ser till att måla på upphöjda partier.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Annons:
Azgaron
2008-04-07 11:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Tre droppar vit färg till.

Denna gången har jag använt mig av en smal pensel och målat kindkotor, nästipp och haka.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Azgaron
2008-04-07 11:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Ytterligare ett par droppar vit färg.

Denna gången har jag bara målat nästippen och hakspetsen. Det blir ganska mycket färg över på det här viset så bäst vore ju ifall man kan måla flera figurer samtidigt.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

WildeSau
2008-04-07 12:08
#16

Bra och utförligt beskrivet och han börjar få riktigt mänskliga drag.

Han ser dock lite trött ut. Måste vara jobbigt att mannekänga eller fick han sitta där utan sömn hela natten ? Flört


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Azgaron
2008-04-07 12:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Tack Sau!

Jo han ser lite trött ut! Många flygtimmar antar jag Glad

Första lagret wash var för att skapa lite skuggor. Nu har jag lagt på ett tunt lager till för att jämna ut färgerna litegranna. Fast looken blev inte mindre trött! Glad

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

[Tunnan]
2008-04-07 12:58
#18

Fin tråd det häringa.
Och målar gubbar det kan du Az. Glad

/Tunnan

Azgaron
2008-04-07 13:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Tack Tunnan!

Ja, då får jag väl hoppas att jag inte avskräcker nån med de följande bilderna! Glad

Påbörjade samma procedur med overallen!

Lite svårare på sätt och vis då det är lite större ytor att torrborsta och att ansikte och händer redan är målade.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Azgaron
2008-04-07 13:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Lite viit i!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Annons:
Azgaron
2008-04-07 13:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Ännu mera vitt!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Azgaron
2008-04-07 13:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Till sist ett tunt lager brun wash!

Svårt att få till bra då det i första hand inte är skuggor jag vill skapa utan en utjämning av färgerna. Jag passade på att lägga ett lager svart wash på stövlarna, hörlurarna och glaasögonen också.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Azgaron
2008-04-07 13:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Lite gult till flytvästen!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

gigabyte
2008-04-07 14:35
#24

Fin o bra information hur du målar dina figurer Azgaron !!!!!!!Skall försöka mig på en figur till mitt diorama med dessa råd !

Azgaron
2008-04-07 16:58
#25

Tack Giga! Det ser jag fram emot att se! Kul att mina tips kommer till användning.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

[Henke29]
2008-04-07 17:05
#26

Kanon fick mycke tips här Azgaron Skrattande

Azgaron
2008-04-07 18:22
#27

Kul att höra Henke! Ska fortsätta med den snart, har en del andra bestyr att ta itu med.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Annons:
[Henke29]
2008-04-07 18:37
#28

Ja sen är de ju kanonväder oxå ute.
Man vill vara ute fast nu är man på jobbet..
Har lite lungt nu så då kan man va här och kika igenom…

Men jättekul att du kunde visa dina trix när du målar figurer..

Azgaron
2008-04-07 21:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Här har det också varit rätt hyggligt väder med sol, rätt skönt faktiskt!

Tack, kul att det uppskattas!

Gult är svårt att lägga skuggor på, men jag valde att blanda till orange som jag gjorde en wash med.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Azgaron
2008-04-07 22:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Sen blandade jag i mer gult och målade på enligt tidigare nämnda metod.

Som ni ser var han så trött på föregående bild att jag var tvungen att räta upp honom Glad

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Azgaron
2008-04-07 22:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Efter att ha lagt en utjämnand gul wash, så målade jag bältena i duck egg blue och gjorde en grön wash.

Snart återstår bara lite detaljmålning som bältesspännen och lite sånt, men jag funderar på att gå över overallen en gång till och försöka få en jämnare look.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Sven-Erik
2008-04-07 23:01
#32

Tack för all info Azgaron! Ja, det är mycket jobb med gubbarna ser jag! Man bra blir det, detta skall jag prova på mina nästa figurer!

Azgaron
2008-04-08 01:16
#33

Varsågod! Jo det är ju en del jobb, men det är värt det. Ja, gör gärna det! Ska bli kul att se!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Azgaron
2008-04-08 10:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Sådär, nu får han vara klar!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Annons:
Azgaron
2008-04-08 10:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Baksidan!

Det jag gjorde här nu på slutet var att först måla svart wash på spännena och sen försiktigt måla eller torrborsta Mithril silver. Även glasögonen fick en dutt silver innan jag avslutade med en blå wash. Jag har också bättringsmålat med ganska tunn Snakebite Leather. Det som saknas nu är en matt lack då washen får figuren att se ganska blank ut på sina ställen. Tyvärr har jag nog inte det just nu. Eller jo, upptäckte just att jag hade en flaska med matt akrylfernissa, och det borde väl funka antar jag.

Jag kan nog tycka att den i vissa avseenden ser rätt hemsk ut i så stark uppförstoring som det blir med kameran, men samtidigt kan jag känna ett ökat behov av att skaffa en lampa med förstoringsglas. Min uppfattning är ju ändå att budskapt i mina tips gått fram, och sen är det ju upp till var och en att prova och experimentera. Såna här figurer är bra övningsobjekt då man både kan ha och mista dem. Resultatet är väl kanske inte direkt tävlingsklass, men ändå tillräckligt bra för att man ska våga visa upp det.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

AndersE
2008-04-08 10:52
#36

#34 Visst är han läcker! Men är remmarnas färg korrekt? Det ser skrikigt turkos ut för mig…?

Azgaron
2008-04-08 11:03
#37

Tack Anders!

Jag vet faktiskt inte! Jag har inte helt hundra koll på vilken färg bältena ska ha. Jag kan lägga ett lager grön wash till över ifall det hjälper. På mina tidigare piloter har jag använt vitt med en tunn brun wash.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

gigabyte
2008-04-08 19:05
#38

En snygg herre som du har skapat Azgaron ,en bit plast som kommer till liv så att säga , hoppas att en annan kan komma till skott ,men med dina råd i ryggen så ,,,,,,,,

Azgaron
2008-04-08 20:47
#39

Tack Giga! Det var kul att höra!
Det är bara att prova på!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Buran
2008-04-08 21:52
#40

Tack för kursen Azgaron, kul att alla kan hänga med

"den här är en annan, en Airfix"

Azgaron
2008-04-08 23:17
#41

Tack själv Buran! Det känns väldigt kul när man kan göra nått som folk har glädje av. Glad

Trots att jag bygger mycket flyg så tycker jag själv att jag är kass på vädringstekniker, sot, skav mm. så om det är nån som känner sig manad att visa och förklara så hade det varit kul.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Annons:
[Tunnan]
2008-04-08 23:26
#42

En får tacke så mycke Az
Det här kommer jag att får nytta av i framtida figurmålningar.

/Tunnan

Azgaron
2008-04-09 01:13
#43

Tack Tunnan! Ja, det hoppas jag!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

PatrickAnders
2008-04-09 01:18
#44

#34 #35

jag gillar verkligen färgen du fått till på pilotens overall och flytväst..mycket tjusigtGlad

[Henke29]
2008-04-09 01:20
#45

Ja du är riktigit haj på att måla figurer Azgaron..
Nu får man en bra kurs oxå..
Har vatt kul att läsa och se..
Nu får man försöka själv me att fixa till figurerna..

Azgaron
2008-04-09 01:32
#46

Tack, å lycka till Henke!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

starhawk
2008-04-09 21:15
#47

Tja, efter allt det där washandet blev inte resultatet vad jag skulle vilja ha, men smaken är som baken, så länge du är nöjd med resultatet är det väl gott och väl, själv tänker jag måla gubbar som har uniform som inte ser ut som den slitna grötrocken

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Azgaron
2008-04-09 22:11
#48

Då kan ju du måla figurer på ditt vis och visa upp hur du gör då!!

Syftet som du inte tycks ha fattat är att jag visat en teknik som ger ett hyffsat resultat på ett ganska enkelt sätt! Nä, man behöver kanske inte göra så mycket washer om man inte vill. Det går ju att stoppa vid toningarna, eller om man vill så kan man göra toningarna så att de går i varandra ännu mera, men det tar längre tid och kräver mer tålamod! Måla vått i vått går ju, och det finns ju tekniker med oljefärg!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Annons:
[Tunnan]
2008-04-10 00:40
#49

# 47  Ja upp till bevis nu starhawk.
Visa oss nu hur du gör dina gubbar då !!!
Trodde inte att man skulle behöva läsa sånt här skitsnack här, men där ser man vad man bedrog sig. Skrikandes

starhawk
2008-04-10 16:25
#50

Ursäkta för all del, det var inte menat som kritik utan bara en åsikt om olika syn på hur man vill ha slutresultatet, jag tyckte det såg lite väl slitet ut (ungefär som en sliten grötrock) och jag föredrar ett betydligt mindre slitet utseende, men som jag sa smaken är såsom baken delad och om Azgaron vill ha det utseendet så är det helt okey, jag kan ju tillägga att han verkligen lyckats bra med sin intention, det såg verlkligen trovärdigt ut

Hur jag gör mina gubbar? tja ungefär likadant men utan wash

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Azgaron
2008-04-10 17:06
#51

Ursäkten accepterad!

Det är nog lätt att misstolka vad som skrivs ibland på nätet. Därför är det viktigt att tänka på hur man formulerar sig.

Tack för att du tyckte att den blev trovärdig!

Sen kan man väl säga att en wash som görs över en hel yta istället för vid veck eller panellinjer är mycket svårare att få till bra, och ska jag ursäkta mig med något så ser kameran bättre än vad jag gör trots läsglasögon.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

gigabyte
2008-04-10 17:12
#52

Ja synen en av mina problem vid bygge ,utan min förstoringglas i min lampa så var det klippt, trots glasögon :o)

AlliN
2008-04-10 23:34
#53

Mycket snyggtGlad

starhawk
2008-04-10 23:36
#54

#51-52: Jo, jag har också bara läsglasögon, och kameran ser ofta sånt som jag missat, så jag önskar mig förstås ett förstoringsglas med lampa, men det får vara tills jag flyttat in i den nya lägenheten

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Azgaron
2008-04-11 00:31
#55

Tack Alli!

Jo, en sån lampa ligger också högt på min önskelista.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Annons:
[Tunnan]
2008-04-11 00:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

Jag kan starkt rekomendera en sån här lampa
Kostar ca 150kr

Azgaron
2008-04-11 08:29
#57

Ja, en liten bordsvariant kan ju vara bra ifall man inte har fast byggplats. Var hittar man en sån?

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

starhawk
2008-04-11 17:28
#58

#56: Jo den vore ju praktisk om man inte har en fast byggplats, men i nya lägenheten skall jag ha det, om planerna går i lås, så jag tänkte kosta på en variant med lång arm. Jag kanske t o m bygger mig en spraybox med fläkt och allt, visionerna hägrar! Glad

PS är du sur på mig än? Generad

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Azgaron
2008-04-11 17:46
#59

Låter som trevliga planer Starhawk! Önskar att jag kunde ha en fast plats, fast det får nog vänta till barnen flugit sin kos.

Nejdå! Inte nu längre! Glad

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

starhawk
2008-04-11 17:54
#60

#59: Jo det kommer att bli trevligt att inte behöva hålla till i ett hörn i vardagsrummet längre

Tja jag tänkte snarast på om Tunnan fortfarande var sur på mig, du Azgaron accepterade ju min ursäkt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Azgaron
2008-04-11 19:13
#61

Jaha, ja det var ju inte så lätt att veta vem du menade, fast jag borde ju tänkt på det när du refererade till hans inlägg! Glad

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

starhawk
2008-04-11 21:00
#62

Saker och ting är inte så särskilt roliga nu, jag har inte rört modellerna på sistone. Att köpa ny lägenhet samtidigt som man måste sköta far och mors dödsbo är ganska jobbigt. Man får tänka på ljuset i slutet av tunneln: vi har äntligen fått tag i en av de lägenheter vi suktat efter i åratal, så det är bara att bita ihop och gå vidare! snart så….

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
Azgaron
2008-04-11 22:41
#63

Det låter inget vidare precis, eller snarare det låter väldigt tungt! Jag kan förstå att det inte är lätt. Nä, ibland har man ju inget annat val tyvärr!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

[Tunnan]
2008-04-11 23:46
#64

Det är lungt Starhawk, jag ber själv om ursäkt för mitt utbrått
Känner mig rätt dum nu.
Fast jag tycker att det var lite klumpgt sagt av dig om Azgarons figurmålning, men det är lätt att kläcka ur sig fel när man är i oballans.
Du har rätt i att vi alla har olika smak och tycken, och det ska vi ha också
Och man ska tåla kritik också, fast om man ska krittisera så kan man ju sägar det på ett snällt sätt liksom
Jag godtar din ursäkt Starhawk och hoppas att du godtar min
Jag är inte långsint och jag hoppas att vi är vänner?
Förlåt mig Starhawk än en gång 

/Tunnan

starhawk
2008-04-12 18:07
#65

#64: Tack Tunnan, jo jag uttryckte mig nog lite klumpigt, men jag har varit under stor press på sistone och det påverkar definitivt. Pressen ser ut att vara ett tag till så jag får väl se efter lite extra noga på vad jag de facto skriver. Visst skall vi vara vänner!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Tunnan]
2008-04-12 18:41
#66

Tack…nu känns det bättre
Ja jag förstår att du är under stark press.
Jag kan också uttrycka mig lite klumpigt ibland, det är sånt som händer lätt när man är under press och är på dåligt humör.
Jag mår heller inte så bra just nu, bruka nästan varje år drabbas av vårdepressioner och det är heller inge kul.
Man tappar livslusten på nått vis och känner inte för nånting
Men det går över, börjar redan nu ser ljuset i tunneln som du säger, nu när våren är här och sommaren väntar där framme nånstans. 
Var stark Starhawk, för det kommer en sommar.

/Tunnan

starhawk
2008-04-13 15:28
#67

Ja Tunnan sommaren är också min favorit, våren kan kännas lite seg ibland, fast den här våren trotsar all beskrivning, båda föräldrarna avlider med kort mellanrum, att det är så mycket grejor att ta hand om i samband med det! Som inte sorgen och saknaden vore tillräckligt! Men man får tänka på lite gladare saker, som den nya lägenheten t ex, inflyttning till Juli Glad

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Tunnan]
2008-04-13 16:01
#68

Ja det är bra att har nått roligt att ser fram emot.

Upp till toppen
Annons: