Annons:
Etikettrecensioner
Läst 1231 ggr
denstore
2008-06-30 18:53

Objektivitet i internetrecensioner

Har precis haft ett långt samtal med en vän, och vi diskuterade något som vi tycker är väldigt intressant, men kanske framförallt beklämmande. Hur många av er tänker på hur de modeller som recenseras finansieras? Kanske inte bara modeller, utan böcker, tillbehör och verkktyg också. Jag ska inte nämna några namn eller sajter, men tänker ni på att sidan ni läser faktiskt kanske har sponsring, eller reklambanners från just det företaget vars produkt recenseras? Eller att skribenten kanske arbetar för, eller har ett djupgående samarbete med tillverkare eller försäljare? Man vet ju själv hur svårt man har att vara objektiv i vissa situationer, och då kan man ju fundera över hur svårt det hade varit om man dessutom drar in en lön från tillverkaren också.

Annons:
StefanW
2008-06-30 20:34
#1

Det är många gånger den enda chansen att få se "ett första lyft på locket" av nyheter. Mig veterligen så framgår det oftast tydligt vem som har bjudit på modellen de visar om man läser hela recensionen. Jag är övertygad om att alla känner till det och därför själva granskar med rätt så kritiska ögon.

De recensioner jag gillar bäst är när en modellbyggare talar om sitt egna bygge och visar vilka svårigheter respektive glädje änmen han (eller hon) stötte på under byggets gång, helt enkelt där man får följa med från inköpet till den färdiga modellen på hyllan. Då delar man också ofta med sig av vilka tekniker samt tillbehör man använder och får tips om alternativ av de andra som läser under byggets gång.

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
2008-06-30 20:40
#2

Ja, en aspekt av det hela har vi ju märkt på ett känt forum, där det väl får räknas som beklämmande! Jag tänker då på färgsprutor som promotas av den allenarådande administratören!

Det finns säkert fler exempel!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

denstore
2008-06-30 20:59
#3

Jepp, vi tänker nog på samma, Azgaron, men jag har många andra exempel också. Objektivitet och journalistisk etik verkar inte direkt ha slagit igenom på nätet, och kanske framförallt inte inom de mindre intressena. Jag har t.ex. tidigare varit rätt aktiv inom datorhårdvaru-sajterna, och där skulle man aldrig kunna komma undan med så mer eller mindre uppenbar subjektivitet som man t.ex. ser på modellsajter.

Jag ska kanske också tillägga att jag aldrig har sett något sånt på något svenskt modellforum. Visst kan folk kanske rekommendera sina favoritaffärer, eller som t.ex. att Hasse på Hobbybokhandeln rekommenderar sina egna produkter, men det är ju inte i det dolda. Poängen är ju att jag inte har något emot att läsa en subjektiv artikel. Det kan vara mycket upplysande, som t.ex. Tamiya Model Magazine International, som i stort sett aldrig skulle säga något illa om Tamiya. Men det är ju något som de inte sticker under stol med heller.

ElLobo
2008-07-01 09:10
#4

Som Stefan skriver så står det ju klart i många recensioner var byggsatsen kommer ifrån, och i o m det så får man (precis som i andra recensioner och liknande i vanliga tidningar) se på recensionen med kritiska ögon. Jag tittar alltid efter dessa fakta när jag läser en recension.

denstore
2008-07-01 10:19
#5

Fast problemet ligger kanske i om man kan lita på vad som står. Jag menar, Står det att modellen kommer från Airfix, så vet man ju inte om personen i fråga kanske faktiskt också jobbar för Airfix. Eller Tamiya. Poängen är att jag vet åtminstone tre "kända" personer som återkommande rekommenderar modeller eller saker, trots att de har personliga intressen i produkten.

Inte för att sånt här är unikt för internet och modellrecensioner, men jag misstänker att folk är ganska oinsatta i vem som är vem, särskilt som att internet är väldigt anonymt för den som vill.

ElLobo
2008-07-01 10:51
#6

Jo, jag förstår hur du menar, men som sagt, man måste precis som vanligt ta alla fakta med en nypa salt och inte bara acceptera allt. Flört 

Scott van Aken, Tom Cleaver m fl på Modeling Madness skriver i många av sina recensioner t ex "My thanks to PJ Production for supplying the review kit", "Review kit courtesy of Hannant's", "Review kit courtesy of Stevens International", "Review Kit courtesy of Paul Fisher", "My thanks to www.dragonmodelsusa.com for the review kit."

Ibland skriver Scott som avslutning av sina recensioner "Review kit courtesy of me and my wallet!". Eller som Bill Koppo skriver i sin recension "Kit courtesy of Bill Koppos's seemingly endless hobby budget and lack of sales resistance.". Skrattande

Annons:
denstore
2008-07-01 10:58
#7

Jepp, och det är just därför jag läser Modeling Madness regelbundet. Jag har rätt högt förtroende för deras artiklar. Inte bara för att skriver så, utan för att de brukar hålla en relativt objektiv syn på modellindustrin. T.ex. har ju Tom Cleaver gått tvärs emot den "allmänna" opinionen när det gäller vissa saker, vilket är en frisk fläkt. Han må vara ofattbart oförskämd privat ibland, men det är intressant att läsa hans artiklar. Glad

ElLobo
2008-07-01 11:26
#8

Glad

Upp till toppen
Annons: