Flying Legends
Nu är vi hemma igen efter en väldigt händelserik helg. Intrycken är så många att det kommer att ta tid att smälta allt.
Insläppet öppnade 08:00 och flygningarna startade 14:00. Men det fanns massor att se och göra under tiden. Förutom Duxfords ordinarie utställningar så fanns mängder med försäljare. Vi hade kunnat göra av med en förmögenhet på tavlor, modeller och annat.
Ett av de roligaste minnena är pratsunden med "Ted the Lad". Han gick med i RAF vid 15-års ålder och blev signalist på en Lancaster. i januari 1944 störtade planet och ha hamnade i tyskt fångläger. Hela besättningen överlevde dock kriget. En väldigt trevlig och gemytlig herre.
I övrigt fanns det folk från mängder av länder. Och mitt i dessa mängder av folk så sprang vi ihop med ett par gamla kompisar från Nyköping. Det var inte de enda svenskar vi träffade på. På söndags kvällen invaderades den lokala puben av nio svenskar. Förutom oss från Linde så var det Göteborgare och Udevallabor. Den kvällen blev betydligt längre än vi hade räknat med. Men skoj var det.
Resan avslutades sedan med ett besök på RAF-museet i Hendon, och givetvis Hannants som ligger runt hörnet. En mycket händelserik resa som jag rekomenderar för alla flygälskare.
/ Kjell
#0: Det där låter mycket trevligt! Det är nog något att fundera på till ett annat år.
#1-2: Härligt!
#5: Ingen som har en krympmaskin?!
#3 Jag lovar att du kommer att gilla det. Och man behöver ju inte gå bägge dagarna om man inte vill.
#4 Vi har ca 1000 bider från helgen. Det hade blivit betydligt mer om inte batterierna sagt stopp.
Mamma mia ja hadde gärna åkt på en sånn flygträff.
Höra på dom gamla goa motorena..
Henke
#10 Ja här kan vi snacka om "Heavy Metal".
Värsta rysningen kom när fem Mustanger i grupp svepte ner på låg höjd över fältet i fullt flås. Jag känner fortfarande hur håret reser sig i nacken.
Verkar ju ha varit himla trevligt Raldor! Visa gärna fler bilder!
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
#12 Tack för den Micke. Efter flygningarna på Söndagen lät dom besökare klättra in i planet. Men kön var väldigt lång, och var tvingade att rusa till sista bussen till Cambridge.
Få se om vi besöker Flying Legends nästa år, det här året är vi upptagna med att flytta, tja inte hela året förstås men sommaren iallafall
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#13 Jag har lagt upp några bilder i mitt fotoalbum. Tyvärr får det bara plats 10st. Alternativet är väl att lägga upp bilderna här. Men med 260 att välja från så blir det ett långt inlägg.
Som ett litet restips kan jag nämna att Duxford firar 90 år med en flygshow, 6-7 September.
Fina bilder .Bild nr 18 är en zero eller vissa delar av en zero rättare sagt !
bara museumet (utan flygshow) är ett måste om man är i
England/ London
#22 Instämmer helt.
#52: I godisaffären menar du?!
#52 Näe. Den stora godisaffären var utanför hangarerna. Vi hade behövt en mindre lastbil för att få hem all som vi ville ha. Tyvärr räckte varken plånbok eller utrymme till.
#51 Det är Radiotjänsts nya TV-pejlingsbil
#54: Det brukar vara så! För lite pengar och för lite plats!
#55 Då kan vi nog säga upp TV-licensen
Om man nu har någon ja
Hupp…Nu försa jag mig lite tror jag
/Janne
#58: Men naturligtvis anknyter ju ditt svar till #54: "varken plånbok eller utrymme" …
Exakt.
Aha… Det är därför pengarna inte räcker till modeller
#51 För att starta motorerna!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Mycket trevliga bilder Raldor!
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Härliga bilder! Tack så mycket! Det måste ha varit en upplevelse att få se och höra alla dessa maskiner på nära håll.
Det var hur mäktigt som helst.
Lite överraskande att B-17 lät så pass lite som dom gjorde. Likaså hur stor skillnad det är på motorljud mellan P-51 och Hurricane/Spitfire. De har ju trots allt likadana motorer. Vrålade mest gjorde Nimrod med sin Kestral-motor. Även Wildcat vrålade på bra, typ ett ettrigt ilsket rytande.
Ett minne för livet.
Kjell
Mer bilder.
#66 Det var många fina fotografier på den länken! Tackar och bockar!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Härliga bilder.
Hello
Bild 51#
En start jeep, veva igån propellern står en lika dan i Hendon.
W