Annons:
Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 7526 ggr
Temeraire
2008-09-27 17:26

Lim, spackel och slip?

När det gäller lim, duger det som följer med i Revells byggsatser? eller rekommenderar ni något annat?

Vad ska det vara för spackel?

.. och slipning.. har nagelfil och sandpapperfil, räcker det?

Var kan jag inhandla allt? helst från en svensk webbutik. Rebell Hobby verkar ju ha sådant, men deras hemsida är ju så stökig. Men kan ni rekommendera lim, spackel och filar därifrån, så jag slipper beställa från olika.

Fågelskådare, egenföretagare och webbnörd.

Besök gärna min hemsida Fågelskådaren.se

Annons:
starhawk
2008-09-27 17:46
#1

Om det är Revells flytande lim så är det helt okey, om det däremot är en tub med "krämlim" så är det väl lite mer tveksamt. Det flytande limmet är betydligt lättare att använda och ger som regel en bättre fog. Det finns en hel del spackel att välja på så du får pröva dig fram, för små springor kan man använda flytspackel som t ex Mr Surfacer större springor kräver ett kraftigare spackel t ex Squadrons Putty i tub. Nagelfilar och sandpapper är utmärkt slipmatriel. Rebell är väl okey och om du inte hittar så kan du e-maila dom och fråga rent ut, Hobbybokhandeln är ett annat bra ställe men jag har aldrig e-handlat från dom bara över disk

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Monster-Mad
2008-09-27 18:32
#2

Jag testade Humbrols spackel. Inget jag gillade.

 Testade sen Tamiyas o det fungera bra. Torkar snabbt och lätt att slipa

starhawk
2008-09-27 22:49
#3

Jag hade också Humbrols en gång i tiden det var inget vidare nu kör jag med Squadrons White Putty men jag har en Tamiya som ligger på tur

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Tunnan]
2008-09-28 18:46
#4

Jag kan rekomendera Sguadrons ( MMD) Green Putty, Tamiyas Putty White samt Puhp Wamod som är ett transparant spackel.
det funkar utmärkt bra och är lättslipat, blir en glasad yta.

starhawk
2008-09-28 18:50
#5

#4: hur pass transarant? kan man göra rutor av det?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

StefanW
2008-09-28 18:58
#6

Tycker själv mycket om Hagmans enkomponets spackel, bara man inte tar för mycket åt gången.

Den finns hos färghandlare, biltillbehör m.m.

Det kommer en ny förpackning och art.nr 11026, dock samma produkt!

Så här ser den gamla ut:

STÅLPLAST SNABBSPACKEL

Stefan - Modellbyggare

Annons:
[Tunnan]
2008-09-28 19:42
#7

#5 Nej det funkar nog inte.
Det blir lite mera grumlig.

Marcusjohnson717
2008-09-28 23:53
#8

# 6 Ta och berätta det fina med hagmans Stefan! Är det inte så att du tar nagelborttagare och tar bort överflödigt spackel. Kommer inte ihåg om det är det med acceton eller inte, Stefan har förklarat och visat - men med mitt teflon minne så minns jag inte. Ska försöka själv gå över till Hagmans då det blir billigare än ex. Tamiya eller Gunze.

//Marcus

Marcusjohnson717
2008-09-28 23:59
#9

Sen att tipsa om lim är Tamiya Thin cement, ett flytande lim med väldigt tunn konsistens men ändå superstarkt. Sen har vi Etylacetat som är ett lösningsmedel man kan köpa på apoteket, 1 liter för 100 kr, som när du limmar smälter ihop plasten. Tror Rebell även säljer småflaskor till överpris jmft. med vad apoteket tar. Vissa apotek kan vara kinkiga på att sälja, men förklarar du vad du ska ha det till skrattar de och säljer glattFlört

Sen vad gäller slipning brukar jag använda en såndär nagelfil med fyra slipytor, grov, mellan, fin och polerande. Sen använder jag våtslippapper med grovleken 600, 1200 och 2000, de två första köper jag på biltema och 2000 papper har Tamiya.

//Marcus

StefanW
2008-09-29 23:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#8 Jodå, du är inne på rätt spår! Om det är en skarv (t.ex. mellan vinge och flygkropp) som behöver fyllas i, så lägger jag först exempelvis Tamiyas maskeringstejp mycket nära skarven på båda sidor och sedan fyller jag skarven med spackel, om det är en större glipa så fyller jag först i med plasticard i lämplig storlek. Sedan fuktar jag en tops med den acetonfria nagellacksbortagaren ( se den lila på bilden för att se ett vanligt fabrikat som du hittar i mataffären) och tar bort överflöd med. Lägg gärna flera tunna lager, så torkar det snabbare och skjunker inte ihop lika mycket. Gå sedan över till damavdelningen så hittar du billiga nagelfilar för (polering av naglar) billiga och dryga. Då har du sedan en fin yta att börja våtslipa! 

Stefan - Modellbyggare

starhawk
2008-10-03 12:31
#11

#9: Enligt reglerna får apoteket inte sälja etylacetat till privatpersoner, det får enligt reglerna inte användas för hobbyverksamhet, så det kan vara svårt att få ut det, det gäller att hitta ett liberalt apotek som är villiga att tänja på reglerna, något som tidigare erfarenhet visar är i det närmaste hopplöst, hade du tur eller köpte du det i firmans namn?

Annars kan man köpa Model Masters lim det består huvudsakligen av Etylacetat, men det är ju så små burkar…

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

ElLobo
2008-10-03 12:46
#12

#11: Fast Magnus F skrev följande på IPMS-Stockholms forum för en månad sedan:

"Finns inga restriktioner på varken etylacetat eller isopropanol, det är väl de två substanserna som är mest eftersökta av modellbyggare på apoteket. Varken för företag eller privatpersoner, det är alltså fritt fram att köpa så mycket man vill.

Anledningen att jag vet detta var att jag köpte en liter av varje i våras och bad dem speciellt kolla sina spärrlistor: Inga som helst restriktioner.

Anledningen till att folk inte får köpa beror nog mest på att apoteken inte har det på lager och personalen inte hittar det i databasen eftersom de inte dyker upp när de söker på etylacetat eller isopropanol och då är det kanske enklast att säga att det inte får säljas. Eller så har de andra anledningar att inte sälja men det finns inga restriktioner av "kemiska" skäl!

"Ethylis acetas" och "alcohol isopropylicus" heter det på apotekska, undrar vad mer varor de inte hittar eftersom de heter konstiga saker…

Varunumren är 340430 och 345249 för enlitersförpackningar, pris 100 kronor litern sånär som på någon krona hit eller dit."

StefanW
2008-10-03 12:52
#13

Har inte haft några större problem på Apoteket, dock så har man fått en massa frågor (beställde samtidigt en 10-pack med skalpeller bl.a.) för de var lite nyfikna på vad man sysslade med…

Om inte annat så finns det de som köper det hos färghandel och då i 5 liters dunk! Liter Priset blir bra och är man några så kan man dela!

Stefan - Modellbyggare

Annons:
starhawk
2008-10-03 13:32
#14

#12-13: Jag ringde till Apoteket centralt, och hon läste för mig ur listan vad det stod för regler om det preparatet, när jag ville kolla om det fanns i lager på närmaste apotek. Snarare är det väl så att personalen ute inte har tittat där och därför säljer det glatt, eller också har det "skärpts" sen sist, men här i hufvudstaden brukar personalen vara lite mer påläst och då tar det stopp

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Henke29]
2008-10-03 13:38
#15

Ja råkade köpa från Rebell han var inte billig me det medlet..
46kr för en liten flaska..
nu när ja läser att man kan få för 100kr för 1 liter…

Henke

ElLobo
2008-10-03 13:41
#16

#15: Ja, och tänk på vad lite det kostar om man är med och delar på en femlitersdunk …

[Henke29]
2008-10-03 13:47
#17

Ja de får bli sånn nästa ggr Skrattande
Men nu har man en liten bra flaska iallfall hehe..

Henke

starhawk
2008-10-03 14:44
#18

#12: Längre ner i den tråden rapporterade en Göran N att han blev nobbad att köpa på samma Apotek! så hur är det egentligen? den person jag ringde läste ju bestämmelserna direkt ur boken, hon sökte först i databasen och hittade ingenting, sedan gick hon och hämtade en bok med kemikalier där hon hittade etylacetat och dessa bestämmelser. Jag har själv sökt på både Ethylis acetas och produktnummret på apotekets sida, 0 träffar!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

ElLobo
2008-10-03 14:50
#19

#18: Jo, jag har också sökt och hittar ingenting jag heller.

Jag har skrivit till Apoteket, vi får väl se om och när jag får svar …

StefanW
2008-10-03 15:44
#20

Kan det vara så att mitt lilla Apotek långt ute på landsbygden råkade ha ett lager som de var tacksamma över att bli av med?

Efter en liten koll så finns det på byn i 5 eller 20 liters förpackningar. 5:an kostar 691;- SEK…

Stefan - Modellbyggare

Annons:
Marcusjohnson717
2008-10-03 18:55
#21

Nä det är väl ett småstadsproblem för oss att få tag på Etylacetat, jag kan tänka mig att vi går till samma apotek Stefan! Möjligtvis varför det skulle vara restriktioner är väl att det kan vara intressant för pundare, man kan nog få bra yrsel av det preparatet. Men svaret måste nog ändå vara att det inte finns restriktioner då det finns i apotekets sortiment och inte är receptbelagt!

//Marcus

Azgaron
2008-10-03 21:20
#22

Tycker att det skulle vara knepigt att de inte skulle få sälja på apoteket när Kicks och liknande kan sälja nagellacksbortagningsmedel med samma innehåll! Fast det blir ju lite dyrt! Glad

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

ElLobo
2008-10-06 12:01
#23

Apropå #19: Nu har jag fått svar:

Fråga:

Hej!

Jag letar i ert produktregister efter etylacetat och isopropanol men hittar dem inte längre.
Det gäller Ethylis acetas varunr 340430 och alcohol isopropylicus varunr 345249.

Finns inte dessa längre?

Vänliga hälsningar

Mikael

Svar:

Tack för din fråga.

Båda produkterna finns i apotekets sortiment. Vnr 340430 går dock inte att beställa för tillfället.

Med vänlig hälsning
D
Apoteket Kundcentrum

Jaha, då har de ju svarat i alla fall …

miksaa96
2008-10-06 13:29
#24

Isopropanol vad anväder man det till, rengöring eller?

ElLobo
2008-10-06 13:42
#25

#24: Många använder det som lösningsmedel och till spädning av färger istället för thinner.

starhawk
2008-10-06 14:58
#26

#24: Isopropanol är det lösningsmedel man späder Tamiya- och Gunze-färg med

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

ElLobo
2008-10-06 18:09
#27

Efter lite e-postbollande fram och tillbaka har jag fått följande (slutliga?) svar:

"Hej!

Etylacetat och Alcohol Isopropylicus säljs endast för yrkesmässig användning. Med yrkesmässig användning menas att produkten ska användas vid professionell yrkesutövning, den får inte vara avsedd att användas privat exempelvis för hobbyverksamhet. Om köparen representerar ett företag (kan styrkas med exempelvis firmans registreringsbevis från Bolagsverket) kan man normalt utgå från att det är fråga om yrkesmässig användning, men produkten ska också vara avsedd att användas i företagets normala verksamhet och inte för något annat ändamål.
Bedömningen av om det är fråga om yrkesmässig användning måste göras från fall till fall, om apoteket anser att det är tveksamt att det handlar om yrkesmässigt bruk ska produkten inte säljas.Medtag gärna registreringsbevis eller annat som styrker verksamheten vid hämtning av vara.
Viktigt att poängtera att Apoteken har inte skyldighet att tillhandahålla kemiska produkter.

Vi har ingen vidare information om när Etylacetatet kommer in på lager igen.

Med vänlig hälsning
J
Apoteket Kundcentrum"

Annons:
starhawk
2008-10-07 11:19
#28

#27: Det var precis det beskedet jag fick i telefon! Så hur gick det till när andra fick köpa ut det? eller har reglerna ändrats under tiden?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

ElLobo
2008-10-07 11:34
#29

En diskussion finns på IPMS-Stockholms forum.

Nr: 340430

Greenhorn
2008-10-08 16:33
#30

Jag har endast handlat isopropanol på apoteket några gånger och jag har aldrig blivit nekad eller fått svara på frågor om vad det ska användas till.

Tails
2008-10-08 17:27
#31

#30

Samma här. Jag har knycklat mössan i händerna och putat lite med undeläppen.. Fram med hundögonen så brukar det gå. Om inte så bussar jag sambon på dom.

Jag säger att det är till modellbygge och de har gått med på det.

Mvh Hampus

[Tunnan]
2008-10-08 21:11
#32

Kan man inte köpa Etylacetat hos färghandlarna?

ElLobo
2008-10-09 08:14
#33

#32: Jovisst, det ska man kunna göra. Jag har för mig att det då säljs i femlitersdunkar, och då har man väl ett tag. Glad

[Tunnan]
2008-10-09 22:08
#34

Ja då bör det räcka till en liten Airfixmodell Flört

Annons:
ElLobo
2008-10-09 22:53
#35

Bara för sakens skull har jag varit inne på Apoteket i byn och beställt en liter etylacetat. Glad Få se om jag också får hämta ut det i nästa vecka …

ElLobo
2008-10-10 14:59
#36

Följetongen fortsätter! Glad 

Apoteket har ringt och undrar vad jag ska använda etylacetatet till …

ElLobo
2008-10-10 17:10
#37

Apoteket ringde igen! Meddelade att de trots att jag kan komma in med registreringsbevis för företag, och trots att de har det i sortimentslistan så kan de inte längre beställa hem etylacetat från Apotekens lagercentraler.

Ja, det betyder att färghandlarna har skaffat nya kunder!

StefanW
2008-10-10 18:50
#38

#37 Vi får väl gå samman och gör ett inköp av en femma eller förresten varför inte en 20 liters när vi ändå är igång!

Stefan - Modellbyggare

starhawk
2008-10-10 23:40
#39

#38: funderade just på det, dela upp det i enlitersflaskor vore ju praktiskt, undrar om man får skicka runt sånt där förresten? Obestämd

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

ElLobo
2008-10-10 23:49
#40

#39: Åtminstone i mindre doser. Hobbyhandlarna skickar ju ut sina småflaskor till kunder. Enlitersförpackningar är kanske tveksamt men varför fråga …?

ElLobo
2008-10-10 23:51
#41

#37: Fast annars har jag hört talas om att ett par gemensamma bekanta har en bekant som jobbar på en arbetsplats där de i stort sett tappar etylacetat via en kran i väggen … Tyst

Annons:
starhawk
2008-10-10 23:52
#42

#40: Ja posten lär ju inte kika i paketen, och om dom mot förmodan skulle göra det är det ju bara att spela ovetande Glad

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2008-10-12 10:56
#43

Nu har jag skickat följande brev till Apoteket:

När jag har försökt köpa Etylacetat (Ethylis acetas varunr 340430 på Apoteksspråk) eller Isopropanol (alcohol isopropylicus varunr 345249 på Apoteksspråk) så möts jag av följande besked:

"Etylacetat och Isopropanol säljs endast för yrkesmässig användning. Med yrkesmässig användning menas att produkten ska användas vid professionell yrkesutövning, den får inte vara avsedd att användas privat exempelvis för hobbyverksamhet. Om köparen representerar ett företag (kan styrkas med exempelvis firmans registreringsbevis från Bolagsverket) kan man normalt utgå från att det är fråga om yrkesmässig användning, men produkten ska också vara avsedd att användas i företagets normala verksamhet och inte för något annat ändamål.
Bedömningen av om det är fråga om yrkesmässig användning måste göras från fall till fall, om apoteket anser att det är tveksamt att det handlar om yrkesmässigt bruk ska produkten inte säljas. Medtag gärna registreringsbevis eller annat som styrker verksamheten vid hämtning av vara."

Varför har Apoteket denna milt utryckt idiotiska bestämmelse? Båda preparaten går att köpa i Färghandeln utan att behöva uppvisa någonting. Etylacetat går dessutom att köpa i Hobby-butiker under namnet Plastlim.

Anledningen att jag vill köpa det på Apoteket är att ni har den i 1-liter flaskor medans Färghandeln har 5 eller 20 liters dunkar vilket är i mesta laget och Plastlimmet i Hobby-butikerna är endast i omkring 15 ml burkar vilket leder till ganska högt literpris.

Vi får se vad dom svarar

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Sven-Erik
2008-10-12 11:26
#44

#43. Låter ju helknepigt! Så det beror lite på dagsformen på personalen om man ska få köpa något?…..Svensk byråkrati…

starhawk
2008-10-12 11:42
#45

#44: Verkar snarast som att Apoteket plötsligt har upptäckt att dom har denna bestämmelse och börjat tillämpa den, få se om jag lyckats uppmärksamma dem på det idiotiska i sammanhanget

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2008-10-12 12:04
#46

Det gick fort! Här är svaret från Apoteket:

Tack för din fråga.

Tidigare har fler APL-varor sålts till privatpersoner men sortimentet har begränsats på grund av att kraven vid försäljning av dessa produkter har ökat. Många av varorna finns inte i konsumentvänliga förpackningar (t.ex. barnvänlig förslutning) och ibland skulle det krävas en speciell märkning av produkten (t.ex. kännbar varningstriangel) för att den skulle få säljas till privatperson.

Apoteket har inte skyldighet att tillhandahålla kemiska produkter, utan får hänvisa till specialaffärer.

Med vänlig hälsning

Carina

Självklart kommer hon att få ett fränt svar

Ni väljer alltså att försvåra eller omöjliggöra försäljningen av vissa varor och förlorar därmed kunder som går till andra handlare? Konstig affärspolitik, normalt har ju kunden alltid rätt men inte hos Apoteket tydligen!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Azgaron
2008-10-12 12:58
#47

Ja, det är verkligen e knepig inställning som inte verkar vara ett dugg serviceminded!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

ElLobo
2008-10-12 16:06
#48

#46: Ge dem bara! Glad

Annons:
[Tunnan]
2008-10-12 18:04
#49

Undra hur länge till dom tillhandahåller medicinerna Obestämd
Snart går dom väl över helt till att sälja endast sexleksakerFoten i munnen

GeeKen
2008-10-12 18:16
#50

Tja, visst fan ska man kunna köpa sexleksaker på apoteket. Precis som att man köper sin varmkorv på bensinmacken och måste gå till Konsum för att hämta postpaket.

Näe, det var fanimej bättre förr!

Skrikandes

/ Sur-GeeKen

________________________________________

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

starhawk
2008-10-12 18:57
#51

Jo det var bättre förr, fast jag skall väl inte klaga, förr fick man åka tunnelbanan till Högdalen för att hämta ut ett paket, nu behöver man bara gå upp till macken som ligger närmare än tunnelbanestationen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

GeeKen
2008-10-12 19:38
#52

Och man kan ta en varmkorv samtidigt… Och eftersom man GÅR till bensinmacken så behöver man INTE inhandla bensin när man är där.

Det är fanimej så man blir gråtfärdig!

Obestämd

/ GeeKen

________________________________________

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Upp till toppen
Annons: