Annons:
Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 2112 ggr
PonCar
2008-09-06 18:19

Hur bäst limma klarplastdetaljer?

En teknisk fråga: Skall montera fyra st pyttesmå positions- och blinkersljus frampå Aston Martin DB 4-an. Har färgat dessa med spritpenna från insidan så att de blir ofärgade (silverinsida) resp orange. Nu är kruxet att de ska ju limmas dit också. Hur fasen får jag dit dessa pyttesmå plastpluttar utan att limmet (Revell med "nålspets") liksom etsar de klara "lampglasen" inifrån? Finns knappt några "sarger" runt om heller som man kan dutta lim på. Kan man använda något slags mindre "aggressivt" lim? Har hört talas om att vanligt vitlim (=typ trälim eller?) används av somliga ibland. Håller det plast mot plast när det torkat?

Tacksam för tips!!

ObestämdPontus

Annons:
Proosen
2008-09-06 19:52
#1

Vitlim är vägen att gå, vanligt skollim eller snickarlim funkar. Fast jag kör helst med Kristal clear, ett slags vitlim som blir lite segare och har bättre vidhäftning än vanliga vitlimmer. Finns på välsorterade hobbyaffärer som t.ex. Wentzels och MJhobby-experten i Stockholm.

Niclas

starhawk
2008-09-06 21:14
#2

Vanligt vitlim går att använda men tål egentligen inte särskilt mycket, det är lätt att det lossnar om man av misstag "klämmer" på det men om det sitter "utanpå" som t ex en kabinhuv så gör det ju inget om den lossnar det är bara att limma dit den igen. men om Kristal Clear fäster bättre så kan det ju vara värt att testa, hur är det med Gator funkar den bra på klarplast?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

PonCar
2008-09-06 21:52
#3

Tusen tack för era tips Proosen och Starhawk!! Skall till Sthlm nästa vecka och då är ju ett besök hos Wentzels obligatoriskt. Behöver nya penslar och då ska jag passa på att införskaffaCrystal-Clear också. Det är ju tämligen ofta man råkar ut för problemet med att limmet kryper in på klarplastdetaljer o etsar det. Tyvärr hände detta med Aston:ens ena strålkastarglas, men eftersom jag lagt cromefolie på baksidan märks inte fläcken så mycket.

GladPontus

starhawk
2008-09-06 22:46
#5

Det låter ju bra, någon som testat det?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

WildeSau
2008-09-07 01:33
#6

#4 Det är ungefär samma som Casco RX-lim.

Kan bli ganska trådigt om man har otur.


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Annons:
Proosen
2008-09-07 09:17
#7

Om det är yttepyttesmå delar kan man också limma med klarlack, en liten droppe och låt det sega till sig en aning så dit med delen på plats.

Niclas

[Tunnan]
2008-09-07 12:20
#8

Det där med klarlack har jag aldrig testat.
Måste göra det snarast

Tack för tipset

/Tunnan

PonCar
2008-09-07 12:28
#9

Aha! Klarlack kanske skulle funka i mitt fall. Det är ju verkligen pyttesmå blinkersglas.

Pontus

StefanW
2008-09-07 12:49
#10

#4, 5 Det är en ny förpackning på något som funnits länge. Se t.ex. Lim - olika typer. Fungerar utmärkt till att limma klarplast detaljer som t.ex. huvar och göra små rutor med (kräver lite övning!) Klarlack som Proosen skriver fungerar också bra.

Så här har den bl.a. sett ut tidigare…

Clearfix 28ml

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Upp till toppen
Annons: