Annons:
Etikettfigurer
Läst 26134 ggr
miksaa96
2008-10-06 13:21

Vart kan man köpa Epoxy Resin/Harts?

Någon som har förslag på vilken typ/märke på Resin man skall köpa och vart man kan köpa det?
Helst på butik i Göteborg.

Sedan undrar jag om man kan använda vilken typ av silikongummi för formtillverkning som helst för att göra formar för resin modeller, eller måste de vara värmetåliga eller nått liknande?

Annons:
WildeSau
2008-10-06 14:56
#1

Kolla på www.kinn.com

Annars kanske Panduro har något användbart


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

HMBJ
2008-10-06 22:12
#2

Jag har använt båtepoxy några gånger. Underbart material! Bli hårt men ändå lätt slipbart, man kan blanda i olika fyllmedel om man vill använda det som spackel etc. Har kört med West System epoxy som finns i de flesta båttillbehörsaffärer. Dock lite halvdyrt (berätta inte för min fru…). Annars finns Nils Malmgren AB i Ytterby utanför Kungälv. De har egen tillverkning etc. Har även sett att Biltema börjat med båtepoxy men har inte testat deras grejer. Lycka till!
Skall du glasfiberarmera skall du använda en speciell glasfiber men det vet de där du handlar.

/Henrik

johannespanzer
2008-12-25 21:27
#3

Spännande ämne! Jag försökte för många år sen göra egna gjutformar, för tenngjutning. Om någon är intresserad kunde jag berätta lite om det (resultaten var inte så bra, men det var lärorikt).

Gips och lite tandläkaralginat använde jag.

Skulle verkligen vilja ha lite gjutmaterial hemma, et känns ofta som det skulle löna sig att gjota några extrareservhjul till en bil, eller stridsvagn, eller några extra länkar, men vet inte riktigt om det ät kostnadseffektivt. Tror att alla de där kem-materialen åldras, om de inte används? Samt att de är j---ligt giftiga. Om jag minns rätt utvecklar resin också kemiskvärme (?) på nåt vis under härdningen, så formmaterialet måste tåla det.

de där kinn.com verkar ha helt sjukt mycket grejer! Tack fär länken WildeSau!

vincent handcraft
2019-10-27 14:05
#4

Här kan du köpa gjut epoxyn som jag använder till alla mina projekt. Kristallklar och UV-resistant. Väldigt enkel att arbeta med. 

https://www.vincenthandcraft.com/produktsida/epoxi-h%C3%A4rdare-10kg

starhawk
2019-10-28 07:35
#5

Gjutmaterial av olika slag finns hos Slöjddetaljer, en annan källa är en välutrustad Modelljärnvägsbutik, dom är visserligen inriktade främst mot gipsgjutning (med lättviktsgips) men har även silikon för att göra formar.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Upp till toppen
Annons: