Annons:
Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 2311 ggr
NBISaladin
2008-12-04 18:09

Modifiera fotoets - några tips

Som utlovat kommer här en rapport på hur det gick med taket till 251:an (se tråd strax under detta inlägg).

Så här gjorde jag, hela arbetet tog knappt en timma, en riktig Farbror Frej-lösning:

Jag "lånade" en av frugans fula balkonghyllor som mothåll, borrade upp ett extra hål i den del av godset som skulle avlägsnas, och slog i ett par små spikar så allt satt ordentligt förankrat (skruv hade varit bättre, men jag hade inga så små).
Med hjälp av Dragons orginaldel ristade jag upp kurvan med en nedslipad knappnål fastsatt i ett X-Acto handtag.

Med samma knappnål knackade jag försiktig innanför linjen styrhjälper så jag inte skulle slinta med borren i onödan. Observera - är det inte typisk så säg - första hålet borrat, o det kom förståss lite för långt ut! Det kan tennspacklas sen, så no worries.

Försiktigt borrade jag nu upp hålen runtom, sen knackade jag ut spikarna. Det funkade utmärkt att nu varsamt och med marginal klippa bort grovt med Tamiyas lilla fotoets-sax, den klarar mer än man kan tro, och deformeringen var helt obefintlig faktiskt.

Nu maskinslipade jag med ett slipstål eller-vare-heter (Clas Olson) så nära som jag vågade.
Vänd upp o ner på lägenheten i jakt på något som har samma radie jag är ute efter!
Det råkade bli en pännvässare. Nästan exakt rätt radie, bara aningen för snäv. Jag  lade en remsa dubbelhäftande tejp ett par varv runt pennvässaren tills det nästan, nästan var rätt radie. En avslutande 180 våtslippapper-remsa och det stämde exakt. Sen var det bara att slipa försiktigt, och häpp va bra det blev!! Nu kan jag med lite överblivet Aberskrot/ramar göra en tjusig "sarg" runt den nya öppningen, o med samma skrotmaterial fixa ett splitterskydd.
Stort tack till alla som kom med bra råd o tips!

/Hasse

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Annons:
StefanW
2008-12-04 18:47
#1

Tack för beskrivningen på hur du gick till väga! Skall bli kul att se vagnen färdig! Tror att det kan få fler att våga prova med fotoets i lite mer utsträckning.

Hålen i plankan får du skylla på den bredkäftade Afrikanska Barkborren som varit synlig eller ännu hellre: har hon sett något? Inte! Bra! Skrattande

Stefan - Modellbyggare

johannespanzer
2008-12-04 19:04
#2

Haha helt galet sjukt! Jag förstår knappt vad det är som görs, lödning och grejer? Hela modellen är byggd av fotoets eller?Imponerande!

Azgaron
2008-12-04 20:12
#3

Verkligen imponerade och ispirerande!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

NBISaladin
2008-12-04 21:50
#4

Merde, glömde av nån anledning det viktigaste, slutbilden!
Inledningstexten blev oxå lite tokig er jag nu. Jaja, jag är ny här…

Det handlar alltså om en SdKfz 251/17 med en s.k. schwebelafette. Dessa vagnar hade ett ursågat tak över förare/radiooperatör, därför vart jag tvunge att modifiera fotoetset från Aber…

Så här skulle det ju va då:

Nu maskinslipade jag med ett slipstål eller-vare-heter (Clas Olson) så nära som jag vågade.
Vänd upp o ner på lägenheten i jakt på något som har samma radie jag är ute efter!
Det råkade bli en pännvässare. Nästan exakt rätt radie, bara aningen för snäv. Jag  lade en remsa dubbelhäftande tejp ett par varv runt pennvässaren tills det nästan, nästan var rätt radie. En avslutande 180 våtslippapper-remsa och det stämde exakt. Sen var det bara att slipa försiktigt, och häpp va bra det blev!! Nu kan jag med lite överblivet Aberskrot/ramar göra en tjusig "sarg" runt den nya öppningen, o med samma skrotmaterial fixa ett splitterskydd.
Stort tack till alla som kom med bra råd o tips!
Klicka på bilden för större bild…

/Hasse

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

NBISaladin
2008-12-04 21:57
#5

#1: Bra idé, om jag blir avslöjad! Nu var jag så listig att jag borrade på hyllans undersida, så förhoppningsvis dröjer det… Cool

#2: Jaa, det bara blev så…
Det som började som en Dragonmodell med lite Aber fotoets-tillbehör, har nu istället blivit en Aber- och plasticardmodell med någa Dragontillbehör?

/Hasse

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

gigabyte
2008-12-04 22:49
#6

 Ett intressant bygge , har tusen nyfikna frågor . men börjar med en så har vi bara 999 frågor kvar  , lödtennet måste ha en väldigt låg smältpunkt ,vilket använder du ,,,,?

Annons:
NBISaladin
2008-12-04 23:45
#7

#6: Fråga på du!

Jag använder faktiskt oftast Clas Ohlssons standardtenn, 60 % tenn, 40 % bly, 0,8 mm.
Lödpennan kör jag på 340-360 grader.
Mässingsgodset är så pass tunt att du inte behöver värma på mer än någon sekund. Tidigare lödningar skyddar jag helt enkelt blöta bomullstussar strategiskt placerade.
Som backup i riktigt knepiga fall kör jag med Abers 0,3mm lod och ett bly/kadmiumlod med smältpunkt på 145 grader.
Men som sagt, oftast går det bra med standardtennet!

Viktigast är att ytorna är riktigt rena, minsta förorening så tar det längre tid, eller så tar det inte alls.

Flussmedel, även det Clas Ohlsons på långsmal flaska med lite "snorig" konsistens, funkar finfint.

/Hasse

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Sven-Erik
2008-12-05 08:20
#8

Väldigt imponerande jobb med fotoetset! Detta ger modellbygget en helt ny dimension. Vilket hantverk!

NBISaladin
2008-12-05 11:07
#9

Här kommer några fler bilder, utan nån särskild inbördes ordning…

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

gigabyte
2008-12-05 11:26
#10

Tack för svaret Hasse .. Vilket fint jobb …underbart hantverk !!

ElLobo
2008-12-05 11:28
#11

#9: Snyggt jobb! Det där ser jättefint ut!

Exelon
2008-12-05 13:41
#12

Snygg vagn NBISaladin. Det var inte en liten sats med photo etc den där SdKfz 251 skulle få på sig!Skrattande

TommiN
2008-12-05 14:07
#13

Håller med,riktigt snyggt det där.

Annons:
NBISaladin
2008-12-05 15:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Tack för värmande feedback, alla!

#12: Nä, hu alltså. Det är (kutar iväg o räknar dom) håll i mig: 7 fotoets-set. 2 Dragonkits (251/1 o 251/17) och två AFVkits (251/1 och SdKfz 11) har också offrats på Styrengudens altare Guld i mun

Jag är väl knäpp, men jag har ialla fall jäkligt kul för pengarna!

/Hasse, som tillbringat fredan med att montera en st brandsläckare med dito hållare och en MG34 trum-magasinhållare.

/Hasse

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

StefanW
2008-12-05 17:04
#15

Man kan inget annat än att lyfta på hatten och buga sig, mycket imponerande i mina ögon! Är väldigt tacksam för alla de tips och bilder som du visar!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

NBISaladin
2008-12-05 19:07
#16

gigabyte: släng ut fler frågor vet jag!

Jag har alldeles för mycket onödigt vetande om löding…

/Hasse

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Sven-Erik
2008-12-05 20:34
#17

Otroligt inspirerande bygge! Vilka fotoets satser har du använt? Jag har aldrig sett sådana här "hardcore"-satser förut? Vad använder du för ets-verktyg?

denstore
2008-12-05 20:45
#18

Min fråga är mest vad du använder för lödverktyg? Jag har försökt med lödstation, men jag misstänker att det är lite för lite kräm i min.

gigabyte
2008-12-06 01:03
#19

#16 Varför lödning framför tex gator eller vanlig cyanoakrylat ?

denstore
2008-12-06 01:28
#20

Bra lödarbete har många fördelar. Dels så blir det tunnare och smidigare, och dels så håller det otroligt mycket bättre. Om man t.ex. löder ihop sina stänkskärmar på en Pz4 eller KV eller likandne, så är det inga större problem att deformera dem på ett ganska naturligt sätt. Om man däremot limmar dem, så spricker de garanterat i limningen om du börjar böja och vrida dem.

Annons:
NBISaladin
2008-12-06 20:41
#21

Alla: Kul frågor här på slutet, now we're talking!

Jag återkommer under morrondan med grymt utförliga svar.
Nu ska fan göggas istället!!

/Hasse

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Sven-Erik
2008-12-06 20:51
#22

#21. Kul! Väntar spänt här vid datorn! (hm..vad menas med "göggas"?) Foten i munnen

[Tunnan]
2008-12-06 21:56
#23

#22  Hmmm, ja det kan man ju undra Obestämd

Otroligt imponerabde bygge, vilken detaljering.
Håller själv på med lite fotoets till min Typhoon, men inte på långa vägar så mycke som detta här
Snyggt…Mycke snyggt Glad

[Henke29]
2008-12-06 21:59
#24

Vilket arbete du lägger ner allstå.
Detta är verkligen kul att få se.
Otrolit vilken detaljrikedom de finns allstå.

Henke

gigabyte
2008-12-06 22:03
#25

 det är  stockholmsslang för :  detta för klarande har blivigt själv censurerat av Gigabyte SkämsSkämsFlört

[Tunnan]
2008-12-06 22:13
#26

Ahaaa….Jag förstår Oskyldig

Sven-Erik
2008-12-06 22:34
#27

Eh…jag fattar inte ett dugg….Skrattande

Annons:
NBISaladin
2008-12-08 17:42
#28

Hallå hallå!
Nu var det färdig-g(l)öggat här Cool. Glögg var alltså kodordet, inget annat, gigabyte!

#17: De fotoets-kit jag använt är Abers och Eduards:

Aber No 35167 "Basic Set", med massor av inredningsdetaljer o småplock, verktygsfästen, bladfjäderdetaljering, radiorack, instrumentpanel (inkl startnycklar!) mm
Aber No 35173 "Back Seats & Boxes" med sittbänkar, ryggstöd o förvaringsboxar. Makalösa grejjer, helt fungerande, öppningsbara om man så vill
Aber No 35171 "Upper Armour Standard" med hela överbyggnaden i fotoets
Aber  No 35169 "Stowage Bins" med sidorna/de yttre förvaringsboxarna, öppningsbara om man så vill
Aber No 35172 "Floor" med full detaljering av inre golvet, växellådskåpa och förar/radio-opperatörens stolar, fällbara med förvaringsboxar.
Aber No 35170 "Rear Doors & Vision Ports" med hela bakstycket inkl påstigningsdörrarna, samt detaljerade tittgluggar.
Aber No 35168 "Fenders" med, ja, fendrarna i fotoets.
Eduard No 35864 "Sd.Kfz 251/17 Ausf. D 20mm Schwebelafette" med diverse plock som inte finns i Aberseten, främst detaljer till KwK-kanonen.

Abers set finns fortf på marknaden, bl a hos Historex, medans Eduard-setet tydligen är slutsålt.

Verktyg: De verktyg jag använder kontinuerligt och inte tycker jag klarar mig utan är främst ett Mission Models "Etch-Mate" vikverktyg (finns också hos Historex) och Tamiyas fotoetstång. Radiotänger med olika profiler - utan räfflade käftar - är bra att ha när det är snäva dubbelvikningar osv, ett rakblad för att få raka o fina vikningar. Affisch-kludd (som man fäster bilder på väggen med?) är kanon: dels för att hålla små bitar stilla näm man moterar ännu mindre bitar på dom, och en liten kludd-boll på en nerslipad, vässt tandpetarspets funkar ypperligt för att plocka upp små bitar som ska limmas.
En knappnål med nedfilad spets monterad på ett X-Acto-skaft för att göra bultmärken o dyl (fotoetset har ofta nedetsade försänkningar som man ska trycka till med nåt dylikt för att få en bultskalle på andra sidan). Med nålen kan man också göra fina rundningar i plåten, t.ex när man ska göra gångjärn.
Ja , det är väl de verktyg jag tycker man måste ha för mer avancerat fotoetsjobb.

#18: Jag har en lödstation från Clabbe i Sjön (jag är inte sponsrad av dom, fast det kanske vore läge hehe…), deras lite finare variant, artikelnummer 30-9267.
Det viktiga att tänka på när det gäller lödpenna/kolv/station är att den måste ha tillräckligt med kräm, som du säger: Clabbes är på 48 watt, fullt tillräckligt.
Hög effekt=kort återhämtningstid. Man vill inte att temeraturen ska dippa för häftigt när man matar på tennet, och man vill ha en regulator som förmår hålla så jämn temp som möjligt.
Ett väl fungerande lågprisalternativ till en lödstation är att köpa en dimmer på 180 watt från… ja, fyll i firmanmnet här, det börjar bli pinsamt… koppla in din lödpenna i denna och prova dig fram o markera på dimmern, för att få en empirisk tempskala!
En brännare (drivs med tändargas) är kanonbra att ha när du måste avlöda nåt som kom fel, mycket enklare än att försöka avlöda så här småttiga grejer med lödkolven. funkar också bra om man vill använda lödpasta och förtenna delar.

/Hasse

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Upp till toppen
Annons: