Tips & Råd

Modifiera fotoets - några tips

2008-12-04 18:09 #0 av: NBISaladin

Som utlovat kommer här en rapport på hur det gick med taket till 251:an (se tråd strax under detta inlägg).

Så här gjorde jag, hela arbetet tog knappt en timma, en riktig Farbror Frej-lösning:

Jag "lånade" en av frugans fula balkonghyllor som mothåll, borrade upp ett extra hål i den del av godset som skulle avlägsnas, och slog i ett par små spikar så allt satt ordentligt förankrat (skruv hade varit bättre, men jag hade inga så små).
Med hjälp av Dragons orginaldel ristade jag upp kurvan med en nedslipad knappnål fastsatt i ett X-Acto handtag.

Med samma knappnål knackade jag försiktig innanför linjen styrhjälper så jag inte skulle slinta med borren i onödan. Observera - är det inte typisk så säg - första hålet borrat, o det kom förståss lite för långt ut! Det kan tennspacklas sen, så no worries.

Försiktigt borrade jag nu upp hålen runtom, sen knackade jag ut spikarna. Det funkade utmärkt att nu varsamt och med marginal klippa bort grovt med Tamiyas lilla fotoets-sax, den klarar mer än man kan tro, och deformeringen var helt obefintlig faktiskt.

Nu maskinslipade jag med ett slipstål eller-vare-heter (Clas Olson) så nära som jag vågade.
Vänd upp o ner på lägenheten i jakt på något som har samma radie jag är ute efter!
Det råkade bli en pännvässare. Nästan exakt rätt radie, bara aningen för snäv. Jag  lade en remsa dubbelhäftande tejp ett par varv runt pennvässaren tills det nästan, nästan var rätt radie. En avslutande 180 våtslippapper-remsa och det stämde exakt. Sen var det bara att slipa försiktigt, och häpp va bra det blev!! Nu kan jag med lite överblivet Aberskrot/ramar göra en tjusig "sarg" runt den nya öppningen, o med samma skrotmaterial fixa ett splitterskydd.
Stort tack till alla som kom med bra råd o tips!

/Hasse

Anmäl
2008-12-04 18:47 #1 av: StefanW

Tack för beskrivningen på hur du gick till väga! Skall bli kul att se vagnen färdig! Tror att det kan få fler att våga prova med fotoets i lite mer utsträckning.

Hålen i plankan får du skylla på den bredkäftade Afrikanska Barkborren som varit synlig eller ännu hellre: har hon sett något? Inte! Bra! Skrattande

Stefan - Modellbyggare

Anmäl
2008-12-04 19:04 #2 av: johannespanzer

Haha helt galet sjukt! Jag förstår knappt vad det är som görs, lödning och grejer? Hela modellen är byggd av fotoets eller?Imponerande!

Anmäl
2008-12-04 20:12 #3 av: Azgaron

Verkligen imponerade och ispirerande!

Azgaron

Anmäl
2008-12-04 21:50 #4 av: NBISaladin

Merde, glömde av nån anledning det viktigaste, slutbilden!
Inledningstexten blev oxå lite tokig er jag nu. Jaja, jag är ny här...

Det handlar alltså om en SdKfz 251/17 med en s.k. schwebelafette. Dessa vagnar hade ett ursågat tak över förare/radiooperatör, därför vart jag tvunge att modifiera fotoetset från Aber...

Så här skulle det ju va då:

Nu maskinslipade jag med ett slipstål eller-vare-heter (Clas Olson) så nära som jag vågade.
Vänd upp o ner på lägenheten i jakt på något som har samma radie jag är ute efter!
Det råkade bli en pännvässare. Nästan exakt rätt radie, bara aningen för snäv. Jag  lade en remsa dubbelhäftande tejp ett par varv runt pennvässaren tills det nästan, nästan var rätt radie. En avslutande 180 våtslippapper-remsa och det stämde exakt. Sen var det bara att slipa försiktigt, och häpp va bra det blev!! Nu kan jag med lite överblivet Aberskrot/ramar göra en tjusig "sarg" runt den nya öppningen, o med samma skrotmaterial fixa ett splitterskydd.
Stort tack till alla som kom med bra råd o tips!
Klicka på bilden för större bild...

/Hasse

Anmäl
2008-12-04 21:57 #5 av: NBISaladin

#1: Bra idé, om jag blir avslöjad! Nu var jag så listig att jag borrade på hyllans undersida, så förhoppningsvis dröjer det... Cool

#2: Jaa, det bara blev så...
Det som började som en Dragonmodell med lite Aber fotoets-tillbehör, har nu istället blivit en Aber- och plasticardmodell med någa Dragontillbehör?

/Hasse

Anmäl
2008-12-04 22:49 #6 av: gigabyte

Ett intressant bygge , har tusen nyfikna frågor . men börjar med en så har vi bara 999 frågor kvar  , lödtennet måste ha en väldigt låg smältpunkt ,vilket använder du ,,,,?

Anmäl
2008-12-04 23:45 #7 av: NBISaladin

#6: Fråga på du!

Jag använder faktiskt oftast Clas Ohlssons standardtenn, 60 % tenn, 40 % bly, 0,8 mm.
Lödpennan kör jag på 340-360 grader.
Mässingsgodset är så pass tunt att du inte behöver värma på mer än någon sekund. Tidigare lödningar skyddar jag helt enkelt blöta bomullstussar strategiskt placerade.
Som backup i riktigt knepiga fall kör jag med Abers 0,3mm lod och ett bly/kadmiumlod med smältpunkt på 145 grader.
Men som sagt, oftast går det bra med standardtennet!

Viktigast är att ytorna är riktigt rena, minsta förorening så tar det längre tid, eller så tar det inte alls.

Flussmedel, även det Clas Ohlsons på långsmal flaska med lite "snorig" konsistens, funkar finfint.

/Hasse

Anmäl
2008-12-05 08:20 #8 av: Sven-Erik

Väldigt imponerande jobb med fotoetset! Detta ger modellbygget en helt ny dimension. Vilket hantverk!

Anmäl
2008-12-05 11:07 #9 av: NBISaladin

Här kommer några fler bilder, utan nån särskild inbördes ordning...

Anmäl
2008-12-05 11:26 #10 av: gigabyte

Tack för svaret Hasse .. Vilket fint jobb ...underbart hantverk !!

Anmäl
2008-12-05 11:28 #11 av: ElLobo

#9: Snyggt jobb! Det där ser jättefint ut!

Anmäl
2008-12-05 13:41 #12 av: Exelon

Snygg vagn NBISaladin. Det var inte en liten sats med photo etc den där SdKfz 251 skulle få på sig!Skrattande

Anmäl
2008-12-05 14:07 #13 av: TommiN

Håller med,riktigt snyggt det där.

Anmäl
2008-12-05 15:15 #14 av: NBISaladin

Tack för värmande feedback, alla!

#12: Nä, hu alltså. Det är (kutar iväg o räknar dom) håll i mig: 7 fotoets-set. 2 Dragonkits (251/1 o 251/17) och två AFVkits (251/1 och SdKfz 11) har också offrats på Styrengudens altare Guld i mun

Jag är väl knäpp, men jag har ialla fall jäkligt kul för pengarna!

/Hasse, som tillbringat fredan med att montera en st brandsläckare med dito hållare och en MG34 trum-magasinhållare.

/Hasse

Anmäl
2008-12-05 17:04 #15 av: StefanW

Man kan inget annat än att lyfta på hatten och buga sig, mycket imponerande i mina ögon! Är väldigt tacksam för alla de tips och bilder som du visar!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Anmäl
2008-12-05 19:07 #16 av: NBISaladin

gigabyte: släng ut fler frågor vet jag!

Jag har alldeles för mycket onödigt vetande om löding...

/Hasse

Anmäl
2008-12-05 20:34 #17 av: Sven-Erik

Otroligt inspirerande bygge! Vilka fotoets satser har du använt? Jag har aldrig sett sådana här "hardcore"-satser förut? Vad använder du för ets-verktyg?

Anmäl
2008-12-05 20:45 #18 av: denstore

Min fråga är mest vad du använder för lödverktyg? Jag har försökt med lödstation, men jag misstänker att det är lite för lite kräm i min.

Anmäl
2008-12-06 01:03 #19 av: gigabyte

#16 Varför lödning framför tex gator eller vanlig cyanoakrylat ?

Anmäl
2008-12-06 01:28 #20 av: denstore

Bra lödarbete har många fördelar. Dels så blir det tunnare och smidigare, och dels så håller det otroligt mycket bättre. Om man t.ex. löder ihop sina stänkskärmar på en Pz4 eller KV eller likandne, så är det inga större problem att deformera dem på ett ganska naturligt sätt. Om man däremot limmar dem, så spricker de garanterat i limningen om du börjar böja och vrida dem.

Anmäl
2008-12-06 20:41 #21 av: NBISaladin

Alla: Kul frågor här på slutet, now we're talking!

Jag återkommer under morrondan med grymt utförliga svar.
Nu ska fan göggas istället!!

/Hasse

Anmäl
2008-12-06 20:51 #22 av: Sven-Erik

#21. Kul! Väntar spänt här vid datorn! (hm..vad menas med "göggas"?) Foten i munnen

Anmäl
2008-12-06 21:56 #23 av: [Tunnan]

#22  Hmmm, ja det kan man ju undra Obestämd

Otroligt imponerabde bygge, vilken detaljering.
Håller själv på med lite fotoets till min Typhoon, men inte på långa vägar så mycke som detta här
Snyggt...Mycke snyggt Glad 

Anmäl
2008-12-06 21:59 #24 av: [Henke29]

Vilket arbete du lägger ner allstå.
Detta är verkligen kul att få se.
Otrolit vilken detaljrikedom de finns allstå.

Henke

Anmäl
2008-12-06 22:03 #25 av: gigabyte

det är  stockholmsslang för :  detta för klarande har blivigt själv censurerat av Gigabyte SkämsSkämsFlört

Anmäl
2008-12-06 22:13 #26 av: [Tunnan]

Ahaaa....Jag förstår Oskyldig

Anmäl
2008-12-06 22:34 #27 av: Sven-Erik

Eh...jag fattar inte ett dugg....Skrattande

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.