Annons:
Etikettairbrush-färg-lack
Läst 12074 ggr
ElLobo
10/31/08, 12:10 PM

Kompressor?

Kan det här vara en hyfsad kompressor att starta med?

Minikompressor   3,5 bar

Oljefri minikompressor med låg ljudnivå och skal av aluminium. Fungerar utmärkt till exempelvis lackering av mindre detaljer. Anslutning: 1/4". Luftförbrukning: 65 l/min. Arbetstryck: 3,5 bar. Effekt: 60 W. 230 V. Vikt: 4,5 kg.  (Artnr: 200038)

Jula 

Annons:
gigabyte
10/31/08, 12:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag skulle köpa en med trycktank, för jämnare luft tryck  typ denna med reduceringsventil o den är oljefri ,nackdelen är ett mycket högt buller så i en lägenhet är den INGET alternativ.

Luftkompressor OL 195

pris 899:- på jula

denstore
10/31/08, 12:51 PM
#2

Personligen anser jag att den där är lite väl begränsande. Inte för att man inte skulle kunna få bra resultat, utan för att den låter en del, dansar runt på golvet, och inte har trycktank. Personligen tycker jag nog att det är värt pengarna att spara ihop till något bättre. Gigas alternativ är nog OK om man kan stå ut med ljudet, men en kompressor av kylskåpstyp är nog att föredra. Man kan iofs kolla på Euro-Tec 16A också, vilket är en riktigt fin kompressor, för att vara av kolvtyp.

ElLobo
10/31/08, 12:59 PM
#3

Tackar! Fler råd, synpunkter och kommentarer tas tacksamt emot!

TommiN
10/31/08, 1:39 PM
#4

Jag tycker att den första kompressorn funkar att börja med,det var så jag gjorde iallafallGlad.

GeeKen
10/31/08, 2:08 PM
#5

Be dem i affären att dra igång kompressorn innan du köper.
Ljuden kan vara en intressant upplevelse eftersom en del kompressorer väsnas nå't förskräckligt.

/ Tinitus-GeeKen

________________________________________

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

starhawk
10/31/08, 3:14 PM
#6

Den känner jag igen den! ser exakt ut som Clas Ohlssons med undantag för färgen.

Jag har den och har använt den en längre tid och den fungerar utmärkt, inget problem med trycket, sprutan sputar jämnt och fint. Den för lite liv förstås men inte så mycket att det stör direkt och den vibrerar en del, men jag hade den på en pall och den var inte ens i närheten av att rasa ner så denstores beskrivning att den dansar runt på golvet stämmer inte. En utmärkt kompressor som jag är mycket nöjd med.

Jula var dyra! Clas Ohlssons pris är mer än en hundring lägre

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
denstore
10/31/08, 3:29 PM
#7

#6 Det beror säkert på vilket märke och exemplar man hittar. Jag har haft närkontakt med just Julas, och den stod dåligt. Var tvungen att sätta den på golvet, då den kröp runt på skrivbordet.

Vad en person är missnöjd med, kan en annan tycka är jättebra. Samma sak med färgsprutor, och modeller med, för den delen. Jag skulle inte röra en Jula eller classe-spruta idag, men många tycker de uppfyller alla krav de ställer på dem. Smaken är som baken.

GeeKen
10/31/08, 3:36 PM
#8

Rund och mjuk?

Tyst

________________________________________

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

TommiN
10/31/08, 3:53 PM
#9

Skrattande

starhawk
10/31/08, 5:02 PM
#10

#7: Ja, det enda som skiljer dem åt är att min är röd och att det inte står Hymair på min, sen har jag förstås aldrig använt min utan tryckregulator och fuktavskiljare men jag tror knappast det påverkar dess dansförmåga, men det är med kompressorer som med andra prylar om man absolut vill ha så skall det vara bästa modellen, inga kompromisser. Mitt intresse är en kompressor som fungerar bra och inte kostar skjortan och det gör den här. Beträffande Julas och Clas blöt om fötternas sprutor skall jag inte utala mig eftersom jag inte testat någon av dem även om jag sneglade på dem innan jag köpte min Evolution som jag iofs inte använt än

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Sven-Erik
10/31/08, 6:54 PM
#11

Tja, jag får väl ge mig ut i hetluften här då! Foten i munnen
Exakt en sådan här kompressor köpte jag för ca:6 månader sedan…
Mitt exemplar dansade runt på byggbänken tills den dråsade i golvet. Efter att jag fäst den med tvingar, blev den väldigt högljudd. Kunde väl ha levt med det, om inte hela makapären hade stannat med ett brak! Skruvade isär den och såg att det var vevstaken till membranet som släppt från veven. På mitt ex så var den inte förankrad på något vis, bara intryckt på en axeltapp…Provade att nita fast den med körnslag men….Den kompressorn hamnade på återbruket, avdelning el-SKROT! Tyst

micke35
10/31/08, 7:43 PM
#12

Då mitt o gummans hus är utrustat med källare använder jag en kompressor med 50l tank, och en dB-nivå som garanterat håller skadedjur borta. Inhandlad på jemofix för 1048 riksdaler, två uttag, en regulator. Som luftslang använder jag bensinslang, fördelen med detta är att man ser om det blir fukt i slangen + att den är väldigt följsam. Kör man bara en avluftning nån gång emellanåt så blir man av med fukt i tanken.

/Micke

[Henke29]
10/31/08, 7:51 PM
#13

Tjenare!
Bra att ni tar upp detta ämne då ja är oxå sugen framöver på nån kompressor.
Men den ja fick av TommiN blir bra till nybörjare.

Annons:
GeeKen
10/31/08, 8:08 PM
#14

Rund och mjuk?

/ Fylle-GeeKen

________________________________________

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

starhawk
10/31/08, 11:27 PM
#15

#11: Intressant, får se hur länge min håller, har upptäckt att underlaget har betydelse, pallen som har en ytters svag skålform gör att den står still men på golvskyddet (blank plast) knallar den omkring, men man behövde bara hålla i en fot helt lätt så stod den still och eftersom gummifötterna har ett hål i mitten så borde nog två piggar på bordet fixa det … om den skall stå på bordet, den står så bra på golvet, eller på pallen där den faktiskt står helt still

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Marcusjohnson717
11/1/08, 1:25 PM
#16

Men säger det inte lite sig självt? Det är klart att en kompressor, över 1000-lappen är bättre en en liten hobbykompressor för runt 500-lappen. Jag har precis som "den store" & "Svenerik" säger haft problem med att den här lilla kompressorn hoppar runt, kan för övrigt säga att fanskapet förstöde hela plastmatan i köket pga dessa gummifötter! Jag köpte för 5 år sedan en kompressor på Jula för 2000 kr. Den har 6 l tank och en ljudnivå på ca 60dB. Den väsnas alltså betydligt mindre än en stor. Fördelen med en ClasO/Jula/Biltema eller annat lågpris och en stor kompressor med en tank 12-24 liter är tanken räcker länge! Jag med mina 6 liter klarar ca 1,5 målingsomgång på ett 1:48 plan. Och sitter och sprutar kvällar och nätter gör ni inte! Säg att ni kankse måste fylla på 1-2 ggr i veckan, beroende på hur mycket ni bygger och hur mycket kompressorn läcker luft! Sen köper jag argumentet att en kompressor som SilAir o dyl. är ruskigt dyr bara för att få den kylskåpstyst(sen gnäller många som har en sådan att de inte hör kompressorn utan störs då utav "luftstöten" som kompressorn ger ifrån sig när den slår av - ilandsproblem!) Att prova kompressorn i butik tror jag inte på, det är helt annat ljud, positivt eller negativt. Ta en mellan variant i pris utav en med tank, ta den på öppet köp och prova! Kolla om den kan stå i en gaderob eller källare (t.o.m. ute om du har elaka grannar och jordfelsbrytare!) Tänk på tiden att fylla 12-24 liter är max 2-3 minuter. Bor du i hyreshus - fråga grannen närmast (över/under/brevid) att du har en fetich för plast och bara måste få blaska på färg för att känna dig tillfredsställd! Säg att du gör det vid 16-tiden var 3:e dag, så blir de inte överraskade när du drar igång helvetet. Sen en annan sak som talar för att ha en med tank - det är tyst när du målar! Har du en membrankompressor står den och väsnas hela tiden! Har du en med tank så stänger man av den så att kompressorn inte startar medans man målar. Sen skaffar man sig ordentliga manometerar som talar om trycket i tanken. Sen MÅSTE man ha reduceringsventil - trycket är A och O för ett lyckat resultat, se även till att den har en bra mantometertavla för att se exakt tryck! Sen MÅSTE man ha vattenavskiljare om man målar med enemels, akryl är inte lika känsliga! Sen är givetvis sprutan viktig också, heller lite bättre kvallitet än för dålig! En dålig singelaction från ClasO är ljusår i från en Evo, sen behöver man inte köpa (som Denstore en IawataTungan ute). Sen handlar det om kunnande. Du kan inte köpa en F-1 bil och tro att du ska VM, då du antagligen sakanar kunskap och skicklighet i att köra!

Mina tankar - säger inte att jag är bäst - men vill bli!

Marcus

[Henke29]
11/1/08, 2:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Så här ser ju den kompressorn ut den ja ska börja använda..
Kopplade in allt nu idag.
Fixade slang mm.
Men fick kapa bort ena änden och koppla i en rätt gänga.
Så nu funkar det kanon.
Har ej testat fullt ut me färg..
Ska göra det lite imorgon hoppas jag på..

Tackar så jättemycke TommiN Skrattande

starhawk
11/1/08, 3:40 PM
#18

#17: Den där ser ju ut som en snaggad version av min

#16: en kompressor med tank må vara bäst men jag störs inte av att min är igång när jag sprayar. Sven-Eriks som ser likadan ut som min pajade ju efter sex månader men den hade ju dråsat i golvet och/eller kanske var ett Måndagsexemplar. Intressant benämning egenligen för dom sämsta exemplaren görs på Fredag eftermiddag, Måndag är bara näst sämst, dom bästa då? jo dom görs på Fredag förmiddag. Åter till ämnet jag ser ingen som helst anledning att ens överväga en kompressor med tank så länge min Mini fungerar så bra som den gör och jag tvekar inte att rekommendera den som start-kompressor.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

denstore
11/1/08, 4:10 PM
#19

#18 Det är just "start" och "nybörjar"-konceptet som jag egentligen vänder mig mot. Min erfarenhet är att en massa folk skaffar billig utrustning, och sen blir den stående tills den rostat sönder, bara för att den inte presterar som förväntat. Självklart har inte alla samma budget, och därför kan classe-kompressorerna vara enda alternativet, men samtidigt kan man ju fråga sig om hur billigt det blir i längden med tveksam utrustning? Vi är nu tre, bara i den här tråden, som har haft dåliga upplevelser av den typen av kompressorer som ElLobo frågade om. Är det då bra att rekommendera den till nybörjare? Inget personligt, men tror du inte att det handlar lite om att du har haft flyt med just ditt exemplar?

micke35
11/1/08, 4:55 PM
#20

Jag ville ha en kompressor som går att använda till lite annat oxå, typ ungarnas cykeldäck, luftmadrasser, bildäck, blåsa rent mm. Det funkar ju även med en "riktig" färgspruta om man vill måla lite köksstolar eller vad som helst. Vi bor i hus och där är ljudet inget problem. Tack vare regulatorn kan man ställa ner trycket så att även airbrushen mår bra.

Annons:
starhawk
11/1/08, 5:14 PM
#21

Så vitt jag kan se är det bara en som haft en dålig upplevelse av den här typen kompressorer (Sven-Erik) att den glider runt lite är inte att betrakta som dålig upplevelse, det är lätt att fixa om man bara är det minsta händig. Så jag tycker inte jag gör något fel i att rekommendera den. Det enda extra flytet jag haft är att jag i början ställde den på en pall där den står still pga att pallen var lätt skålad. Var den skall stå i framtiden vet jag ej, men det är inget som oroar mig, om det blir bordsytan så är det bara att borra två små hål och sätta i ett par stift i dom så kommer den att stå still, tvingar tror jag inte på, det kan leda till spänningar och resonans med bordskivan vilket antagligen var skälet till att Sven-Eriks blev så högljudd. Att säga att den dansar är inte riktigt rättvisande, den vibrerar så att friktionen nästan upphör under fötterna och då ger den sig iväg åt det håll det lutar, det är därför den stod still på pallen den stod ju i praktiken i en grop. Den enklaste åtgärden om man inte vill borra i bordet är att tillverka en ram av lister och fästa den med tvingar i bordet, sen är det bara att ställa kompressorn innanför ramen den kommer antagligen att krypa in i ett hörn och sen stanna där

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

denstore
11/1/08, 5:25 PM
#22

För mig så är inte en maskin som rör på sig under användning något acceptabelt. När jag sprutar vill jag inte behöva lägga tid på att fundera över om kompressorn är kvar på det stället jag placerade den. Om man kallar det dansar, promenerar omkring eller kryper känns ganska irrelevant. Inte heller tycker jag att ljudvolymen eller luftkvalitén är acceptabel, men det är som sagt kanske en smaksak. Men trots allt, jag var inte nöjd med den, inte Marcusjohnsson717, och definitivt inte Sven-Erik. Känns inte det som en talande trend?

StefanW
11/1/08, 5:27 PM
#23

Har kört länge med denna (samma storlek) och kan göra mycket annat som däck, bollar, luftmadrasser m.m. Mycket högljud, men det är inte så ofta man behöver fylla på, räcker oftas under en kväll (fast denna modell som syns har även en manometer för utgående tryck vilket min inte har (kommer att skaffa en!) Jula Art.nr 200029 för 699;- 

Kompressor

Stefan - Modellbyggare

denstore
11/1/08, 5:37 PM
#24

Hur är kvaliten i regulator och liknande på den där, Stefan? Jag funderar på att handla in en att ha som bas för mitt framtida bygge.

starhawk
11/1/08, 6:00 PM
#25

#22: Den enda talande trend jag ser är att Marcus och du inte tog er det lilla besvär det var att åtgärda "vandrandet" SE tog åtminstone och satte fast den med tvingar även om jag inte skulle rekommendera det enligt skälen i inlägg #21. Det skulle räcka med ett enkelt litet snöre till ett bordsben eller förut nämnda pall med skålform, du gillade inte ljudnivån men vad jag sett i denna tråd och även andra så är dom mer "sofistikerade" kompessorerna betydlig högljuddare och vad luftkvaliten beträffar så sprutar min jämnt och fint, det kan iofs bero på att jag försåg min med en tryckregulator redan innan första användandet

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

denstore
11/1/08, 6:11 PM
#26

Fast saken är väl att ska du sätta tryckregulator m.m. på den så är den ju inte så billig längre, eller hur?

Och vem har sagt att vi inte tog oss tid att åtgärda dansandet? Jag hade den kompressorn under ett par månader, och tyckte det var genomgående en plågsam upplevelse. Fixerade man den, så försvann hela idén med att ha en "mini"-kompressor. Har man den löst, så vibrerar den omkring, och låter illa. För mig representerar den det sämsta av två världar. De stora låter mycket, men man kan ju gå ut ur rummet när man fyller upp. Små kompressorer med kontinuerlig gång bör vara så tysta och vibrationsfria att man kan acceptera att de är igång under användandet. Jula-kompressorn är inget av det, i min mening.

Sven-Erik
11/1/08, 6:23 PM
#27

Ah, problematiken med den dansande kompressorn är lätt att åtgärda. Men behöver bara korta slangen till sprutan en bit. Gör den ca: 10 cm lång så fungerar den samtidigt som koppel…Foten i munnen

Nä, det jag ville säga var att alla människor uppfattar saker olika. Det som funkar bra för vissa, funkar inte alls för andra. Därför är det så marigt att rekomendera något! Bäst är att prova allt själv innan man köper något! Flört

Annons:
leo-
11/1/08, 6:29 PM
#28

Så nu ger jag mig in i leken.

den lilla kompressorn ni pratar om är ett vågspel att köpa för lika ofta som den fungerar går den isönder för det är inte speciellt bra kvalitet men det syns på priset.

Den andra som har tank är en liten oljefri kolvkompressor som har den största nackdelen att den är högljudd men det är en bättre kompressor och den har kapacitet till andra saker än målning som nämnts ovan.

ska man ha en kompressor som verkligen fungerar år ut och år in finns det bara SILAIR typen det är en kanonmaskin men som jag skrev överst det återspeglar sig i priset.

Den lilla kan jag bara rekommendera när man skaffat sprutan och är ivrig att sätta igång för den ger ju förhoppningsvis luft om man har tur.

tankmaskinen är en hyfsad maskin om man köper en märkesmaskin som man kan få tag i delar till om den går sönder men det lilla vi använder den så kommer den att hålla länge. negativt är ljudet och tyvärr kan man inte bygga in den i nån låda för att den behöver kylluft runt om sig.

slutligen Sil Air typen det finns en hel del märken därför skriver jag typen. Det är naturligtvis den dyraste men oxå den bästa maskinen för det vi håller på med, det är en proffsmaskin som går bra att köra kontinuerligt med för företag och liknande så den är gjord för att hålla. naturligtvis kan den gå isönder som allt annat mekaniskt men jag känner till företag som har kört med sina silair 10-15 år varje dag utan problem om dom underhålls .

vad jag skulle skaffa ??

ett nybörjarkit för att lära sig och testa typ C O.Jula, biltema spruta med tank maskinen. Sedan hade jag lagt undan pengar och skaffat en riktig spruta typ ovan nämnda Iavata och en silair utan tvekan

den lilla membran maskinen duger enligt mig bara till ankare och liknande

Har jobbat med detta i ca 7 år

starhawk
11/1/08, 6:29 PM
#29

#26: Det där påminner mig om BAR (Browning Automatic Rifle) experterna sa att den var för lätt för att vara en lätt kulspruta och för tung för att vara ett gevär, men trupperna gillade den skarpt.

Du skriver att små kompressorer skall vara tysta och vibrationsfria men det går ju inte ihop, om man bygger in ljuddämpning och vibrationsdämpning så är dom ju inte små längre. Vad ljudnivån beträffar så börjar jag undra, dom som klagar har haft Julas kompressor, jag har Clas Ohlssons, kan dom skilja sig åt på den punkten Obestämd för jag tycker inte den här väsnas direkt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

denstore
11/1/08, 7:23 PM
#30

#29 Den allegorin påminner mig om Me-110. Ett jaktplan som behövde egen jakteskort. Vi kan alla hitta exempel på när lösningar har fungerat eller inte, men frågan är i alla fall om man bör rekommendera kompressorer av den här typen. Nu är vi 4st som inte direkt har positiva erfarenheter av den.

Använder man sig av vettiga delar, så är små relativt tysta och vibrationsfria kompressorer inte alls omöjligt. Dock så kostar de lite mer än Julas kompressor. Fast om man tar med i beräkningen att man får tank, regulator och en helt annan kvalisort, så anser jag inte att t.ex. runt 1500-2000kr är mycket, för något som uppfyller kraven man ställer. Tyvärr så verkar det vara få som säljer Sparmax kompressorer i Sverige, men man hittar dem i t.ex. tyskland till vettiga priser. I min mening betydligt bättre investerade pengar.

Jag är knappast någon guru på det här med kompressorer för airbrushning. Men jag har testat ett antal, och jag vill instämma i vad Leo säger. Man får vad man betalar för. Och jag anser att det är tveksamt att rekommendera dessa "mini"-kompressorer som primär luftkälla. Jag skaffade min för att ha som luftkälla när jag inte behövde bry mig om kvaliten på luften. Slutade i alla fall med att jag krängde den billigt på blocket till någon som skulle ha den till att pumpadäck och liknande. Ungefär vad jag tyckte den passade för….

starhawk
11/1/08, 8:02 PM
#31

Jag hade en mindre 12 volts kompressor tidigare, den var avsedd att pumpa däck och luftmadrasser med, jag använde den till sprutan och det fungerade utmärkt. Enda problemt var att i pauserna så ansträngde den sig rejält och drog en massa ström, detta ledde till att proppen i mitt hemmabyggda nätagg gick, men eftersom jag byggt agget själv så hade jag redan tidigare installerat en automat säkring så det var bara att vänta en liten stund och sen trycka in knappen igen, men denna process var lite irriterande så då köpte jag den här och den löste problemet, har fungerat utmärkt så jag fortsätter med den, att ha en stor j-kla tank och en kompressor som väsnas lockar knappast. Så snart jag har fått ihop min spraybox så har jag ingen anledning att flytta på den så då knyter jag fast den i bordsbenen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

denstore
11/1/08, 8:26 PM
#32

Poängen är nog att du är en minimalist, som verkar klara dig på absolut minimum. Frågan är ju iofs då om det är den nivån som merparten av hobbyns användare är intresserade av att landa på. Personligen är min tid och bekvämlighet klart mer värt än den prisskillnaden som är mellan mellanskiktet och absoluta budgetskiktet.

Exelon
11/1/08, 8:31 PM
#33

Nån som vet vad dom tar för den här kompressorn

Ciao 6/185  http://www.fini.se/pdf/tryckluftskatalogen/s14.pdf??

Verkar vara lämplig för hobbybruk.

StefanW
11/1/08, 8:34 PM
#34

#24 Den är bra, men skall bli bättre med en manometer för utgående tryck! Har själv kört mycket på känn, men nu har bl.a. Marcus tittat över och vi har målat en del i garaget och då saknades en för utgående tryck.

Har tömt tanken lite då och då, samt kör alltid med fuktavskilljare. Nu kommer vintern och den kommer att stå något kallare än tidigare, så jag får se hur det påverkar resultatet. 

Kan återkomma när jag har fått testa lite nya ideér

Stefan - Modellbyggare

Annons:
denstore
11/1/08, 8:53 PM
#35

#33 Den ser ju ganska OK ut, men tänk också på att de priserna som anges där är utan moms. Och tittar man ner på de ljuddämpade varianterna, så blir prisbilden rätt snabbt jobbig.:-)

Exelon
11/1/08, 9:38 PM
#36

Jo men just Ciao 6/185 kostade på Fini hemsida 1150 utan moms och 25% så blir det väl runt 1500. Inte alls farligt.

Kan säkert fixa den genom nån shysst kompis företag.

Och en regulator är ju inge svårt att få tag i..

starhawk
11/1/08, 9:57 PM
#37

#32: Minimalist Förvånad bara för att jag inte vill ha ett stort åbäke inklämt i hobbyrummet i onödan! Den här gör sitt jobb så det räcker och blir över, så det finns ingen anledning att uppgradera till nåt stort åbäke bara för att det skulle ha bättre kvalite. Och vad tid och bekvämlighet beträffar så blir den knappast bättre av att baxa in ett stort åbäke i hobbyrummet. Jag behöver driva en spruta och det klarar den här av med råge, varje uppgradering från det skulle vara overkill

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

leo-
11/1/08, 10:34 PM
#38

Lugna er nu som allt annat så är smaken som baken delad och har Starhawk lyckats hitta ett fungerande ex av den lilla membranmaskinen och är nöjd med den så är det ju väldigt bra tycker iallafall jag men faktum är att den maskinen är ett lotteri att köpa.

Det enda jag har att invända mot är storleken en proffsmaskin (den dyra) är inte mycket större.

till 36 har du en kompis som kan fixa maskin genom ett företag så be honom kolla Sil-Airen eller Werther (samma maskiner) modell15 eller 20

ROBBAN68
11/1/08, 10:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Hej alla.

Jag såg första bilden på denna tråd, och kom på att jag har ju en liknande kompressor. Tog fram den och tog ett kort på den, ni kan titta själva på hur den ser ut, ligger en snusdosa bredvid att jämföra med. det är en rejäl industrisak av membrantyp som inte låter mycket alls. Den har legat i flera år och kommer den till användning hos någon av er vore jag glad. den finns i Söderköping. 

MVH//ROB

ROBBAN68
11/1/08, 10:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

En bild till…..

Exelon
11/1/08, 11:04 PM
#41

#38 Nja 3000 för en kompressor (utan moms och vinst) är lite väl saftigt, bygger ju på amatör nivå så det känns mer än overkill. För det priset så kan jag fixa en kompressor som trycker 11 bar och en tunna på ett par hundraliter (bättre beg). Har inte plast med en sån dock.

Annons:
leo-
11/1/08, 11:26 PM
#42

det kan jag oxå om jag vill men tyvärr är det i den prisnivån som dom riktigt bra maskinerna ligger och det är i mesta laget för en privatperson som målar till hobby.

när du säger begagnat så kom jag att tänka på att en äldre gjutjärnsmaskin faktist i flesta fall är tystare än dom alu vi har idag om den är i skick för det verkar som att aluminiumet sjunger med medan järnet dämpar+ att den gamla maskinen oftast går på lägre varv.

Ett tips för den som tänker på att bygga själv är att försöka få tag i en scrollkompressor från en värmepump t e x för den klarar sig utan olja och har mycket bättre livslängd än en kolvkompressor

denstore
11/1/08, 11:50 PM
#43

#37 När jag skrev minimalist, så var det mer eller mindre menat som en sorts komplimang, men du får såklart ta det som du vill. Det jag menade var att du verkar vara en person som inte ställer högre krav än minimum.

Myten säger att storleken har mindre betydelse, men som alla vet, så är det en sanning med modifikation. Små kompressorer lider för det mesta av begränsningar. Antingen är de högljudda, vibrerar mycket, eller presterar dåligt. Oftast alltihopa på en gång. Självklart finns det undantag, och det kanske kan vara så med din.

#41 11 bar och hundratals liter har ganska lite betydelse i de här sammanhangen. Så högt tryck har man nästan bara nytta av om man ska köra tryckluftsvertyg på den, allternativt om många ska jobba mot samma kompressor samtidigt. En tyst maskin typ Sil-Air kan tyckas onödig i hobbysammanhang, men efter att ha haft tillgång till tyst luft, så är det faktiskt svårt att gå tillbaka.

Exelon
11/2/08, 12:04 AM
#44

#42 Jo exakt helst dessa gamla med elmotor via remdrift driver kompressorn. Och jävligt tysta i jämnförelse med en ny "normal" kompressor från t.ex. Biltema.

#43 Mycket tryck är kanon om du ska transportera luften långt. Då kan man dra in luften från garaget till hobbyrummet. och 11bar går inget tryckluftsverktyg på max 8bar! När det gäller tryckverktyg är tankens volym viktigare det går åt fruktansvärt mycket luft om man kör ett tryckluftsverktyg. En stor tank är ju perfekt om man bara använder en airbrush. Luften kommer att räcka i flera veckor utan att kompressorn kommer att starta.

Och det jag menade var att om jag ska punga ut med 3000 på en hobby kompressor så kan jag lika gärna köpa en som duger till allt.

denstore
11/2/08, 1:31 AM
#45

Självklart är det så att man kan vilja ha stort tryck och massvis med luft om man ska ha kompressorn till lite vad som helst, men jag tror nog att vi pratar om lite olika saker. Det du pratar om är en mer eller mindre fast installation, medan resten av diskussionen har handlat om portabla kompressorer. Och om man som jag bor i lägenhet, så är nog inte en kompressor av den typen aktuell överhuvudtaget. För att driva vertyg någon längre tid kan det nästan kvitta hur stor tank man har. Det handlar ju mycket mer om hur pass mycket luft motorn kan producera. Men i vilket fall som helst, så tror jag vi har kommit rätt långt ifrån Jula-kompressorn nu. Varken jag eller Starhawk är nog ens halvintresserade av en stor gammal gjutjärnskompressor med tank på några hektoliter. För airbrushning så känns det löjligt overkill.Glad

TommiN
11/2/08, 1:52 AM
#46

jag har alltid satt en liten gummimatta under fötterna på mina kompressorer,detta hindrar den från att springa iväg.

Exelon
11/2/08, 3:17 AM
#47
starhawk
11/2/08, 3:13 PM
#48

#46: Tack för tipset TommiN, det skall jag testa fast det blir nog lite snöre också, för säkerhets skull!

Eftersom jag fått en åthutning från en administratör så får jag väl hålla käften om kompressorer i fortsättningen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
ElLobo
11/6/08, 10:28 PM
#49

Så, nu har jag slagit till! Jag klippte till på en sådan som den i #0, jag gav 300 pix för den.

Efter att ha studerat alla inlägg och funderat så tänkte jag att jag har den väl åtminstone tills vidare. Så får vi se sedan, en Sil-Air vore ju inte så dumt, men då kostar den ju desto mer.

Tack så mycket för alla tips och synpunkter, de är mycket värdefulla.

JulietEcho
11/8/08, 3:37 PM
#50

Någon som provat hobbex kompressor och kan ge ett utlåtande? http://www.hobbex.se/p/pid,1939/t/product.html

89-26-82.jpg

denstore
11/8/08, 4:02 PM
#51

Det ser ut att vara en Sparmax, eller en nära kopia. Är det en Sparmax, så är det en bra kompressor, annars är det svårt att säga. Skulle jag köpt något i den prisklassen, så hade jag nog antingen letat efter något bättre begagnat, eller kanske något lite dyrare. T.ex. så kan man köpa Euro Tec 16A vfrån tyskland för runt 2000kr, och den har tank och håller hög standard.

starhawk
11/8/08, 11:36 PM
#52

Intressant, formen är snarlik "den lilla röda" men den är större och man behöver inte köpa fuktavskiljare till den där. Skulle gärna vilja höra en testrapport, den kan vara ett alternativ när den lilla röda klappar ihop, om den gör det

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

gustav.lek
4/8/13, 8:08 PM
#53

Får verkligen rekommendera pumahobby.se nybörjarpaket 3 för alla som sitter i sin lägenhet och leker. Mkt prisvärd tyst och fantastisk kompressor. Vilken skillnad från att leka med claes och andra lite billigare kompressorer.

Gurky
5/1/13, 2:15 PM
#54

#53 Har bara läst negativt om pumahobby…verkar väldigt oseriöst och får dåliga vibbar när man kollar på hemsidan. Annars hade jag övervägt att beställa därifrån.

JaGa
5/1/13, 3:33 PM
#55

Har själv bara haft positiva erfarenheter av Puma Hobby. Både trevlig och schysst att göra med…👍

Annons:
[Hayabusa]
5/1/13, 3:55 PM
#56

#55 Instämmer.

WildeSau
5/1/13, 6:17 PM
#57

#55 Instämmer också.

Pumahobby har fått utstå mycket smutskastning


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Gurky
5/1/13, 7:04 PM
#58

Då får jag be om ursäkt, det enda omdömmena som google/ifokus visade var negativa när jag sökte. Tycker ni ska skriva lite positivt om affärerna istället för bara negativt så man får en rättvis bild ;)

[Hayabusa]
5/1/13, 7:13 PM
#59

#58 Ofta är det väl så att de negativa åsikterna är de som syns/hörs mest. Nöjd kund brukar sällan eller aldrig nämna att man är just det, nöjd alltså.

Johan som driver Puma Hobby brukar vara med på tävlingar/utställningar (som handlare) och är synnerligen trevlig att ha att göra med irl. Prisbilden är allt som oftast också attraktiv.

denstore
5/1/13, 8:58 PM
#60

Johan är en bra kille. Skulle vilja påstå att det är helt riskfritt att handla från honom. Dock så har det varit lite gnäll ibland när folk anser att de inte fått saker i tid. Tyvärr har antagligen Johan haft ungefär samma problem som alla handlare har förr eller senare, alltså att leverantörer tar längre tid på sig än vad som vore optimalt för affärerna. Så, om man är medveten om att Puma-hobby är en vanlig killes extraknäck, och att saker kanske ibland tar någon dag mer än den lokala hobbyaffären, så finns det fina modeller och trevliga modelltillbehör till bra priser.

ElLobo
5/1/13, 9:27 PM
#61

Det är dags att stänga tråden. Den har blivit lång och dessutom börjar den handla om andra saker än kompressorn jag frågade om.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: