Annons:
Etikettallmänt
Läst 3685 ggr
Exelon
2008-11-11 21:13

Tullen/import

Ja visst fick man ett liten inbetalning till staten/tullen när jag fick min avi från posten. Beställt från HLJ, och det lustiga är att ibland behöver man inte betala? Verkar som rena lotteriet. Har nån annan sluppit eller kanske aldrig behövt betala. Vet att dom första 2-3 gg, slapp jag. Har dom nån max belopp innan dom börjar ta betalt?

Tänkte om det har med att göra att jag tog in Migpulver och deras wash och dom måste kontrollera dom "farliga" vätskorna.

Annons:
starhawk
2008-11-11 21:28
#1

Det enda gång jag råkat ut för det vad jag minns hade dom öppnat mitt paket med en Miniborrmaskin från England men dom kom fram till att jag slapp tull då eftersom värdet på varan var så lågt, det var rätt länge sedan så jag minns inte exakt, men alla andra otaliga paket har kommit fram utan problem så jag vet inte riktigt hur det där går till, nån tullare på forumet som kan upplysa oss ? eller är det hemligt?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

denstore
2008-11-11 21:36
#2

Tullen brukar plocka paket på över 400kr. Under det slipper oftast igenom.

gismo76
2008-11-11 22:00
#3

Hejsan på er det är ett rent lotteri jag har köpt en del via HLJ och det är olika varje gång. Det tråkiga är ju att dom inte får skicka som GIFT ,,gåva då skulle man inte behöva detta problem, har själv åkt på det varje gång det senaste. Har även handlat lite från Singapore Mediamixhobby dom skickar allt som GIFT varje gång vilket är bättre.

En sak jag har fått för mig är att storleken på lådan harbetydelse med och som den store säger värdet över 400kr.

Så idag med värdet på kr osv så kan det blir ganska dyrt tyvärr.

Gismo76

ElLobo
2008-11-11 22:20
#4

Jag har aldrig haft problem men man vet ju aldrig. Posten och tullen har ju skyldighet/rätt att kontrollera alla postförsändelser oavsett om det är gåvor eller annat.

Tullkostnaden är många gånger marginell, det är momsen som läggs på samt expeditionsavgift som utgör den större delen av det man betalar vid privatimport.
Enligt reglerna så ska alla paket som kommer in i Sverige förtullas, men det är inte ofta som reglerna följs, utan man får hoppas på turen att ens paket inte tullas.

Läser du på Tullverkets hemsida, eller kontaktar Posten, får du beskedet att du skall betala svensk moms på alla varor som kommer från länder utanför EU. När det gäller tidningar och böcker så är det 6% moms och inte 25% som annars. Momsen räknas på varans värde PLUS frakt!
Om summan inklusive frakt övergår 300 kr skall eventuell tull också betalas.

Det hjälper inte om paketet är märkt med "Gåva", fastnar det hos tullen får du betala svensk moms i vilket fall som helst.

Exelon
2008-11-11 22:21
#5

ja visst blev det, 201 spänn och värdet på sakerna var lite mer än 600 spänn. Synd att dom inte kan kryssa i Gift istället. Ska skicka och höra nästa gång. Ja det är rena slumpen för jag beställde en kingtiger (nya Dragon) och den fick jag tull på. Och den gick under 400 spänn och det var bara den.

Så summa sumarum det hade varit billigare för mej att köpa Mig pulvret i Sverige.

[Orso]
2008-11-11 23:23
#6

Jag har fått betala moms för en "gift" en gång. Det är värdet som räknas inte vad du betalar. Men som sagt det är ett lotteri vad som kommer igenom och vad som fastnar i tullen

Annons:
Azgaron
2008-11-12 07:09
#7

Mitt lilla paket med tanks från Singapore fastnade hos Schenker för att de skulle förtulla den. De ville prompt ha uppgifter om hur mycket jag betalt! Nu underlättade det nog att säljaren var privat, men han skrev till dem och förklarade hur det var, och i måndags kom en faktura på 220:- vilket får anses vara helt ok!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Marcusjohnson717
2008-11-12 11:26
#8

# 1 För att rätta dig lite så måste detta varit många år sedan eller? Eftersom Sverige är med  i EU sedan den 1 Januari 2005 så betalar du tullen i det EU land du handlar i, alltså i dag är omöjligt att åka på tull från ett annat EU land - men du hävdar väl motsatsenSkrattande?

//Marcus

starhawk
2008-11-12 11:46
#9

#8: Nej, jag hävdar inte motsatsen, detta var åtskilliga år sedan, till och med årtionden, men det är enda tillfället jag minns att tullen tafsat på mina paket

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Exelon
2008-11-12 16:27
#10

#8 Nepp var väl max 2år sen jag tog upp min modelhobby igen efter bra många årsfrånvaro . Tror dock inte Hlj ligger i något eu land eller har vi tagit med asien av bara farten!Flört

Vet att det är så inom eu har beställt diverse akvarie djur/teknik från både England och Tyskland.

Ganska drygt tycker man borde få ta in saker till ett visst maxvärde sen över det få tull på resterande saker man importerar.

Tails
2008-11-12 20:28
#11

Man kommer inte undan med GIFT. Jag har handlat ett antal paket från usa och ända gången jag fick en käftsmäll var när två modeller kom upp i 600kr. Jag har visserligen haft tur med min spruta tex. Som sagt rent lotteri numera.

Hogge38
2008-11-13 22:01
#12

Jag handlar mest från ebay och tullen verkar annse att det är som att köpa begangnat av en privatperson så jag har sluppit moms och avgifter. Det är väl lite gråzon då det är både privatpersoner och företag som säljer via ebay. Annars är det mest för utbudet jag handlar utomlands inte priset.

Exelon
2008-11-13 23:03
#13

Ja visst är det så, köper själv mycket lim,färg,verktyg fotoetc,dekaler osv, även vissa modeller ju som du skriver pga av utbudet. Men även för prisets del det kan ju skilja 2-300 på en model så köper man mer saker så är det ju rena förtjänsten.

Annons:
Upp till toppen
Annons: