Annons:
Etikettairbrush-färg-lack
Läst 10898 ggr
widen76
2008-11-17 01:12

Sil-Air 15 eller 20A?

Hallå!

Nu ska jag köpa kompressor, som jag nog tjatat om tidigare Flört

Jag tittar på en Sil-Air 20A , Sil-Air 15 eller en Faller Air Boss (som i praktiken är en Sil-Air 15D) 

Mina kriterier är följande:

- Skall vara tystgående, max runt 40db, de tre klarar det.

- Eftersom jag har återupptagit modellbyggandet så är det en nystart för mig, med ett vanligt heltidsjobb så är det kvällar och helger som funkar för hobbyn, dvs kanske en timme eller två vid bänken.

- Kompressorn ska vara någotsånär mobil, den behöver möjligen bäras ut till ett annat rum vid målning. Vikten spelar viss roll.

- Av utrymmesskäl kan kompressorn behöva ställas undan och bör inte ta för mycket plats. Har det ganska trångt just nu.

- Jag bygger 1/72 och 1/48 skaliga plastbyggsatser, mest militärflyg, inga hjälmmålningar eller liknande. 

Tittar man då på specen på de två olika kompressorerna så vinner ju Sil-Air 15/20A. Men är det ett bra val? Mina tankar:

1. Jag har som sagt nyss återkommit till hobbyn och kommer att använda en Evolution-spruta, inget jätteavancerat. Räcker Sil-Air 15/20A  till? Färgtyp är Tamiya akryl, Vallejo eller Gunze-färger. Bara akryl.

2. Sil-Air 15 har kontinuerlig gång med ca 30db, ljudmässigt OK men hur är slitaget om den får gå 20-30 min kontinuerligt?

3. Lufttanken i SIl-Air 15 är på 1 liter (sitter i handtaget), där Sil-Air 20A har en tank på 1,5 liter och automatisk avstängning. Ger Sil-Air 20s tank jämnare luftflöde? Mindre slitage än kontinuerlig gång?

4. Är det lönt med automatisk avstängning på en så liten tank som 1,5 liter, kommer den inte trigga rätt ofta? Jag kan lägga på 200 kronor och få Faller-kompressorn med 4 liters tank…är det bättre?

5. Känns Sil-Air 15 som en gammal modell? På de flesta andra sajter så är det 20A som gäller som minimispecifikation.

6. Får jag en nyare mer "uppdaterad" kompressor om jag väljer 20A för i stort sett samma pengar som för en Sil-Air 15? Mer kompressor för pengarna? Eller är Faller Air Boss den som ger mest för pengarna, trots storlek och vikt?

Många frågor som sagt. Jag vill göra det bästa köpet för mina behov och researchen har varit grym. Faller Air Boss känns väldigt prisvärd, men den är stor pch tung som en PC-dator, där är 20A eller 15 mer behändiga. Men gör tanken på 4 liter stor skillnad?

Alla svar mottages tacksamt!

//Widen

Annons:
Marcusjohnson717
2008-11-17 06:37
#1

Jag tror det är hugget som stucket! Rent effektmässigt räcker sprutorna till vad det gäller luft i minuten och tryck. Sen vad det gäller tank är min åsikt att bara det finns en. Det som talar för Faller är väl tanken på 4 liter - det är som du skriver, kompressorn går inte lika ofta - iofs inget problem då de är tysta. Jag själv har en "halvtyst" på ca 60dB med 6 liter och det räcker gott till en sesion målning. Jag målar flyg i 1/48 mestadels.

En sak som jag hört om dessa SilAir/Faller är att de är så tysta så att det enda man störs sig på är när kompressorn slår till/från - man får det där typiska luftpuffen. Då är ju återigen Faller att föredra då den inte lär komma lika ofta. Sen slitaget på kopresson behöver du inte oroa dig för - det är bra saker med hög kvallite!

PS: Evo tycker jag är en kanonspruta som gott uppfyller kraven för avancerat! DS.

//Marcus

widen76
2008-11-17 08:08
#2

Tack för ditt svar, Marcus. Ja, det känns som det skulle gå bra med vilken som helst, det blir väl portabiliteten som får fälla avgörandet. Det finns en väg till och det är att gå loss riktigt och köpa en kompressor med 10 liters tank, enligt specen så ska den ligga runt 40db. Tung och stor men den lär inte gå igång på  ett tag…lite tveksam till "silent" specen på den dock…

Verkstadskompressor DA R 12 Silent

Marcusjohnson717
2008-11-17 08:16
#3

Svårt att avgöra! Det bästa vore ju alltid att få provalyssna innan man köper, men det funkar inte alltid! Om du vill ha ett säkert kort skulle jag satsat på Faller eller SilAir!

//Marcus

denstore
2008-11-17 10:18
#4

Själv hade jag nog valt den sista, med den stora tanken. Kanske lite i klumpigaste laget, men jag skulle nästan tro att man kan spruta en hel session på en fyllning.

Mitt resonemang är:

Sil-15A: Säkert bra, men saknar automatik, och har inte de bästa värdena för genomlupen luft. Man klarar sig säkert, men skaffar du sprutor med större munstycken, så kan den kanske få problem att mata.

Sil-15D: Bättre val, då den har större tank, och automatik.

Sil-20A: Samma luftmängd, och mindre tank.

DA R 12 Silent: Automatik, tre gånger så mycket genomlupen luft, och troligtvis hyffsat tyst. Och billig. Hade jag haft pengarna, så hade jag köpt en själv.

Hogge38
2008-11-17 22:39
#5

Har en Jun-Air som är från 1989 och går som en klocka. Modellen motsvarar Sil-Air 20A och är mycket tyst och kompressorn går väl max 25% av tiden då jag målar. Rek. Sil-Air 20A den är liten och smidig och håller en livstid.

widen76
2008-11-18 00:07
#6

Härligt med alla svar!

Från början var jag inställd på en Sil-Air 20A. Just på grund av den kompakta storleken. Det enda som talar emot är leverans från Tyskland och 1-2 v leveranstid. Matton har SilAir 15 i lager och finns i Sverige. Men det är klart, avståndet är ungefär detsamma, Hamburg eller Göteborg, spelar mindre roll. Om man åker på ett måndagsex så kanske det är lättare att skicka inom Sverige…ni ser hur svårt jag gör det för mig va? Glad Det får nog bli en 20A ändå…eller en Faller Air Boss om man lägger på hundra spänn…lite större och tyngre men 4-liters tank…hmmm…snacka om i-lands problem Glad

Annons:
Raldor
2008-11-18 15:13
#7

#6 Kolla med Puma hobby. Enligt sajten så har han Sil-Air 20A hemma. Och till lägre pris än Moduni.

www.pumahobby.se

widen76
2008-11-18 16:16
#8

#7 Tack för svaret. Jo jag har sett att utbudet finns hos Puma, men priset är väl knappast lägre…Moduni har gratis frakt på allt över 125 Euro, om jag inte missförstått helt…

Så priset för en 20A hamnar på 3.300…på Puma 4.100 med frakt. Det är dock aldrig fel att stödja de "lokala" handlarna.

denstore
2008-11-18 18:52
#9

Såg precis att du är från Lund. Har du funderat på kolsyra istället? Garanterat tyst, väldigt mobilt, och faktiskt mycket trevligt. Nackdelen är att man får fylla på någon gång då och då, samt att frun klagar över tuben….

widen76
2008-11-18 19:49
#10

Intressant förslag, jag har läst en del inlägg i forum där kolsyra har nämnts, men hur funkar det i praktiken? Var köper man tuben och hur görs påfyllningen?

denstore
2008-11-18 20:37
#11

Tja, det finns ju två sätt. Antingen ringer man till sin lokala leverantör av gas, t.ex. AGA, och beställer genom dem. Det är troligtvis det säkraste sättet, och det var så jag gjorde. Alternativet är att hitta en tub någonstans ifrån, skaffa en tvåstegs regulator, och någon som fyller upp det hela. Gas köper du också hos någon lokal leverantör. Räknas som livsmedelsgas, så det är inga problem nästan oavsett var man bor.

Anledningen att jag kommenterade är att min fru har tvingat mig att göra mig av med min anläggning. Trots att det är hur säkert som helst, så får hon skälvan så fort jag plockar fram grejerna. Har sakerna till salu här på forumet.

widen76
2008-11-18 21:10
#12

EN kompressor har den fördelen att man kan köra den när man vill och behöver inte bry sig om påfyllning osv, så det finns både för och nackdelar. En trycktub kan kännas lite osäkert, så jag kan nog förstå din fru. Säkert ren och fin drivning, men jag tror jag håller mig till "brum-luft" i alla fall ett tag.

denstore
2008-11-18 23:39
#13

Fast jag kör faktiskt med kolsyran när jag vill. Glad Även vid strömavbrott, i badrummet, på balkongen eller i sommarstugan.

I och med att tuben räcker så pass länge, så är jag mer eller mindre säker på att det finns mitt pass ut. Man skakar lite på tuben innan, och är det någorlunda med vätska i, så kan man vara ganska säker.

Angående säkerheten, så är det ju mer eller mindre en inbillad fara. Ingen beklagar sig över att man har en kolsyresläckare ståendes i hörnan eller under skrivbordet. Då klassas det som ökat säkerhetstänkande….Flört

Annons:
widen76
2008-11-19 08:05
#14

Glad
Det låter faktiskt rätt så bra…jag får kolla upp det…

widen76
2008-11-23 14:31
#15

Nu lutar det åt en Hansa 20A, dvs en Sil-Air 20A fast tillverkad av Hansa/Harder&Steenbeck. Köper från en handlare i Sverige som jag har bra kontakt med, det skiljer bara 500 spänn så det är en droppe i havet. Nu är det beslutat, annars får jag aldrig köpt en kompressor! Glad

widen76
2008-11-25 17:34
#16

Sådärja, då var beställningen lagd, det blev en Hansa 20A, det kändes rätt och då följer jag mitt hjärta Tungan ute

denstore
2008-11-25 21:37
#17

Du blir säkert nöjd. Hansa är kvalisort, även om det är dyrt.

widen76
2008-11-25 21:57
#18

Tack Denstore. Jag ser fram emot att komma igång med hobbyn igen på allvar. Denna gång med riktiga verktyg och inställningen att njuta i fulla drag.

Med den samtidigt beställda Evo-sprutan så blir det en viss inlärningströskel men jag ska ta det i min egen takt och njuta av det jag lär mig på vägen utan någon prestationsångest.

Det har varit intressant att utforska världen av kompressorer och sprutor, nu när man är klar så hoppas jag att en ny och ännu mer intressant resa tar vid.

Det var hemskt vad filosofisk man blev då! Skrattande

widen76
2008-11-29 01:21
#19

Har fått hem kompressor or airbrush nu! Har bara fyllt på olja än så länge och kört lite luft i sprutan. Det var grymt vad kompressorn slukar olja, den halvlitern man fick med försvann utan att öka på oljenivån i "ögat", så jag får beställa en flaska till och fylla på mer. Tar väl ett par-tre dagar innan man kan komma igång och måla då…aja, får väl bygga ihop några modeller som kan användas som träningsobjekt.

Nu är utrustningen komplett, äntligen! Skrattande

Upp till toppen
Annons: