Annons:
Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 2932 ggr
Hogge38
2008-11-24 22:22

Hur arbeta med fotoets?

Hej. Jag tänkte börja med fotoets och behöver lite tips.

Vilken typ av snabblim fungerar bäst?

Vilken typ av kniv eller avbitare för att lossa delarna?

Och viktigast av allt, hur fäster man delarna utan de fastnar i pincetter, fingrar mm. ?

Tacksam för era tips och råd.

Hogge.

Annons:
[Tunnan]
2008-11-24 22:33
#1

Jag håller på med lite fotoets på min Typhoon, och det är pilligt det kan jag lova.
Som lim gäller Cyanoacrylatlim (snabblim)
Jag tar loss delarna med en vass hobbykniv samt ett hårt underlag typ playwood eller en träskiva
Det där med att pincetten fastnar i delarna är dess värre ett dilemma för mig med, jag brukar ta en stoppnål och dutta dit lite lim med istället för att doppa i hela delen i en limpöl, det minimera iaf risken Flört

Proosen
2008-11-24 23:34
#2

Ett trick jag inte testat själv men hört om är att limma fast delen med superlim på en tunn bit styrenplast. Skära/slipa bort överflödet och sen limma delan med vanligt modellim direkt på modellen.

Funkar nog bra om det är grejer som ska dit innan målning, annars kör jag liksom Tunnan med en nål eller annat spetsigt så det inte blir dränkt i lim. Tycker att mina gamla skalpeller funkar jättebra som limapplikatorer, man har en ganska bra precision med spetsen och om man sen lägger ned mera av eggen på bladet blir det en rikligare limfog.

Själv kör jag med en glasskiva för att ta loss etset, om man har otur så trycks etset ned i ett mjukare material och blir deformerat. Händer inte med en glasskiva under. Har ett fint litet diamantbryne för att slipa bort sista biten av fästflärpen. Håller delen med spetsig pincett och slipar försiktigt med brynet och det blir jättefint.

Lycka till med etspillrandet.

Niclas

[Tunnan]
2008-11-24 23:39
#3

Ja det där med glasskiva kanske inte vore så dum
Där fick jag ett tips
Tack Proosen Flört

Azgaron
2008-11-24 23:50
#4

Jag har iofs inte jobbat jättemycket med ets, men på vissa delar har jag använt gel varianten. Kan vara bra ifall man behöver kunna justera lite!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

ElLobo
2008-11-25 08:21
#5

Vid de enstaka tillfällen då jag har hanterat fotoets har jag ibland använt mig av klarlack som fästmedel. Lägg på klarlack på ytan där fotoetsen ska sitta, och placera sedan fotoetsdetaljen på rätt ställe. Eftersom lacken inte torkar direkt finns möjlighet till justeringar av fotoetsdetaljerna.

starhawk
2008-11-25 08:29
#6

#5: Tack för det tipset Mikael, eftersom jag inte gillar superlim!

Hur är det med Gator? jag limmade ett par pewterdelar med det och det gick bra, borde det inte fungera på ets? Sen finns ju det alltid lika pålitliga Epoxy-limmet

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
denstore
2008-11-25 10:02
#7

Brukar limma med superlim, och då oftast någon gel-variant. Ska köpa Gator, men har inte hunnit.

Skaffa en Hold ´n Fold. Underlättar oerhört i långa loppet. Har ett Rollin-set från the small shop också, men det används inte så ofta.

cyberdemon
2008-11-25 10:14
#8

Hej! jag jobbar ganska mycket med ets då jag brukar köpa till fotoets från exempelvis polska företaget Aber. Dragons nyare pansar (speciellt Premium kits) har en hel del ets medskickat i kartongen.  Jag har en Etch mate som jag inte skulle klara mig utan, med den viker jag ganska enkelt perfekt raka vinklar och olika böjar. sen som alla skriver är superlim det jag också använder, men visst kan det bli frustrerande jobbigt ibland med små nitar som är endast 1 mm.  *suck* Skalpellen är det verktyg jag uteslutande använder för att fästa dessa små bitar. Doppa spetsen i pytte-pyttelite superlim och sen fäst det på den lilla bit som ska limmas, därefter fäster du det på stället på din modell. Skärmar till pansarfordon är en annan sak, de är lite rejälare och perfekta att böja då du vill skapa ett realistiskt slitage, enkla att böja och buckla. Lycka till

Thomas

StefanW
2008-11-25 12:04
#9

Det finns även en tråd från 070802: Att arbeta med Fotoets

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
2008-11-25 12:09
#10

#9 och #6: Va, byter ni namn på mig?! Och två gånger också! Skrattande 

Tänk vad ni hinner med när jag håller på med annat! Men det verkar ju vara i ordning nu.

StefanW
2008-11-25 12:10
#11

#10 Såg att Marcus J var först med att byta…Det blir kul med alla på en gång!Flört Men nu skall det väl vara rätt!

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
2008-11-25 12:36
#12

#11: Det är skönt att vara sig själv ibland! Cool

WildeSau
2008-11-25 13:01
#13

#6 Gator glue fungerar alldeles utmärkt till fotoets.

#12 ElLobo es ElLoco ? Flört


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Annons:
ElLobo
2008-11-25 13:29
#14

#13-2: ¡Así es!  Tungan ute

starhawk
2008-11-25 14:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

8: Har du prövat den här?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Upp till toppen
Annons: