Annons:
Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 4334 ggr
starhawk
2008-11-20 09:42

Tublim

Jag envisas med att alltid använda flytande lim, men ibland så är fogen dålig och då måste man använda krämlim, som jag kallar tublimmet. Jag fick ett gäng tuber med humbrol-lim med en Traderavinst, men jag uppfattar det som rätt trådigt, är det så normalt eller är det gamla tuber? Vilket tublim är det bästa (minst trådigt), har en gammal tub Bostik plastlim som jag inte använt på evigheter, är det bättre?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
Proosen
2008-11-20 09:50
#1

Grabbarna limmar med Humbrols tublim och det är väl inte speciellt trådigt tycker jag. Kanske är det gammalt det du fick tag på?

Niclas

[Tunnan]
2008-11-20 10:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag håller mig till dom här limsorterna

Etylacetat, slår det mesta när det gäller att limma ihop kroppshalvo och vingar på plan.
Tamiyas Extra Thin, är nått liknande och minst lika bra
Hunbrols Liquid Poly, Funkar bra det också, fast är inte lika tunnflytande och passar därför inte på synliga ytor
Revells flytande plastlim är oslagbart när det gäller att limma fast detaljer, bite direkt
Loctite, Cyanoakrylat, för fotoets

Har även en flaska Gator´s Grip acryl lim, funkar också bra, lätt att tar bort med vatten

 

denstore
2008-11-20 10:51
#3

Är inte trådighet ett av huvudattributen i tublim? Jag trodde det var avsiktligt?Flört

Proosen
2008-11-20 12:12
#4

#3

Ha ha…

Kommer ihåg Testors från min ungdom, det enda lokala ICA-butiken tog hem ett tag innan det blev Britfix istället. Testorslimmet var stört omöjligt att inte få trådar ifrån, såg ut som ett spindelnät efter en stunds byggande.

Niclas

starhawk
2008-11-20 13:14
#5

#2: Jo, jag har själv en del av det där, men det är väl flytande allt ihop? men ibland är limytan liten och passar inte alls ihop, och då funkar inte det flytande så bra, då behöver man nåt som fyller ut lite, därav tublimmet, annars håller jag mig praktiskt taget uteslutande till flytande lim, men de är besvärliga de härna bomberna, fast just nu var det pylonen det gällde

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Marcusjohnson717
2008-11-20 18:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Skulle jag tvingas använda tublim så skulle jag satsa på revells eller humbrols limburk med kanyl på, tror det är samma som i tuberna. Typ denna:

Annons:
[Tunnan]
2008-11-20 19:33
#7

Ja det limmet är mycke bra.

TommiN
2008-11-21 00:09
#8

Håller med,den är min favorit.

[Henke29]
2008-11-21 00:25
#9

Ja Revells lim kör ja oxå me rätt ofta
Sen blir de Tamiyas flytande lim me grönt lock den är suverän…

starhawk
2008-11-21 09:01
#10

Ja när jag frågar om tublim så är det "krämlim" jag menar, Revell-limmet har jag, fast jag kallar det en flaska inte tub, och det är flytande så det fyller inte ut någonting. Annars kör jag med Model Masters flytande på burk, det enligt mitt förmenande bästa limmet

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Tunnan]
2008-11-21 11:29
#11

Vore det inte bättre att spackla igen sådana stora glipor då???

starhawk
2008-11-21 13:57
#12

#11: Nä riktigt så stora är dom inte, och för övrigt går det inte att komma åt efteråt, saken är den att jag försökt åtskilliga gånger med vanligt flytande lim men fogen håller inte ordentligt, man råkar klämma till liiite grann och så lossnar det, nu körde jag med Humbrolen på pylonerna och det gick bra fick peta bort det överflödiga limmet efteråt iofs men på det hela taget är jag nöjd men undrar forfarande vilket krämlim som är bäst inför framtida utmaningar, jag begränsar som sagt krämlimmet till endast dessa fall, för övrigt är det flytande lim som gäller

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

ElLobo
2008-11-21 14:03
#13

Superlim och bakpulver fungerar som fyllning och blir mycket hårt.

Annons:
lilleelof
2008-11-21 14:04
#14

Har ju precis återupptagit detta med modellbygge. Men som jag förstått det är det ute med tublim! Jag har fått det förklarat att man ska använda sig av flytande lim eller sådant där annat man köper på apoteket. Du verkar ju vilja ha fogar som ska stå emot ett atomkrig - prova sättlim eller Karlssons klister, de brukar hålla för allt

Elof

WildeSau
2008-11-21 14:23
#15

Cyanoakrylat i geléform kanske ?


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

starhawk
2008-11-21 16:55
#16

#14: Nejdå dom behöver inte klara ett atomkrig, däremot skall dom hålla för att ta på när man skall limma fast pylonen med ställ på flygplanet. Normalt bygger jag hela modellen från början till slut med flytande lim men det här var en renovering/konvertering så det fanns väl lite färg med som spökade, men jag skrapade och filade för att få fram plasten och det var inte bra för passningen

#13 o. 15: Cyanoakrylat har jag enligt tidigare trådar en viss aversion mot

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Upp till toppen
Annons: