Annons:
Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 1971 ggr
NBISaladin
2008-12-10 17:20

Fotoets - flera tips

Att löda pyttesmå grejjer känns oftast som overkill, då funkar det lika bra eller bättre att limma med Gators Glue (superlim undviker jag förutom att "säkra" sånt jag redan limmat med Gators).

Men ibland kan det vara skönt att ha en riktigt stark fog även på småbitar. I detta exempel rör det sig om fästen till dörrlåsanordningarna baktill på en SdKfz 251. Det är en rätt komplicerad sak och det vore bra att ha ett par riktigt stadiga fästpunkter att jobba utifrån.
Problemet med dessa är att de är pyttesmå och att de ska vikas på hela 6 ställen.

Här en bild på originalets dörrar (det här en licenstillverkad Tjeckisk OT-10, men samma konstruktion):

 

Här är en av de fyra delarna (del nr 28), ovikt:

Det är smidigare att löda dit dessa ovikta jäms med ena långsidan. Det blir mer att greppa i för pincetten, och när bitarna väl är på plats, kan man som på bilden nedan vika till dom på plats istället. Jag använder mig av en nål och en diamantfil för att manipulera vikpunkterna. Jag viker utifrån o inåt:

Närbild på de lödda, ovikta delarna. Ser lite ut som pepparkaksgubbar?!

En vikt, tre kvar. Jag behöver knappast löda ytterligare, det räcker med ena kanten:

Bra basverktyg för att snygga till tennfogarna:
Liten multimaskin med variabel hastighet. I den fäster jag olika slipbits och borstar. Med en mässingsborste blir delarna skinande o flotta! En diamantfil för det grövre putsandet. Diamantfilen tar bort material mycket effektivt. En glasfiberpenna har liknande effekt som borstarna på motorverktyget, polerande och lätt slipande effekt. Glasfiberpennan är också utmärkt för att mekaniskt rengöra delar innan lödning.

/Hasse

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Annons:
Azgaron
2008-12-10 19:14
#1

Mycket bra byggtips Hasse!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

[Henke29]
2008-12-10 19:17
#2

Kanon bra tips Skrattande
Tackar så mycke

Henke

[Tunnan]
2008-12-10 19:47
#3

Tackar.
det var några bra tips där .

StefanW
2008-12-10 20:33
#4

Oj, det var några fina tips! Tackar!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Tails
2008-12-10 21:17
#5

Man blir bara så imponerad att man nästan blir ljusblå. Man kanske ska försöka införskaffa en lödkolv? Fast det är ifs ett tag till man provar ets på ets. Hittills så har jag bara jobbat med grillar och EN liten liten verktygshållare. Den tog 120min. Sen skulle jag göra sju och då kände jag att jag vill hinna med annat i mitt liv med.. Men ditt arbete här! ojojoj!

NBISaladin
2008-12-11 11:23
#6

Tack alla för feedback. hoppas det kan inspirera nån till att lattja med fotoets.

#5: Känner igen det där… mina första små pilliga prylar tog eeevigheter att få ihop. Men det är som med allt annat hantverk, nästa gång du gör samma grej tar det halva tiden, och du gör det på ett listigare sätt. Din tredje verktygshållare kommer ta 10 minuter att få ihop, o den kommer bli 10ggr bättre än den första! (första gången jag tapetserade själv: man ser liksom vilken som är den första och sista uppsatta våden, om man säger Skrattande )

/Hasse

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Annons:
ElLobo
2010-08-06 18:20
#7

@Hasse: Skulle du kunna ladda upp bilderna på nytt eller posta länkar till bilderna? De har tydligen flyttat på sig. Glad

Detsamma gäller i tråden Modifiera fotoets.

Upp till toppen
Annons: